Det blir lättare för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga att uträtta ärenden digitalt
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare kan nu sköta huvudmannens och fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden i Skatteförvaltningens, Traficoms och andra myndigheters digitala tjänster utan separat fullmakt. Ändringen gäller cirka 20 000 intressebevakningsfullmäktiga och 15 000 privata intressebevakare.
– Det här är en ändring som intressebevakarna länge önskat. Även om en privat intressebevakare skulle ha haft i uppgift att sköta sin huvudmans skatteärenden, har beslutet om förordnande av intressebevakare inte tidigare automatiskt möjliggjort digital ärendehantering, förklarar ledande sakkunnig Jani Saarela vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som bakgrund.
Nu kan man uträtta ärenden i alla de digitala tjänster som kontrollerar rätten att uträtta ärenden för någon annans räkning från Suomi.fi-fullmakter. Det behövs alltså inte längre någon separat fullmakt.
Bakom ändringen finns det nya registret över förmynderskapsärenden, där Suomi.fi-fullmakter kontrollerar rätten att uträtta ärenden i realtid och på ett tillförlitligt sätt. Registret upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och innehåller person- och behörighetsuppgifter om intressebevakningsfullmäktige och privata intressebevakare.
Du kan skaffa rättigheter för flera ärenden med Suomi.fi-fullmakter – fullmaktsansökan kan göras utan digitala färdigheter
En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan fortfarande inte uträtta ärenden för personens räkning i digitala tjänster som gäller personens hälsoärenden och andra personliga ärenden.
Intressebevakaren, en intressebevakningsfullmäktig eller en annan förtroendeperson kan uträtta ärenden till exempel på MittKanta eller när hen först har fått Suomi.fi-fullmakt för detta. Fullmaktsgivaren behöver alltså inte digitala färdigheter eller användarnamn.
Separata fullmakter behövs fortfarande i många tjänster
En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan inte på motsvarande sätt uträtta ärenden i sådana digitala tjänster som ännu inte utnyttjar Suomi.fi-fullmakter. Till exempel har banker och försäkringsbolag sin egen praxis för uträttandet av ärenden för andra.
I ärendetjänsternas egna anvisningar kan man kontrollera hur man kan uträttar ärenden för en annan person i tjänsten.
Smidigare ärendehantering på någon annans vägnar med Suomi.fi-fullmakter
Suomi.fi-fullmakter är en säker och tillförlitlig nationell lösning för att uträtta ärenden digitalt för privatpersoner och företag.
Företaget eller en privatperson kan ge någon annan fullmakt att uträtta ärenden för sin räkning. En betydande del av uträttandet av ärenden sker automatiskt från medborgarens synvinkel när rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar kan kontrolleras snabbt och tillförlitligt i registeruppgifterna. Därför behöver till exempel intressebevakare eller företags och föreningars namntecknare inte separata Suomi.fi-fullmakter, utan deras rätt att uträtta ärenden kontrolleras i realtid i registren.
– Suomi.fi-fullmakter är i bästa fall något som osynligt gör vardagen smidigare genom att automatiskt kontrollera rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar till exempel i befolkningsdatasystemet, företags- eller föreningsregistret och nu även i det nya registret över förmynderskapsärenden, beskriver Tuuli Krekelä, ledande sakkunnig vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö