Katso-palvelun käyttö päättyy – käyttäjien tulee siirtyä Suomi.fi-palveluun
Katso-palvelu poistuu käytöstä 31.12.2020. Katso-palvelun korvaavat Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudet. Suomi.fi-valtuudet kannattaa hoitaa kuntoon nyt, jotta asiointi Kelan, Verohallinnon, tulorekisterin ja muiden viranomaisten kanssa sujuu myös Katso-palvelun päättymisen jälkeen.
Vuodenvaihteen jälkeen Katso-tunnisteella ei ole enää mahdollista tunnistautua, eivätkä Katso-palvelussa olevat roolit ja valtuudet ole enää voimassa. Katso-palvelussa nyt olevat valtuudet eivät siirry uuteen palveluun, vaan ne tulee luoda Suomi.fi-valtuuksiin.
Asiointipalveluihin kirjaudutaan jatkossa vahvoilla henkilökohtaisilla tunnistusvälineillä kuten verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, poliisin myöntämällä henkilökortilla tai Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä toimikortilla. Erillisiä tunnuksia Suomi.fi-valtuuksien käyttäjä ei tarvitse.
Ulkomaalaisten yritysten edustusoikeudellisten henkilöiden tulee korvata Katso-tunnistus Finnish Authenticator -sovelluksella.
Yritykset voivat ottaa Suomi.fi-valtuudet käyttöönsä omatoimisesti
Yksityishenkilöt sekä yritykset ja yhteisöt, joiden nimenkirjoitusoikeuden voi selvittää kaupparekisteristä taiyhdistysrekisteristä, voivat ottaa Suomi.fi-valtuudet käyttöön omatoimisesti heti.
Suomi.fi-valtuudet voi ottaa käyttöön osoitteessa suomi.fi/valtuudet.
Muut yhteisöt voivat hyödyntää virkailijavaltuuttamispalvelua
Virkailijavaltuuttamispalvelu mahdollistaa sähköisen valtuuttamisen ja toisen puolesta asioinnin niille tahoille, joiden edustamisoikeudet eivät löydy yritys- tai yhdistysrekistereistä.
Virkailijavaltuuttamispalvelua tarvitsevia tahoja ovat esimerkiksi elinkeinoyhtymät, oppilaitokset, seurakunnat, julkiset organisaatiot ja ulkomaiset yritykset.
Valtuuden rekisteröinnin saa vireille lähettämällä valtuushakemuksen liitteineen virkailijavaltuuttamispalveluun.
Organisaation edustusoikeudelliselle tai hänen valtuuttamalleen rekisteröidään hakemuksesta joko valtuutusoikeus tai edustajan valtuutusoikeus.
- Valtuutusoikeuden saanut voi myöntää valtuuksia omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa.
- Edustajan valtuutusoikeuden saanut henkilö voi antaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa edustamisvaltuuksia toisille henkilöille alkuperäisen valtuuttajan asioiden hoitamiseen. Valtuuden on voinut antaa henkilö, yritys tai yhteisö. Edustajan valtuutusoikeuden saanut henkilö voi myös pyytää asiointivaltuuksia yrityksiltä, yhteisöiltä tai henkilöiltä heidän asioidensa hoitamiseen.
Linkit:
Katso-palvelun verkkosivut
Katson korvaaminen Kelan palveluissa
Näin annat Suomi.fi-valtuuden veroasioiden hoitamiseen
Katson korvaaminen tulorekisterissä
Mikä on Katso-palvelu?
Katso-organisaatiotunnistus ja valtuushallinta on yrityksiä ja yhteisöjä varten luotu tapa tunnistautua viranomaisten sähköisiin palveluihin. Katso-palvelu poistuu käytöstä 31.12.2020 ja sen korvaavat Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudet.
Vuodenvaihteen jälkeen Katso-tunnisteella ei ole enää mahdollista tunnistautua, eivätkä Katso-palvelussa olevat roolit ja valtuudet ole enää voimassa.
Mikä on Suomi.fi-valtuudet?
Suomi.fi-valtuudet on sähköisen valtuuttamisen itsepalvelu, jossa yritykset, yhdistykset ja yksityishenkilöt voivat valtuuttaa henkilön, yrityksen tai yhteisön hoitamaan asioita puolestaan.
Mikä on Suomi.fi-valtuus?
Suomi.fi-valtuus on sähköinen valtakirja, jonka tiedot tallennetaan valtuusrekisteriin. Kun henkilö haluaa asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksia hyödyntävässä palvelussa, oikeus asioida tarkistetaan ajantasaisesti perustietorekistereistä.
Mikä on virkailijavaltuuttamispalvelu?
Virkailijavaltuuttamispalvelu on tarkoitettu niille tahoille, jotka eivät pysty aloittamaan sähköisten valtuutuksien antamista omatoimisesti.
Virkailijavaltuuttamispalvelussa organisaatio hakee valtuutusoikeutta tai edustajan valtuutusoikeutta sille oman organisaationsa jäsenelle, joka hallinnoi valtuuksia. Virkailija rekisteröi valtuuden hakemuksen perusteella.
Valtuutusoikeuden saanut voi antaa Suomi.fi-valtuuksissa omatoimisesti valtuuksia muille organisaation puolesta toimiville henkilöille tai organisaatioille. Edustajan valtuutusoikeuden saanut henkilö voi omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa antaa yritykselle tai yhteisölle valtuuden antaneen henkilön, yrityksen tai yhteisön edustamisvaltuuksia toisille henkilöille ja pyytää toisilta yrityksiltä, yhteisöiltä tai henkilöiltä asiointivaltuuksia valtuuttajan asioiden hoitamiseen.
Mikä on Finnish Authenticator -sovellus?
Finnish Authenticator -tunnistautuminen on tarkoitettu ulkomaalaista yritystä tai yhteisöä edustaville ulkomaalaisille henkilöille, joilla ei ole suomalaista sähköistä tunnistusvälinettä.
Sovelluksella voi kirjautua niihin Suomen julkishallinnon asiointipalveluihin, jotka ovat ottaneet käyttöönsä Finnish Authenticator -tunnistuspalvelun. Ulkomaalaista yritystä edustavan on haettava myös tarvittavat Suomi.fi-valtuudet voidakseen asioida eri asiointipalveluissa.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete