Hyppää sisältöön

Yksityisten edunvalvojien ja edunvalvontavaltuutettujen digiasiointi vero- ja muissa taloudellisissa asioissa helpottuu

Julkaisuajankohta 2.12.2024 8.03
Tiedote

Yksityiset edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat nyt hoitaa päämiehensä ja valtuuttajansa taloudellisia asioita Verohallinnon, Traficomin ja monien muiden viranomaisten digipalveluissa ilman erillistä valtuutusta. Uudistus koskee noin 20 000 edunvalvontavaltuutettua ja 15 000 yksityistä edunvalvojaa.

Yksityiset edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat nyt hoitaa päämiehensä ja valtuuttajansa taloudellisia asioita Verohallinnon, Traficomin ja monien muiden viranomaisten digipalveluissa ilman erillistä valtuutusta. Uudistus koskee noin 20 000 edunvalvontavaltuutettua ja 15 000 yksityistä edunvalvojaa.

– Tämä on edunvalvojien pitkään toivoma uudistus. Vaikka yksityisellä edunvalvojalla olisi ollut tehtävänä hoitaa päämiehensä veroasioita, edunvalvojan määräämispäätös ei ole aiemmin automaattisesti mahdollistanut digiasiointia, taustoittaa johtava asiantuntija Jani Saarela Digi- ja väestötietovirastosta.

Nyt asiointi onnistuu nyt kaikissa niissä digipalveluissa, jotka tarkastavat oikeuden asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilta. Erillistä valtuutusta ei siis enää tarvita.

Uudistuksen taustalla on uusi holhousasioiden rekisteri, josta Suomi.fi-valtuudet tarkistaa asiointioikeuden reaaliaikaisesti ja luotettavasti. Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämässä rekisteristä löytyy edunvalvontavaltuutettujen ja yksityisten edunvalvojien henkilö- ja toimivaltatiedot.

Lisää asiointioikeuksia voi hankkia Suomi.fi-valtuuksilla – valtuushakemuksen voi tehdä ilman digitaitoja

Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu ei voi edelleenkään asioida henkilön puolesta digipalveluissa tämän terveysasioihin ja muissa henkilöön liittyvissä asioissa.

Edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai muu luottohenkilö voi asioida esimerkiksi OmaKannassa, apteekeissa tai apteekeissa, kun hän on saanut siihen Suomi.fi-valtuuden. Valtuuttaja ei tarvitse valtuuttamiseen digitaitoja tai -tunnuksia.

Erillisiä valtakirjoja tarvitaan yhä monissa palveluissa

Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu ei voi vastaavalla tavalla asioida sellaisissa digipalveluissa, jotka eivät vielä hyödynnä Suomi.fi-valtuuksia. Esimerkiksi pankeilla ja vakuutusyhtiöillä on omat käytäntönsä puolesta-asiointiin.

Kunkin asiointipalvelun omista ohjeista voi tarkastaa, miten palvelussa voi asioida toisen henkilön puolesta.

Sujuvampaa asiointia toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilla

Suomi.fi-valtuudet on turvallinen ja luotettava kansallinen ratkaisu digiasiointiin yksityishenkilöiden ja yritysten puolesta.

Yritys tai yksityishenkilö voi valtuuttaa toisen asioimaan puolestaan. Merkittävä osa asioinnista tapahtuu kansalaisen näkökulmasta automaattisesti, kun oikeus puolesta-asiointiin saadaan tarkastettua nopeasti ja luotettavasti rekisteritiedoista. Siksi esimerkiksi edunvalvojat tai yrityksen ja yhdistyksen nimenkirjoittajat eivät asioidessaan tarvitse erillisiä valtuuksia, vaan heidän asiointioikeutensa tarkistetaan ajantasaisesti rekistereistä.

– Suomi.fi-valtuudet on parhaimmillaan näkymätön arjen sujuvoittaja, joka tarkistaa puolesta-asiointioikeuden automaattisesti esimerkiksi väestötietojärjestelmästä, yritys- tai yhdistysrekisteristä ja nyt myös uudesta holhoustoimen rekisteristä, kuvailee johtava asiantuntija Tuuli Krekelä Digi- ja väestötietovirastosta.

Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa

  • Suomi.fi-valtuudet on tietoturvallinen kansallinen ratkaisu puolesta-asiointiin digitaalisissa asiointipalveluissa.
  • Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia asiointioikeuden tarkistamisessa.
  • Suomi.fi-valtuuksilla asioidaan kuukausittain toisen puolesta keskimäärin viisi miljoonaa kertaa. Näistä yksityishenkilön puolesta on noin 2 miljoonaa asiointia ja kolme miljoonaa asiointia organisaation puolesta.
  • Suomi.fi-valtuuksia kehittää ja ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.