Forskning: Finländarna är mer bekanta med intressebevakningsfullmakten än tidigare
Enligt en undersökning som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata låtit göra har kännedomen om intressebevakningsfullmakten ökat under de senaste tre åren. Samtidigt har attityderna till att göra fullmakten blivit positivare. Fullmakten blandas dock fortfarande ihop med intressebevakning, som är ett tyngre sätt att sköta ärenden för någon annans räkning och som samtidigt också är dyrare för samhället.
En intressebevakningsfullmakt är en fullmakt som upprättas på förhand om man i något skede inte själv förmår sköta sina ärenden till exempel på grund av en sjukdom eller en olycka. Att färdigt upprätta en intressebevakningsfullmakt i den egna dokumentportföljen gör det lättare att sköta ärenden i framtiden, eftersom man i den kan fastställa vem som sköter sina egna ärenden och på vilket sätt.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata undersökte kännedomen om intressebevakningsfullmakten och attityderna gentemot den åren 2022 och 2024. 1 000 personer besvarade panelundersökningen. Undersökningen genomfördes av forskningsbyrån Vastakaiku och -felmarginalen är +/- 3,2 %.
De som redan var bekanta med intressebevakningsfullmakten har nu mer ingående kännedom om den. Medvetenheten har förbättrats särskilt bland respondenter över 70 år. Äldre personer har läst om ämnet i medierna och yngre personer har däremot hört om saken av släktingar eller bekanta.
Trots det blandas intressebevakningsfullmakten ofta ihop med intressebevakning, där en privat eller allmän intressebevakare förordnas att sköta en persons ärenden. 64 % av respondenterna förstod vad som avses med fullmakt.
Känslorna gentemot intressebevakningsfullmakten är positiva. Under uppföljningsperioden ökade det positiva förhållningssättet mest bland femtioåringar. Intressebevakningsfullmakten beskrivs som en försäkran inför framtiden: man får själv bestämma vem som sköter ärendena och på vilket sätt. Som andra fördelar nämns dess enkelhet, smidighet och snabbhet.
Allt yngre har insett att det är bra att förbereda sig inför framtiden
18 % av respondenterna har gjort en intressebevakningsfullmakt för sig själva. Ökningen jämfört med tidigare är fem procent bland alla respondenter. Den största ökningen sågs i målgruppen över 70-åringar, för vilken frågan är mycket aktuell. Ändå verkar också 50-åringarna ha vaknat upp till hur viktig denna fråga är och vidtagit åtgärder.
– Intressebevakningsfullmakten kopplas lätt till åldrande. Jag gläder mig mycket över att allt yngre, trettio-fyrtioåringar, har insett att intressebevakningsfullmakten är en viktig sak. Min förhoppning är också att så många som möjligt skulle upprätta en intressebevakningsfullmakt, gärna genast, berättar ledande sakkunnig Suvi Malinen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Upprättandet av en intressebevakningsfullmakt upplevs som enkelt och intressant, men man lyckas bara inte få det gjort
86 % av dem som upprättat en intressebevakningsfullmakt upplever att det är enkelt att göra det: som hjälp har man använt anvisningar, såsom Suomi.fi-guiden eller en mall.
Även om fullmakten ännu inte har upprättats har intresset för att göra det ökat med åtta procentenheter. Detta syns särskilt bland 50-åringar.
De flesta ser inga nackdelar med att upprätta en intressebevakningsfullmakt. De största hindren för att upprätta fullmakten uppgavs vara att man själv inte får det gjort eller att man inte själv har en sådan förtroendeperson som man skulle ge fullmakt för uppdraget.
Intressebevakningsfullmakten hör till de viktigaste handlingarna för varje myndig person. Trots det upplever många att det inte är aktuellt att upprätta fullmakten ännu: 40 % av respondenterna skulle kunna göra det inom fem år. Ju äldre respondenten var, desto snabbare upplevdes frågan bli aktuell.
Enligt prognosen ökar antalet intressebevakningsfullmakter kraftigt
Enligt prognosen från 2023 fastställs intressebevakningsfullmakterna, dvs. tas i användning i större utsträckning för varje år. År 2032 förutspås det finnas över 50 000 intressebevakningsfullmakter, medan antalet 2023 var cirka 20 000. År 2024 behandlade Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata över 10 000 ärenden som gällde fastställelse av intressebevakningsfullmakt.
Enligt prognosen kommer antalet huvudmän som står under intressebevakning och antalet intressebevakningsfullmaktsgivare att förändras under de kommande åren så att fullmaktsgivarnas andel ökar från nuvarande cirka 28 procent till cirka 45 procent 2032.
– Vi uppmuntrar till att upprätta en intressebevakningsfullmakt, eftersom den stärker självbestämmanderätten för dem som behöver hjälp och också gör fullmäktigens, dvs. den som sköter ärenden, uppgift lättare, påminner Malinen.
Ytterligare information: Ledande sakkunnig Suvi Malinen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 029 5539 060, [email protected].
Läs mer:
Suomi.fi-guiden Intressebevakning och intressebevakningsfullmakt
Intressebevakningsfullmakt på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida
Vad är en intressebevakningsfullmakt?
- En intressebevakningsfullmakt är en fullmakt som upprättas på förhand om man i något skede inte själv förmår sköta sina ärenden till exempel på grund av en sjukdom eller en olycka.
- Den som utfärdat fullmakten, dvs. fullmaktsgivaren, fastställer i intressebevakningsfullmakten sin förtroendeperson, dvs. den fullmäktige och de ärenden som denne får sköta. Det kan till exempel vara ärenden som gäller egendom eller hälsa. Man förvarar fullmakten själv eller ger den till den fullmäktige för förvaring.
- Fullmäktigen ansöker om fastställande av en intressebevakningsfullmakt hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata först när fullmaktsgivarens handlingsförmåga har försämrats. Efter att fullmakten fastställts får fullmäktigen sköta de ärenden som fullmakten omfattar.
- En intressebevakningsfullmakt är en annan sak än att personen har en intressebevakare som förordnats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller tingsrätten. Fullmakten är smidigare och mer flexibel, medan intressebevakningens verksamhet är mera övervakad.
- I Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas Intressebevakningens e-tjänst kan intressebevakningsfullmäktige göra en egendomsförteckning. Om det i intressebevakningsfullmakten har bestämts att fullmäktigen ska rapportera om sitt agerande eller ansöka om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tillstånd för sina åtgärder på fullmaktsgivarens vägnar, kan hen också sköta dessa ärenden i e-tjänsten.
- Fullmäktigen kan numera sköta fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden till exempel i MinSkatt, Traficom och andra digitala tjänster som kontrollerar rätten att uträtta ärenden med hjälp av Suomi.fi-fullmakter. För ärenden som gäller personen, såsom MittKanta, behöver intressebevakningsfullmäktigen fortfarande en separat Suomi.fi-fullmakt eller någon annan fullmakt.
- Bekanta dig med upprättandet av en intressebevakningsfullmakt i Suomi.fi-guiden Intressebevakning och intressebevakningsfullmakt. Bland annat banker, advokatbyråer och juridiska byråer samt rättshjälpsbyråer ger råd om upprättandet av intressebevakningsfullmakter.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ökade kännedomen om intressebevakningsfullmakten 2022–2024 genom kampanjen I egna händer
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kampanj I egna händer har lyft fram intressebevakningsfullmakten genom att berätta om den roll fullmakten har i att underlätta livet. Detta gjordes bland annat genom människonära berättelser. Information om intressebevakningsfullmakten har också spridits vidare med hjälp av ett partnernätverk som består av över 90 organisationer. Kampanjen pågick 2022–2024.
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata undersökte kännedomen om intressebevakningsfullmakten och attityderna gentemot den som en del av kampanjen I egna händer.
- Enligt undersökningen har kampanjen I egna händer lyckats nå även yngre målgrupper och fått dem att fundera på beredskap inför framtiden. Nästa steg skulle vara att vidta åtgärder, dvs. upprätta en intressebevakningsfullmakt.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete