Hoppa till innehåll

Antalet dödsfall som anmälts elektroniskt till befolkningsdatasystemet har ökat

8.9.2021 16.15 | Publicerad på svenska 8.9.2021 kl. 16.19
Pressmeddelande

Antalet dödsfall som förmedlats elektroniskt till befolkningsdatasystemet har ökat och utgör för närvarande 40 procent av alla anmälningar. När MDB inledde ett treårigt projekt för att främja elektronisk anmälan sommaren 2020 var andelen cirka 20 procent. Målet är att sjukvårdsdistrikten och social- och hälsovårdsaktörerna tar i bruk elektronisk anmälan i stället för manuella blanketter.

Fördelarna med anmälan om dödsfall i realtid

Den elektroniska anmälan av uppgifter om dödsfall i realtid gagnar både samhället, hälso- och sjukvården och den avlidnes anhöriga. Samhälleliga besparingar uppstår genom snabb och pålitlig kommunikation, processerna inom hälso- och sjukvården blir snabbare och den avlidnes ärenden sköts snabbare.

Uppgifter om dödsfall från befolkningsdatasystemet behövs snabbt bland annat av Skatteförvaltningen, FPA, Trafi, THL, församlingar, kommuner, hälso- och sjukvårdsenheter, pensionsförsäkringsbolag, banker och försäkringsbolag.

Ytterligare information:
•    Läs mer om Anmälan av dödsuppgifter
•    Frågor om att inleda elektronisk anmälan kan skickas till adressen [email protected]