Hemkommun för medborgare i ett EU-land, Schweiz eller Liechtenstein

Vad avses med hemkommun?

Finland är indelat i flera förvaltningsområden, d.v.s. kommuner. Hemkommunen är vanligtvis den kommun där du bor. 

När du har en hemkommun 

  • har du i allmänhet rätt att använda de tjänster som din hemkommun erbjuder, till exempel offentlig hälsovård eller barndagvård
  • kan du få ett finländskt identitetskort och körkort 
  • kan du använda tjänster som erbjuds av myndigheter eller få ekonomiska förmåner eller bidrag. 

Kan jag få en hemkommun? 

Du kan få en hemkommun om följande villkor uppfylls:

  • Du har anlänt till Finland.
  • Din vistelse är laglig.
  • Du har för avsikt att bo i Finland i minst ett år.

Dessutom ska du ha någotdera av följande:

  • ett positivt beslut om registrering av EU-medborgares uppehållsrätt från Migrationsverket 
  • en familjemedlem* som har en hemkommun i Finland.

*Familjemedlemmar är make eller maka, vårdnadshavare eller barn under vårdnad. Även en sambo är familjemedlem om ni har bott tillsammans i minst 2 år innan ni flyttade till Finland eller om ni har ett gemensamt barn som ni är vårdnadshavare till. 

Gör så här

Jag har ännu ingen finländsk personbeteckning:

Om du ännu inte har en finländsk personbeteckning, läs anvisningarna på sidan Registrering av utlänningar. 

Jag har redan en finländsk personbeteckning:

 

A) Ansök om hemkommun med webblanketten

Kontrollera först i punkten "kan jag få en hemkommun" att villkoren för att få en hemkommun uppfylls.

Ansök om hemkommun här

Om du har fått ett beslut om EU-registrering för mindre än 12 månader sedan och flyttar inte från ett annat nordiskt land  behöver du inte besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Vi skickar informationen till den e-postadress du angett på webblanketten när hemkommunen har registrerats.  

Om du har fått Migrationsverkets beslut för mer än 12 månader sedan ska du utöver att fylla i webblanketten personligen besöka vårt serviceställe inom 1 månad efter att du skickat in blanketten.

Boka tid

Ta med dig ett giltigt pass eller ett officiellt identitetskort med bild för medborgare i ett EU-land, Liechtenstein, Schweiz eller San Marino

 

B) Du kan inte använda webblanketten

Begär registrering genom att fylla i och skriva ut pappersblanketten.

1. Fyll i och skriv ut blanketten "Omvandling av tillfällig adress till stadigvarande" på förhand. 

Omvandling av tillfällig adress till stadigvarande

2. Boka tid

Boka tid

3. Ta med dig följande handlingar: 

  • ifylld blankett "Omvandling av tillfällig adress till stadigvarande" och
  • ett giltigt pass eller ett identitetskort med bild och
  • om du inte har ett EU-registreringsbeslut
    • ursprungliga och vid behov legaliserade och översatta intyg över familjeförhållanden.

Vanliga frågor

Hittade du inte svaret på vår webbplats?

Kontakta oss

Du hittar våra genomsnittliga handlaggingstider på vår webbplats.

E-post

Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected] 

Skicka krypterad e-post

Telefon

Telefontjänsten numret är 029 55 36300.

Servicetider: mån–fre 9–15. 

Serviceställen

Adresser och öppettider av våra serviceställen

Lagar som berör ärendet

Lag om hemkommun