Kokonaisarkkitehtuuri auttaa päätöksenteossa – Arkkitehtuuripankki on mallintajien yhteinen työkalu
Arkkitehtuuripankki tukee julkishallinnon digitalisaatiota ja organisaatioiden kokonaisarkkitehtuurityötä. Arkkitehtuuripankki.fi-palvelu on kaikille julkishallinnon toiminnan kehittäjille ja arkkitehdeille luotu palvelu. Palvelussa voi mallintaa oman organisaation arkkitehtuuria ja organisaatioiden yhteisiä arkkitehtuureja. Mallinnukset voi myös julkaista kaikkien käyttäjien nähtäviksi ja hyödynnettäviksi.
Mihin Arkkitehtuuripankkia voi käyttää?
Esimerkiksi kunta tai kaupunki voi hyödyntää Arkkitehtuuripankkia miettiessään, miten järjestetään kuntalaisen pääsy lääkäriin tai muuhun palveluun. Arkkitehtuuripankissa kehittäjä voi mallintaa, mitä kaikkia järjestelmiä, organisaatioita, tietoa ja toimenpiteitä tämän toteuttamiseen tarvitaan. Miten lääkäriaika varataan, minne tieto kulkee ja minne sen pitäisi kulkea. Lisäksi voidaan kuvata, minkälainen tekninen alusta palvelulle tarvitaan. Esimerkiksi tämän kokonaisuuden voisi mallintaa kuvana Arkkitehtuuripankkiin ja samaa kuvaa voisivat muutkin kunnat tai toimijat hyödyntää vastaavia asioita pohtiessaan. Jokaisen ei tarvitse aloittaa aivan alusta, kun toisten työstä voi löytyä lähes valmiita ratkaisuja.
Arkkitehtuuripankki ohjaa yksittäisen organisaation kokonaisarkkitehtuurityötä tietohallintolain ja JHS 179 -suosituksen mukaisesti.
Kuka voi käyttää Arkkitehtuuripankkia?
Palvelu on kaikille julkishallinnon toiminnan kehittäjille tarkoitettu palvelu. Ohje käyttöoikeuksien tilaamiseen löytyy osoitteesta www.arkkitehtuuripankki.fi. Sovithan ennen käyttöoikeuksien tilaamista asiasta oman organisaatiosi sisällä.
Arkkitehtuuripankissa on tällä hetkellä yli tuhat käyttäjää erilaisista julkishallinnon organisaatioista, kuten ministeriöistä, virastoista, maakunnista ja kunnista.
Muutamia esimerkkejä Arkkitehtuuripankin hyödyntämisestä eri organisaatioissa:
- Vantaan kaupunki mallinsi ketterän kokonaisarkkitehtuurityön mallin
- Valtiovarainministeriö mallinsi yhtenäispolitiikan sote- ja maakuntauudistuksen digipalveluille
- Helsingin kaupunki mallintaa toiminnan kehittämistä ja tukemista omassa Arkkitehtuuripankki-ympäristössään
- Valtori mallinsi palvelunsa uudelleenkäytettäviksi mallinnuskomponenteiksi Arkkitehtuuripankkiin
- Evira kuvasi palveluun useita tietojärjestelmähankkeita
- Väestörekisterikeskus mallintaa palvelussa virastofuusion toteutusta
- Useampi organisaatio on kuvannut kokonaisarkkitehtuurinsa Arkkitehtuuripankkiin
- Apotti-hanke ryhtyy käyttämään Arkkitehtuuripankkia toiminnan kehityksen tukena
Kuka Arkkitehtuuripankki-palvelun tarjoaa?
Arkkitehtuuripankin julkishallinnon kehittäjille tarjoaa Väestörekisterikeskus, jonka yksi keskeinen tehtävä on tukea julkishallinnon digitalisaatiota. Teknisen toteutuksen toimittaa QPR Software Oyj. Palvelu sisältää ohjelmistoratkaisun sekä käytön tuen QPR Software Oyj:n kautta.
Miten Arkkitehtuuripankki kehittyy seuraavaksi?
Väestörekisterikeskus kehittää palvelua jatkuvasti yhteistyössä teknisen kumppanin, QPR Software Oyj:n kanssa. Lähiaikoina Arkkitehtuuripankki alkaa tarjota tukea tietosuoja-asetuksen mukaiseen kehitykseen ja todentamiseen. Palveluun tulee myös mukaan muun muassa Suomi.fi:n ja Valtorin palvelukirjastot. Suunnitelmissa on myös mahdollistaa sisältöjen katselu ilman tunnuksia. Tällä hetkellä kaikki sisällönkatselu vaatii käyttäjätunnuksen. Erillisympäristö TUVE-toimijoille on myös suunnitteilla.
Lean ja tekoäly osaksi kokonaisarkkitehtuurityötä
Arkkitehtuuripankki tukee lean-työskentelyä. Lean kokonaisarkkitehtuuri on jo käytössä edistyneimmissä kokonaisarkkitehtuureja hyödyntävissä organisaatioissa. Kehitystyössä siirrytään yhä enemmän prosessimaiseen ja ketterään kehittämiseen.
Arkkitehtuuripankin mallinnuspalveluun on jo saatavilla tekoälyyn perustuva laajennus, joka tuottaa automaattisesti prosessikuvauksia ja kuvauksiin voidaan liittää prosesseihin liittyviä mittaristoja.
Tervetuloa Arkkitehtuuripankin käyttäjäksi!
Lisätietoa:
Väestörekisterikeskus, Kehityspäällikkö Hannu Ojala, p. 02 9553 5123, [email protected]
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete