Hur skulle du göra det smidigare att sköta ärenden när en närståendes avlider? Diskutera och föreslå lösningar!
När en närstående har avlidit måste man ta hand om många saker med många olika aktörer. Det behövs information om dödsbodelägarna, en bouppteckning ska upprättas, ekonomiska ärenden och mycket annat ska skötas. Skulle man kunna sköta dessa ärenden på ett smidigare sätt? Har du kommit på hur? I november-december har du chansen att komma med och diskutera med andra intresserade och föreslå eventuella lösningar!
Anonym diskussion på digitala plattformar
Diskussionen och idéerna sker på nya typer av digitala plattformar. Bakom försöket står Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Sitra och VTT och försöket strävar efter att öka medborgarnas möjligheter att påverka utvecklandet av offentliga tjänster. I försöket utreds om nya digitala plattformar skulle kunna göra det möjligt för medborgarna att bättre delta i utvecklandet av den offentliga förvaltningens tjänster.
Digitala plattformar för deltagande gör också deltagandet flexibelt. Du kan delta när du hinner och var som helst i Finland. Försöket består av två faser: den första diskussionen pågår 4–15.11.2024 och den andra 25.11–6.12.2024. Båda har temat uträttande av ärenden när en närstående avlider och att hur man kan göra det smidigare.
Vem kan delta i diskussionen och komma med idéer?
Alla som är intresserade av ämnet kan delta i diskussionen och komma med idéer. Diskussionerna är anonyma.
På försökets webbplats finns anvisningar som det är bra att läsa innan man deltar i diskussionerna. De ger närmare handledning i användningen av de digitala deltagarplattformarna och närmare information om tidtabellen för diskussionens olika skeden. På webbplatsen finns också information om hur diskussionerna om ärendehantering när en närstående avlider anknyter till Finlands planer att skapa digitala servicehelheter för olika livshändelser under de närmaste åren.
Läs mer och anmäl dig till diskussionen (på finska)
Fortsätt rakt till första delen av diskussionen (på finska)
Ytterligare information:
ledande sakkunnig Marko Latvanen, [email protected]
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete