Diarie- och ärendehanteringssystemet
I diarie- och ärendehanteringssystemet (Maisa) införs i enlighet med lagen om informationshantering inom den offent-liga förvaltningen ärenden som inkommit till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller som myndigheten själv har inlett inklusive ärendets behandlingsskeden. Systemet används också som hjälpmedel för övervakning av intressebevakarnas verksamhet. I fråga om utlämnande av registeruppgifter tillämpas 16 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
- I registret finns uppgifter om uppgifter som anhängiggjorts hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och som ämbetsverket själv anhängiggjort.
Diarie- och ärendehanteringssystem
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Pekka Kortelainen, specialsakkunnig
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
Personuppgifter behandlas för att upprätthålla förvaltningsdiariet vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och i det registreras inledda ärenden och deras behandlingsskeden. Dessutom behandlas per-sonuppgifter för övervakning av intressebevakarnas verksamhet. Personuppgifterna i registret behandlas enligt artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning.
Personuppgifterna behandlas som en del av de lagstadgade tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019, 25 §) finns bestämmelser om myndighetens skyldighet att upprätthålla ett register över ärenden som behandlas eller har behandlats hos en myndighet. I lagen om intressebevakningsfullmakt (648/2007) finns bestämmelser om övervakning av intressebevakare.
Personuppgifter förvaras i enlighet med arkivbildningsplanen varaktigt, eller 1–50 år.
Basuppgifter om ärende:
- diarienummer
- hur ärendet mottagits
- status för ärendet
- ärendets status och offentlighet
- datum för mottagande och utsatt tid
- mottagare och övriga sakägare
- ärende och beskrivning av ärende
- föregående diarienummer
- annan referensuppgift
- statistikkod
- namnet på ansvarspersonen
- magistraten
- ansvarsenhet
- tjänsteställe för ärende
- betalning
- referensnummer (i namnärenden)
- tilläggsuppgift
Viktiga uppgifter för sakägarnas ärendehantering och för intressebevakningen i förmynderskapsärenden:
- kundtyp
- ställning
- personbeteckning eller födelsetid
- FO-nummer
- språk
- namnuppgifter
- adress- och övriga kontaktuppgifter
- hemkommun
- boendestat
- dödsdag
- datum då äktenskap ingåtts
- datum då äktenskap upplösts
- slutdatum för spärrmarkering
Uppgifter om mellanåtgärder:
- typ av åtgärd
- beskrivning
- delgivandesätt
- sänddatum
- utsatt datum
- mottagare
- svarsdatum
- svarstyp
- datum för delgivande
Avgörandeuppgifter för ärendet:
- typ av slutåtgärd
- beskrivning över slutåtgärder
- avgörandedatum
- avgörare
Arkiveringsuppgifter för ärendet:
- arkiveringsdatum
- åtgärdens utförare
Övervakningsuppgifter i förmynderskapsärenden:
- uppgifter om begränsning i huvudmannens handlingsbehörighet och historian i begränsningen
- utredningsåret vart fjärde år
- start- och slutdatum för intressebevakningen
- föregående diarienummer
- föregående förmyndarskapsnummer
- från vilken kommuns förmynderskapsbok överföringen gjorts
- överföringsdatum
- start- och slutdatum för intressebevakarens uppgift
- typ av intressebevakare
- intressebevakarens uppgiftsfördelning
- beskrivning av uppgiften
- historia över uppgiftsbeskrivning
- redovisningsskyldighet
- uppgifter om räkenskapsperiod
- utsatt datum för egendomsförteckning/årskonto/mellanslutkonto/slutkonto
- ankomstdatum
- datum för uppskjutande
- kravdagar och revisionsdagar samt uppgifter om tidigare årskonton.
- motsvarande uppgifter införs om intressebevakningsfullmakt, mängden uppgifter såsom kontouppgifter dock i enlighet med fullmakten.
Handlingar:
- handlingar som gäller ärendets öppnande
- mellanåtgärder och slutåtgärder
Uppgifter erhålls ur de handlingar som förutsätter att uppgifterna i handlingen införs i myndighetens ärende-register. Uppgifterna uppdateras direkt i systemet då behandlingen av ärendet framskrider.
Dessutom erhålls personuppgifter vars sökkriterium är personbeteckning ur befolkningsdatasystemet genom en applikationsförfrågan och genom ändringsdatatjänsten
Uppgifter om bestyrkande av faderskap och förmyndarskapsuppgifter överförs via it varje dag till befolknings-datasystemet (VTJ) samt till registret över förmynderskapsärenden (Holle).
Namnändringar överförs manuellt till befolkningsdatasystemet.
Uppgifter kan efter registeransvarigas övervägande överlåtas till andra myndigheter inom de gränser som gäl-lande lagstiftning tillåter eller förpliktigar till. Dessutom kan uppgifter överlåtas till annat specifikt syfte, om uppgifter sparats om personens tjänsteanvändning, och denna gett sitt uttryckliga samtycke till detta.
Personuppgifter lämnas inte ut och överförs inte utanför EU/EES-området.
Datasystemen är skyddade genom identitetskontroll. Servrarna kan endast nås från statens interna nätverk. Personuppgifterna skyddas dessutom genom passerkontroll, användningskontroll samt anvisningar för be-handling av personuppgifterna.
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Rätt till insyn
Du har rätt att be den personuppgiftsansvarige om tillgång till dina uppgifter för att granska de uppgifter som finns om er i registret. Dessutom har du rätt att kontrollera att det inte finns uppgifter om dig eller din organi-sation i registret. Skicka begäran in skriftligt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas registra-torskontor. Var beredd att bevisa din identitet.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan levereras inom denna tid, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan förlänga tidsfristen med högst två månader. I detta fall får du en anmälning om dröjsmålet.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkt 2 Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska rättas och exakt vilken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Du har inte rätt att kräva ändringar i händelseuppgifterna samt i avslutade eller raderade fullmakter och full-maktsbegäran.
Begränsningar till den registrerades rättigheter angående behandling av personuppgifter
Merparten av tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på iakttagande av myndighetens lagstadgade skyldighet eller på utövande av offentlig makt. I dessa fall har du inte rätt att kräva att dina uppgifter tas bort eller överförs till ett annat system.
Du har inte rätt att be om att dina uppgifter tas bort från registret, eftersom behandlingen av uppgifterna grun-dar sig på lagen. Av samma anledning har du inte heller rätt att motsätta dig behandlingen av personuppgif-terna.
De registrerade har rätt att besvära sig hos tillsynsmyndigheten angående behandlingen av personuppgifter.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete