Gör so här
Att ge fullmakt till en annan organisations registreringsställe
Privata social- och hälsovårdsorganisationer befullmäktigar oftast ett befintligt registreringsställe inom social- och hälsovården för beställning av personal- och aktörskort.
Alla organisationer inom social- och hälsovården (t.ex. välfärdsområden) som finns på den offentliga listan över registreringsställen ska erbjuda registreringstjänster från minst ett av sina registreringsställen även till andra organisationer inom social- och hälsovården.
1. Om du är verksam i en organisation som vill ge fullmakt till ett registreringsställe ska du kontakta det registreringsställe som får fullmakten och komma överens om fullmakten. Du behöver följande av ett registreringsställe som får fullmakt:
- registreringsställets elektroniska kundnummer
- FO-nummer
- leveransadress för korten
- registrerarens kontaktuppgifter.
2. Därefter ingår du ett avtal i vår e-tjänst. I avtalet väljer man under Uppgifter om Avtalet "Jag befullmäktigar en annan organisation att verka som registrerare". Fyll i de uppgifter i avtalet som registreringsstället som befullmäktigas har angett.
3. Efter att avtalet ingåtts ska du skicka anställningsintyg över de personer till vilka korten beställs till det registreringsstället som befullmäktigats. Skicka intyget så snart som möjligt efter att du har avtalat om fullmakten.
4. Underteckna avtalet i e-tjänsten när vi har behandlat er organisations avtalsansökan. Avtalet ska undertecknas elektroniskt på något av följande sätt för Suomi.fi-identifikation: Certifikatkort som beviljats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, nätbankskoder eller mobilcertifikat.
När de nödvändiga åtgärderna har vidtagits och fullmakten är i kraft bokar kortets beställare tid till ett auktoriserat registreringsställe som beställer korten.
Om du behöver ytterligare uppgifter om befullmäktigandet av ett registreringsställe kan du kontakta oss per e-post: [email protected]
Identifiering av sökandens identitet
Den som ansöker om kortet ska identifieras och hens identitet ska verifieras när kortet beställs.
För identifieringen ska den som ansöker om kortet ha med sig en giltig identifieringshandling. Godtagbara identifieringshandlingar är:
- identitetskort eller pass
- giltigt pass eller identitetskort som utfärdats i en medlemsstat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, Schweiz eller San Marino
- pass som beviljats av en myndighet i en annan stat
Om den som ansöker om kortet inte har något av de ovan nämnda handlingarna kan polisen på begäran kontrollera sökandens identitet och skapa en separat identifieringshandling. Polisen skickar identifieringshandlingen till registreringsstället.