Kokonaisarkkitehtuuri auttaa päätöksenteossa – Arkkitehtuuripankki on mallintajien yhteinen työkalu
Arkkitehtuuripankki tukee julkishallinnon digitalisaatiota ja organisaatioiden kokonaisarkkitehtuurityötä. Arkkitehtuuripankki.fi-palvelu on kaikille julkishallinnon toiminnan kehittäjille ja arkkitehdeille luotu palvelu. Palvelussa voi mallintaa oman organisaation arkkitehtuuria ja organisaatioiden yhteisiä arkkitehtuureja. Mallinnukset voi myös julkaista kaikkien käyttäjien nähtäviksi ja hyödynnettäviksi.
Mihin Arkkitehtuuripankkia voi käyttää?
Esimerkiksi kunta tai kaupunki voi hyödyntää Arkkitehtuuripankkia miettiessään, miten järjestetään kuntalaisen pääsy lääkäriin tai muuhun palveluun. Arkkitehtuuripankissa kehittäjä voi mallintaa, mitä kaikkia järjestelmiä, organisaatioita, tietoa ja toimenpiteitä tämän toteuttamiseen tarvitaan. Miten lääkäriaika varataan, minne tieto kulkee ja minne sen pitäisi kulkea. Lisäksi voidaan kuvata, minkälainen tekninen alusta palvelulle tarvitaan. Esimerkiksi tämän kokonaisuuden voisi mallintaa kuvana Arkkitehtuuripankkiin ja samaa kuvaa voisivat muutkin kunnat tai toimijat hyödyntää vastaavia asioita pohtiessaan. Jokaisen ei tarvitse aloittaa aivan alusta, kun toisten työstä voi löytyä lähes valmiita ratkaisuja.
Arkkitehtuuripankki ohjaa yksittäisen organisaation kokonaisarkkitehtuurityötä tietohallintolain ja JHS 179 -suosituksen mukaisesti.
Kuka voi käyttää Arkkitehtuuripankkia?
Palvelu on kaikille julkishallinnon toiminnan kehittäjille tarkoitettu palvelu. Ohje käyttöoikeuksien tilaamiseen löytyy osoitteesta www.arkkitehtuuripankki.fi. Sovithan ennen käyttöoikeuksien tilaamista asiasta oman organisaatiosi sisällä.
Arkkitehtuuripankissa on tällä hetkellä yli tuhat käyttäjää erilaisista julkishallinnon organisaatioista, kuten ministeriöistä, virastoista, maakunnista ja kunnista.
Muutamia esimerkkejä Arkkitehtuuripankin hyödyntämisestä eri organisaatioissa:
- Vantaan kaupunki mallinsi ketterän kokonaisarkkitehtuurityön mallin
- Valtiovarainministeriö mallinsi yhtenäispolitiikan sote- ja maakuntauudistuksen digipalveluille
- Helsingin kaupunki mallintaa toiminnan kehittämistä ja tukemista omassa Arkkitehtuuripankki-ympäristössään
- Valtori mallinsi palvelunsa uudelleenkäytettäviksi mallinnuskomponenteiksi Arkkitehtuuripankkiin
- Evira kuvasi palveluun useita tietojärjestelmähankkeita
- Väestörekisterikeskus mallintaa palvelussa virastofuusion toteutusta
- Useampi organisaatio on kuvannut kokonaisarkkitehtuurinsa Arkkitehtuuripankkiin
- Apotti-hanke ryhtyy käyttämään Arkkitehtuuripankkia toiminnan kehityksen tukena
Kuka Arkkitehtuuripankki-palvelun tarjoaa?
Arkkitehtuuripankin julkishallinnon kehittäjille tarjoaa Väestörekisterikeskus, jonka yksi keskeinen tehtävä on tukea julkishallinnon digitalisaatiota. Teknisen toteutuksen toimittaa QPR Software Oyj. Palvelu sisältää ohjelmistoratkaisun sekä käytön tuen QPR Software Oyj:n kautta.
Miten Arkkitehtuuripankki kehittyy seuraavaksi?
Väestörekisterikeskus kehittää palvelua jatkuvasti yhteistyössä teknisen kumppanin, QPR Software Oyj:n kanssa. Lähiaikoina Arkkitehtuuripankki alkaa tarjota tukea tietosuoja-asetuksen mukaiseen kehitykseen ja todentamiseen. Palveluun tulee myös mukaan muun muassa Suomi.fi:n ja Valtorin palvelukirjastot. Suunnitelmissa on myös mahdollistaa sisältöjen katselu ilman tunnuksia. Tällä hetkellä kaikki sisällönkatselu vaatii käyttäjätunnuksen. Erillisympäristö TUVE-toimijoille on myös suunnitteilla.
Lean ja tekoäly osaksi kokonaisarkkitehtuurityötä
Arkkitehtuuripankki tukee lean-työskentelyä. Lean kokonaisarkkitehtuuri on jo käytössä edistyneimmissä kokonaisarkkitehtuureja hyödyntävissä organisaatioissa. Kehitystyössä siirrytään yhä enemmän prosessimaiseen ja ketterään kehittämiseen.
Arkkitehtuuripankin mallinnuspalveluun on jo saatavilla tekoälyyn perustuva laajennus, joka tuottaa automaattisesti prosessikuvauksia ja kuvauksiin voidaan liittää prosesseihin liittyviä mittaristoja.
Tervetuloa Arkkitehtuuripankin käyttäjäksi!
Lisätietoa:
Väestörekisterikeskus, Kehityspäällikkö Hannu Ojala, p. 02 9553 5123, [email protected]
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete