Distanstjänsten
I distanstjänsten får du personlig rådgivning och handledning.
I distanstjänsten ger våra experter rådgivning via videoförbindelse. Beroende på ort erbjuder vi distanstjänster i Skatteförvaltningens eller stadens lokaler. Servicestället för distanstjänster har den utrustning som behövs för att skapa en videoförbindelse.
Vilka ärenden kan man sköta via distanstjänsten?
Du kan använda distanstjänsten när du behöver personlig rådgivning eller handledning om våra tjänster. Observera att vi inte ger rådgivning om intressebevakning eller intressebevakningsfullmakt i distanstjänsten.
I distanstjänsten kan du inte sköta ärenden som förutsätter ett personligt besök på vårt serviceställe. Sådana ärenden är bland annat vigsel, registrering av utlänningar och tjänster av notarius publicus, såsom bestyrkande av en handling.
Observera också att du inte kan skriva ut eller skanna på distansservicestället eller lämna in handlingar till distansservicestället.
Boka tid på förhand
Boka tid till distanstjänsten via vår telefontjänst. Du hittar servicespecifika kontaktuppgifter på vår webbplats. I S:t Michel kan du också boka tid genom att besöka stadens serviceställe.
Ta med dig ett identitetsbevis.
Serviceställets personal hjälper dig vid behov att öppna videoförbindelsen.
Distanstjänsten är avgiftsfri.
Orter där vi erbjuder distanstjänster:
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata deltar dessutom i utvecklingen av distanstjänsten tillsammans med andra myndigheter. Myndigheternas gemensamma koncept för distanstjänster testas från september 2025 till februari 2026 vid Finlandsdiskarna i Imatra, Nurmes och Borgå. Försöket på dessa tre orter är en del av projektet att reformera statens service- och lokalnät på 2020-talet.
Kommunicera elektroniskt med oss
Många ärenden kan du sköta elektroniskt hos oss. Läs mer från sidan Kommunicera elektroniskt med oss.