Registret över förmyndarskapsärenden
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för ett register över förmynderskapsärenden. Ur registret ges uppgifter bland annat i form av intyg, av vilka framgår om en intressebevakare har förordnats för en person eller om personens handlingsbehörighet har begränsats.
Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet tillämpas då uppgifter utlämnas ur registret. Var och en har dock rätt att få uppgifter om en viss person som en kopia eller utskrift.
Register över förmynderskapsärenden
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Specialsakkunnig Pekka Kortelainen
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
Registret över förmynderskapsärenden förs för att övervaka intressebevakarnas verksamhet och trygga tredje parters rättigheter. I registret införs uppgifter om intressebevakning och begränsad handlingsbehörighet med stöd av lagen om förmyndarverksamhet (442/1999) och lagen om intressebevakningsfullmakt (648/2007).
Personuppgifterna i registret över förmynderskapsärenden behandlas enligt artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning. Personuppgifterna behandlas som en del av de lagstadgade tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Bestämmelser om registret över förmynderskapsärenden finns i lagen om förmyndarverksamhet (442/1999) och i lagen om vissa personregister vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (1156/2019) samt i lagen om intressebevakningsfullmakt (648/2007) och i förordningen om statsrådets intressebevakningsfullmakt (942/2007).
Uppgifterna i registret över förmynderskapsärenden förvaras i tio år från det att intressebevakningen/intressebevakningsfullmakten har upphört. (68 § i lagen om förmyndarverksamhet. Lagen om intressebevakningsfullmakt 27 §.)
I registret över förmynderskapsärenden antecknas om intressebevakningen:
– Namn, personbeteckning, adress och hemkommun för den person (huvudman) som står under intressebevakning
– Inledningstidpunkt för intressebevakningen
– Intressebevakarens namn, personbeteckning och adress
– I fråga om allmänna intressebevakare intressebevakarens identifikation, ordningsnummer, den allmänna intressebevakarens titel och intressebevakningsbyråns namn
– Inledningstidpunkten för uppdraget om intressebevakarens uppdrag grundar sig på ett beslut av en domstol eller förmyndarmyndigheten
– Intressebevakarens uppdrag
– Tidpunkten då intressebevakarens uppdrag upphör, om intressebevakaren har förordnats till sitt uppdrag för viss tid
– Uppgift om huvudmannens handlingsbehörighet har begränsats
– Om huvudmannens handlingsbehörighet har begränsats, uppgift om på vilket sätt handlingsbehörigheten har begränsats och från vilken tidpunkt
– Uppgift om vilken myndighet som har fattat beslutet om förordnande av intressebevakare, intressebevakarens uppdrag eller begränsning av handlingsbehörigheten och vid vilken tidpunkt
– Förmyndarmyndighet som övervakar intressebevakarens verksamhet
– Sådana inskrivningsuppgifter som behövs för att föra och använda registret
I registret över förmynderskapsärenden antecknas om intressebevakningsfullmakten:
– Namn, adress och hemkommun för fullmaktsgivaren samt personbeteckning eller, om sådan saknas, födelsedatum
– Namn och adress på fullmaktstagaren samt personbeteckning eller, om sådan saknas, födelsedatum
– Tidpunkten för när fullmaktstagarens uppdrag inleds och upphör samt motiveringen för att uppdraget inleds och upphör
– Fullmaktstagarens uppgift
– Uppgift om vilken myndighet som har fastställt intressebevakningsfullmakten
– Förmyndarmyndigheten som övervakar fullmaktstagarens verksamhet
Domstolarna meddelar beslut om intressebevakning i enlighet med 65 § i lagen om förmyndarverksamhet (442/1999).
Beslut om intressebevakning som fattats av förmyndarmyndigheten ska enligt ovan nämnda lag införas i registret över förmynderskapsärenden. Dessutom ska fullmakter som fastställts av förmyndarmyndigheten enligt 27 § i lagen om intressebevakningsfullmakt (648/2007) antecknas i registret över förmynderskapsärenden.
Till registret över förmynderskapsärenden överförs från befolkningsdatasystemet (BDS) personuppgifter och övriga uppgifter jämte ändringar i dem som behövs för att upprätthålla registret.
Uppgifter ur registret över förmynderskapsärenden lämnas ut till olika myndigheter, samfund och privatpersoner. Enligt 67 § i lagen om förmyndarverksamhet (442/1999) har var och en rätt att ur registret över förmynderskapsärenden få veta om en viss person har en intressebevakare, vem som är intressebevakare för en viss person, vad intressebevakarens uppdrag är samt om och på vilket sätt personens handlingsbehörighet har begränsats. En personbeteckning får dock ges ut endast till den som behöver den för att bevaka sina intressen och rättigheter eller fullgöra sina förpliktelser.
Uppgifterna ur registret över förmynderskapsärenden lämnas ut som enskilda pappersutskrifter (Utdrag ur registret över förmynderskapsärenden). Förmyndarmyndigheten beslutar om utlämnande av uppgifter ur registret.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata lämnar ut uppgifter till följande myndigheter via ett tekniskt gränssnitt: FPA, Keva och Skatteförvaltningen.
Ur registret över förmynderskapsärenden lämnas uppgifter ut via ett tekniskt gränssnitt till behörighetstjänsten på det sätt som föreskrivs i 9 § 1 mom. 2 punkten och 12 § 4 mom. i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster.
Efter att intressebevakningen har upphört har endast den som behöver uppgifterna för att sköta sina intressen, rättigheter eller skyldigheter rätt att med stöd av 67 § 1 mom. i lagen om förmyndarverksamhet få uppgifter ur registret över förmynderskapsärenden.
Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU eller EES eller till internationella organisationer.
Datasystemen är skyddade genom identitetskontroll. Servrarna kan endast nås från statens interna nätverk. Personuppgifterna skyddas dessutom genom passerkontroll, användningskontroll samt anvisningar för behandling av personuppgifterna.
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Rätt till insyn
Du har rätt att be den personuppgiftsansvarige om tillgång till dina uppgifter för att granska de uppgifter som finns om er i registret. Dessutom har du rätt att kontrollera att det inte finns uppgifter om dig eller din organisation i registret. Skicka begäran in skriftligt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas registra-torskontor. Var beredd att bevisa din identitet.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan levereras inom denna tid, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan förlänga tidsfristen med högst två månader. I detta fall får du en anmälning om dröjsmålet.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter korrigeras. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkten Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkan om rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska korrigeras och en exakt ändring av den eller ange de uppgifter som ska kompletteras i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Begränsningar till den registrerades rättigheter angående behandling av personuppgifter
Behandlingen av personuppgifter i registret över förmynderskapsärenden grundar sig på iakttagandet av en lagstadgad skyldighet. I dessa fall har du inte rätt att kräva att dina uppgifter tas bort eller överförs till ett annat system eller att motsätta dig att dina personuppgifter behandlas. Det går inte heller att be om att behandlingen av personuppgifter ska begränsas.
Du har rätt att besvära dig hos dataombudsmannen angående behandlingen av personuppgifter.
Dataombudsmannens byrå, PB 800, 00531 Helsingfors
Mer tilläggsuppgifter hittar du i Dataombudsmannens anvisningar
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete