Me Digi- ja väestötietovirastossa tuemme ja koulutamme digituen toimijoita, tutkimme digitukea ja -osaamista ja kehitämme yhteisiä digituen käytäntöjä. Haluamme kehittää ja vahvistaa digiosaavaa Suomea.
Työssämme toteutamme Digituen toimintamallia, joka on laadittu yhteistyössä valtiovarainministeriön kanssa.
Mitä me teemme?
Selvitämme, miten digituen ja -osaamisen tarpeet muuttuvat yhteiskunnassa
Lupaamme tuottaa itse ja koostaa tutkittua tietoa digiosaamisen ja digituen tarpeista. Tutkitun tiedon avulla digituen toimijat voivat kohdentaa ja ennakoida paremmin digituen antamista.
Tutustu ja hyödynnä palveluitamme
Kehitämme digituen käytäntöjä yhdessä digituen toimijoiden kanssa
Lupaamme ohjata ja tukea digituen toimijoiden työtä tutkitun tiedon pohjalta perustelluilla ja vaikuttavilla suosituksilla. Varmistamme, että digituen toimijaverkostossa on ajantasaista osaamista digituen antamiseen. Lupaamme kehittää digitukijoiden osaamista ja digituen käytäntöjä yhdessä toimijoiden kanssa. Lupaamme tukea digitukijoita digituen löydettävyyden ja toimijoiden välisen palveluun ohjauksen kehittämisessä.
Tutustu ja hyödynnä palveluitamme
-
Ota käyttöösi oppi- ja tukimateriaalit ja verkoston tuottamat laadukkaat hyvät käytännöt
-
Osallistu digituen tapahtumiin tai katso tallenteet jälkikäteen
-
Todenna osaamisesi digituen osaamismerkkeillä
Vaikutamme viestimällä ja luomalla kumppanuuksia
Lupaamme viestiä kohdennetusti, asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ajankohtaisista digituen ilmiöistä ja hyvistä käytännöistä. Lupaamme rakentaa strategisia kumppanuuksia yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa, jotta voimme yhdessä tehdä digituesta vaikuttavampaa. Lupaamme myös kehittää omien palveluidemme vaikuttavuutta ja pitää huolta omasta osaamisestamme.
Toimintamme perustuu verkosto- ja sidosryhmäyhteistyölle. Digituen toimijoiden välinen luottamus ja arvostus ovat työssä olennaisen tärkeitä. Digituen ihmislähtöinen ja tarpeeseen vastaava kehittäminen edellyttää vahvoja kumppanuuksia sekä jatkuvaa vuoropuhelua ja verkostomaista työtä toimijoiden välillä.
Tutustu ja hyödynnä palveluitamme
Digituen uudistetun toimintamallin sisältöjä vuonna 2023
Vuoden teemamme on digirohkeus, joka on yksi tulevaisuuden tärkeistä digiosaamisen osa-alueista. Digirohkeudella tarkoitamme uskallusta kokeilla ja ottaa käyttöön uusia tai päivittyneitä digitaalisia laitteita ja palveluita tai kehittyä niiden käytössä.
Tervetuloa mukaan lisäämään kanssamme digirohkeutta ja tukemaan Suomen digitalisaation kehitystä!
Digirohkeuden lisäksi keskitymme toiminnassamme seuraaviin kokonaisuuksiin:
- Päivitämme ja uudistamme palveluitamme digituen tarjoajille
Näistä esimerkkeinä digituen eettisen ohjeiston ja digituki-termin päivitys, digitukijan oppimispolku ja digituen kehittäjän työkirja. - Tuotamme digituen tilannekuvaa
Tilannekuvatuotteitamme ovat muun muassa Digitaitoraportti ja digituen asiakaskokemusselvitys. - Kehitämme digitukikokonaisuutta eri teemojen mukaisesti
Kehitysteemojamme vuonna 2023 ovat digituki hyvinvointialueilla, työttömän työnhakijan ja digitaalisen henkilöllisyyden digituki sekä digituen palvelurakenne ja löydettävyys.
Tutustu Digituen uudistettuun toimintamalliin
ja lue yhteisblogimme aiheesta VM:n kanssa:
Sähköisen asioinnin ensisijaisuus vaatii digitukea ja digitaitojen kehittämistä
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö