Det blir lättare för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga att uträtta ärenden digitalt
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare kan nu sköta huvudmannens och fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden i Skatteförvaltningens, Traficoms och andra myndigheters digitala tjänster utan separat fullmakt. Ändringen gäller cirka 20 000 intressebevakningsfullmäktiga och 15 000 privata intressebevakare.
– Det här är en ändring som intressebevakarna länge önskat. Även om en privat intressebevakare skulle ha haft i uppgift att sköta sin huvudmans skatteärenden, har beslutet om förordnande av intressebevakare inte tidigare automatiskt möjliggjort digital ärendehantering, förklarar ledande sakkunnig Jani Saarela vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som bakgrund.
Nu kan man uträtta ärenden i alla de digitala tjänster som kontrollerar rätten att uträtta ärenden för någon annans räkning från Suomi.fi-fullmakter. Det behövs alltså inte längre någon separat fullmakt.
Bakom ändringen finns det nya registret över förmynderskapsärenden, där Suomi.fi-fullmakter kontrollerar rätten att uträtta ärenden i realtid och på ett tillförlitligt sätt. Registret upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och innehåller person- och behörighetsuppgifter om intressebevakningsfullmäktige och privata intressebevakare.
Du kan skaffa rättigheter för flera ärenden med Suomi.fi-fullmakter – fullmaktsansökan kan göras utan digitala färdigheter
En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan fortfarande inte uträtta ärenden för personens räkning i digitala tjänster som gäller personens hälsoärenden och andra personliga ärenden.
Intressebevakaren, en intressebevakningsfullmäktig eller en annan förtroendeperson kan uträtta ärenden till exempel på MittKanta eller när hen först har fått Suomi.fi-fullmakt för detta. Fullmaktsgivaren behöver alltså inte digitala färdigheter eller användarnamn.
Separata fullmakter behövs fortfarande i många tjänster
En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan inte på motsvarande sätt uträtta ärenden i sådana digitala tjänster som ännu inte utnyttjar Suomi.fi-fullmakter. Till exempel har banker och försäkringsbolag sin egen praxis för uträttandet av ärenden för andra.
I ärendetjänsternas egna anvisningar kan man kontrollera hur man kan uträttar ärenden för en annan person i tjänsten.
Smidigare ärendehantering på någon annans vägnar med Suomi.fi-fullmakter
Suomi.fi-fullmakter är en säker och tillförlitlig nationell lösning för att uträtta ärenden digitalt för privatpersoner och företag.
Företaget eller en privatperson kan ge någon annan fullmakt att uträtta ärenden för sin räkning. En betydande del av uträttandet av ärenden sker automatiskt från medborgarens synvinkel när rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar kan kontrolleras snabbt och tillförlitligt i registeruppgifterna. Därför behöver till exempel intressebevakare eller företags och föreningars namntecknare inte separata Suomi.fi-fullmakter, utan deras rätt att uträtta ärenden kontrolleras i realtid i registren.
– Suomi.fi-fullmakter är i bästa fall något som osynligt gör vardagen smidigare genom att automatiskt kontrollera rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar till exempel i befolkningsdatasystemet, företags- eller föreningsregistret och nu även i det nya registret över förmynderskapsärenden, beskriver Tuuli Krekelä, ledande sakkunnig vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete