Registrering av utlänningar
En utländsk medborgares personuppgifter kan registreras i befolkningsdatasystemet om förutsättningarna för registrering uppfylls. Läs mer om förutsättningarna i punkten "vem kan få en personbeteckning". I samband med registreringen beviljas du en finländsk personbeteckning. Personbeteckningen är en beteckning som används för att identifiera personer i Finland och som består av din födelsetid och fyra individuella tecken. Andra uppgifter som registreras i befolkningsdatasystemet är bland annat namn, födelsedatum, kön, medborgarskap, födelseort, modersmål och adress. Dessutom kan man under vissa förutsättningar anteckna uppgifter om till exempel make/maka, barn och föräldrar. Du kan läsa mer om personbeteckningen på vår webbplats.
Vem kan få en personbeteckning?
Du kan få en personbeteckning om du vistas lagligt i Finland och det finns en grund för registreringen. Laglig vistelse kan till exempel grunda sig på uppehållstillstånd, fri rörlighet inom EU, visum eller visumfrihet. Grunder som berättigar till registrering är till exempel:
- arbete* eller studier som utförs i Finland, eller annan motsvarande orsak
- familjemedlem som redan har en registrerad adress i Finland
- medborgarskap i ett nordiskt land, om du flyttar stadigvarande till Finland
- uppehållstillstånd eller uppehållstillståndskort i Finland som Migrationsverket beviljat eller beslut om registrering av EU-medborgares uppehållsrätt.
Om du har ett uppehållstillstånd eller ett uppehållstillståndskort som beviljats av Migrationsverket, eller om Migrationsverket har registrerat din uppehållsrätt, har du i allmänhet redan fått en personbeteckning. Skatteförvaltningen kan också ha gett dig en personbeteckning om du har fått ett skattenummer. Om du ändå vill att din adress och dina uppgifter om familjeförhållanden sparas måste du registrera dig hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
*Observera att du ska ha rätt att arbeta i Finland om du ansöker om registrering på basis av arbetsavtalet. Kontrollera din rätt att arbeta på Migris sida.
Hur kan jag registrera mina adressuppgifter?
I samband med registreringen av dina personuppgifter sparas också din adress. Adressen kan vara tillfällig, stadigvarande eller endast en postadress som används för att skicka post.
Tillfällig adress
Den tillfälliga adressen gäller tillfälligt och du är registrerad som invånare på denna adress för en viss tid. En tillfällig adress är i allmänhet i kraft ett år i sänder.
Stadigvarande adress
Om en stadigvarande adress registreras för dig, registreras du som invånare på adressen i fråga tills vidare. Adressen gäller tills du gör flyttningsanmälan till en annan adress. I samband med att en stadigvarande adress registreras för dig, registreras också din hemkommun i Finland. Man kan få stadigvarande adress och hemkommun endast om vissa villkor uppfylls. Läs mer om registrering av hemkommun.
Postadress
Om en postadress registreras för dig, registreras du inte som invånare på adressen i fråga. Postadressen kan användas om du inte har en permanent bostadsadress eller om du vill hämta din post från postkontoret.
Registrering av adress utan personligt besök
Om du redan har en personbeteckning kan du registrera en tillfällig adress i Finland genom att göra en flyttningsanmälan, där du anmäler tillfällig flyttning till Finland, på postkontoret eller på internet. Kom också ihåg att anteckna den tillfälliga adressens slutdatum (högst 5 år från flyttningsdagen).
Hur kan jag registrera mitt civilstånd och uppgifter om mina familjeförhållanden?
Registrering av civilstånd och familjeförhållanden förutsätter att officiella intyg visas upp. Utan intyg sparas inga uppgifter om dina familjemedlemmar eller ditt civilstånd i befolkningsdatasystemet. Om grunden för registreringen är att en familjemedlem bor i Finland, måste du visa upp ett officiellt intyg över familjeförhållandet, till exempel vigselintyg eller födelseattest för ditt barn. Intyget ska vara i original eller bestyrkt på ett tillförlitligt sätt samt vid behov legaliserat och översatt. Läs mer om legalisering av handlingar.
Handläggningstid
- Begäran om en finsk personbeteckning (arbete, studier) 5–7 veckor
- Begäran om en finsk personbeteckning (annan) 8–10 veckor.
- Handläggningstiden börjar från besöksdagen.
Gör så här:
Välj lämpliga anvisningar för din situation:
A) Du har en finländsk personbeteckning och vill ha en hemkommun.
Kontrollera först att villkoren för att få hemkommun uppfylls.
OBS. Efter att du har skickat blanketten måste du personligen besöka oss. Läs närmare anvisningar i bekräftelsemeddelandet som du får till din e-post efter att blanketten har skickats.
B) Du har en finsk personbeteckning och du vill ha en tillfällig adress.
Anmäl den tillfälliga adressen med flyttanmälan. Fyll i anmälan hos Posten eller ett postombud.
1. Fyll i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas andel av blanketten. Fyll i Postis andel om du också vill meddela en adress dit din post ska skickas.
- Välj alternativet ”Flyttar tillfälligt inom Finland eller till Finland”.
- Ange till exempel det datum då du fyller i blanketten som flyttdag. Vi kan inte registrera en flyttdag mer än en månad tillbaka.
- Ange också den dag då den tillfälliga flyttningen upphör, till exempel ett år framåt från flyttdagen. Vid behov kan du förlänga adressens giltighetstid senare.
- Lämna fältet "Hemkommun efter flytten" tomt.
- Ange din personbeteckning och ditt namn samt uppgifter på de personer som flyttat med dig.
- Skriv varifrån och vart du flyttade. Om din adress inte ändras, skriv in din nuvarande adress på båda punkterna.
- Ange din e-postadress och ditt telefonnummer så att du kan kontaktas.
- Kom ihåg att underteckna blanketten.
2. Vi skickar ingen bekräftelse när din adress har registrerats.
C) Du har inte en finsk personbeteckning
OBS. Efter att du har skickat blanketten måste du personligen besöka oss. Läs närmare anvisningar i bekräftelsemeddelandet som du får till din e-post efter att blanketten har skickats.
Fyll vid behov i blanketterna för dina familjeförhållanden.
Visa oss också ett officiellt intyg av vilket informationen framgår. För att vi ska registrera uppgifterna krävs att du visar upp legaliserade intyg i original över dina familjeförhållanden. Läs noggranna anvisningar om legalisering och översättning.
D) Du kan inte använda webblanketten
1. Fyll i och skriv ut formuläret.
2. Fyll vid behov i blanketterna för dina familjeförhållanden.
Visa oss också ett officiellt intyg av vilket informationen framgår. För att vi ska registrera uppgifterna krävs att du visar upp legaliserade intyg i original över dina familjeförhållanden. Läs noggranna anvisningar om legalisering och översättning.
3. För personligen blanketten till vårt serviceställe.
Boka tid till tjänsten Registrering av utlänningars personuppgifter på adressen: www.dvv.fi/tidsbestallning
4. Ta med dig följande handlingar till tidsbokningen:
- ett giltigt pass eller ett officiellt identitetskort med bild för EU-medborgare eller Island, Norge, Liechtenstein, Schweiz eller San Marino medborgare
- uppehållstillståndskort eller något annat intyg över att du vistas lagligen i landet
- registreringsbevis för EU-medborgares uppehållsrätt
-
utredning över arbete eller studier i Finland, t.ex. studieintyg eller arbetsavtal (arbetstagare, kontrollera din rätt att arbeta)
- vid behov originalintyg, legaliserade och översatta intyg över familjeförhållanden och andra sådana officiella handlingar vars innehåll du önskar att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska registrera i befolkningsdatasystemet. Kom ihåg att ta reda på om intygen ska legaliseras eller översättas.
5. Förfrågningar och e-postmeddelanden påskyndar inte handläggningen av anmälningen.
Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare information. Du får en bekräftelse av oss när dina uppgifter har registrerats. Kontrollera att uppgifterna är korrekta. Om vi av någon anledning inte antecknar de uppgifter du anmält i befolkningsdatasystemet får du ett beslut om detta. Till beslutet bifogas en anvisning om hur man begär omprövning.
OBS! Ärenden behandlas i den ordning de kommer in. Tyvärr kan vi inte påskynda behandlingen av ett enskilt ärende förutom av mycket exceptionella och mycket vägande skäl. Öppnande av bankkonto är till exempel inte en tillräcklig grund för påskyndande.
Så här får du dokumentet:
Du får en notifikation om registreringen när dina uppgifter har sparats.
Du får notifikationen som krypterad e-post till den e-postadress du uppgett när dina uppgifter har sparats. Om du använder Suomi.fi-meddelanden, får du notifikationen dit istället för e-posten. Om du varken har tillgång till Suomi.fi-meddelanden eller använder e-post, får du informationen per brevpost.
Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare information.
Kontrollera att dina uppgifter är korrekta. Om den uppgift du uppgett inte kan registreras i befolkningsdatasystemet, skickar vi ett beslut i ärendet till dig. Till beslutet bifogas en anvisning om hur man begär omprövning.
Hittade du inte svaret på vår webbplats?
Kontakta oss
Du hittar våra genomsnittliga handlaggingstider på vår webbplats.
E-post
Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected]
Telefon
Telefontjänsten numret är 029 55 36300.
Servicetider: mån–fre 9–15.
Serviceställen
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete