Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare

 När du har fått ett beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket kan du börja förbereda dig på att komma till Finland. Vissa ärenden lönar det sig att sköta redan på förhand i avreselandet så går det smidigare att uträtta ärenden hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Sådana ärenden är till exempel legalisering av handlingar som gäller familjeförhållanden och bokning av tid för registrering hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Kan jag uträtta ärenden i expressfilen?

I expressfilen kan endast personer som fått beslut om uppehållstillstånd i Migrationsverkets expressfil uträtta ärenden, nämligen 

  • specialsakkunniga 
  • tillväxtföretagare 
  • sakkunniga med EU-blåkort 
  • sakkunniga som ansökt på basis av företagsintern förflyttning
  • personer i ledningsuppgifter på högsta nivå eller mellannivå 
  • och familjemedlemmar till alla ovan nämnda. 

Om du inte har fått uppehållstillstånd på ovan nämnda grunder kan du inte uträtta ärenden i expressfilen hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. På vår webbplats hittar du då lämpliga anvisningar för registrering av utlänningar. Läs mer om Migrationsverkets expressfil. 

Varför registrera sig hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata?

Du behöver registrera dig för att sköta många praktiska ärenden i Finland. I samband med registreringen får du en personbeteckning och dina uppgifter, såsom namn, födelsedatum, kön, medborgarskap, modersmål och adress, sparas i befolkningsdatasystemet. Dessutom kan man under vissa förutsättningar anteckna uppgifter om till exempel make/maka, barn och föräldrar.

 

Besök Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för att registrera dina personuppgifter.


Du kan ansöka om personbeteckning med blanketten nedan, om du inte ännu har en finsk personbeteckning.
Om du redan har en finsk personbeteckning och vill ha en hemkommun, kontrollera om du kan få en hemkommun. Läs närmare anvisningar på hemkommunssidan.

Gör så här

  1. Fyll i webblanketten för att ansöka om personbeteckning

    • Om du inte ännu har en personbeteckning kan du ansöka om personbeteckning och hemkommun med denna blankett. Hemkommun kan beviljas om villkoren uppfylls.
    • På samma blankett kan du också ansöka om personbeteckning för ett barn under 18 år som flyttar till Finland samtidigt. Endast en av barnets föräldrar ansöker om personbeteckning för barnet, dvs. fyll bara i en ansökan för barnet.

    Om du inte kan använda webblanketten, skriv ut och lämna in den ifyllda pappersblanketten. Länken till blanketten finns i slutet på sidan.

  2. Fyll i och lämna in blanketten för dina familjeförhållanden vid behov

    Vi registrerar inte automatiskt ditt civilstånd och dina familjeförhållanden i befolkningsdatasystemet. För att vi ska registrera uppgifterna krävs att du visar upp legaliserade intyg i original över dina familjeförhållanden. Du kan också behöva en översättning av intyget. Registrering av familjeförhållanden behövs till exempel för att ansöka om vissa förmåner och för att föräldrarna ska kunna sköta sina barns ärenden i Finland. 

    Läs mer

  3. Boka tid för personligt besök

    Boka tid till tjänsten ”Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare”.

    Varje person som ansöker om personbeteckning ska vara närvarande, även barn.

    Alternativt kan du också boka tid till tjänsten "Registrering av utlänningars personuppgifter" på tidsbokningLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab. Du kan boka tid redan på förhand i ditt avreseland. 

    Ta med handlingar enligt din situation till besöket:

    • giltigt pass eller officiellt identitetskort med foto för medborgare i ett EU-land, Island, Norge, Liechtenstein, Schweiz eller San Marino
    • uppehållstillståndskort eller annat eventuellt intyg över att du vistas lagligt i Finland
    • registreringsbevis över uppehållsrätt för medborgare i Europeiska unionen
    • utredning om arbete eller studier som utförs i Finland, t.ex. studieintyg eller arbetsintyg (arbetstagare, kontrollera din rätt att arbeta)
    • om du utöver personbeteckningen ber om registrering av familjeförhållanden, ta med dig färdigt ifyllda blanketter och vid behov legaliserade och översatta intyg.

 

Kan handläggningen påskyndas?  

Handläggningen av registreringen kan inte påskyndas annat än i mycket exceptionella fall och av mycket vägande skäl. Öppnande av bankkonto är till exempel inte en tillräcklig grund för påskyndande. Ärenden behandlas i den ordning de kommer in. Att boka tid på förhand påskyndar dock processen. 

Vanliga frågor

Pris 

Avgiftsfri 

Hittade du inte svaret på vår webbplats?

Kontakta oss

Du hittar våra genomsnittliga handlaggingstider på vår webbplats.

E-post

Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till international@dvv.fiyja-external-link-opens-in-a-new-tab

Då du skickar e-post, uppge ordet ”expressfil” i ditt meddelande.

Skicka krypterad e-postLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab

Telefon

Telefontjänsten numret är 0295 536 320.

Servicetider: mån–fre 9–15.

Serviceställen

Adresser av våra serviceställen