Asiantuntijatuki kulkee virastojen ja kuntien rinnalla digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Kansallisten digitalisaation tavoitteiden mukaiset yhteentoimivat, saavutettavat ja asiakaslähtöiset digipalvelut tehdään yhdessä kehittämällä eri toimijoiden ja asiakkaiden kanssa. Digi- ja väestötietovirasto on tarjonnut Asiantuntijatukea osana Digitalisaation edistämisen ohjelmaa vuosien 2021–2022 aikana. Asiantuntijatuen tarjoamisen lisäksi työn keskiössä on ollut systemaattinen oppien ja kokemusten kerääminen. Tällä tavoin viestintä ja vuorovaikutus sai uuden suunnan.
Vuonna 2022 Asiantuntijatukea myönnettiin kehittämishaasteisiin, jotka koskivat
- sujuvia palveluita ja yhteistyötä,
- muutoksen käynnistämistä organisaatiossa ja verkostoissa sekä
- kansallisten yhteisten palvelujen hyödyntämistä.
Asiantuntijatuen tavoitteena oli tukea organisaatioissa ja verkostoissa toiminnan muutosta ja kehittämistyön jatkuvuutta, vahvistaa digikehittäjien roolia ja ymmärrystä digitalisaation mahdollisuuksista sekä nivoa yhteiskehittämistä ja yhteistyötä osaksi organisaatioiden arkea.
Määräaikainen asiantuntijatuki tuuppasi ihmiskeskeiseen kehittämiseen
Kuntien ja virastojen tunnistamiin kehittämishaasteisiin myönnettiin hakemusten ja hakuvaiheen työpajojen perusteella noin kolmeksi kuukaudeksi asiantuntijaosaamista erityisesti kehittämisen alkuvaiheen työskentelyyn. Kaikissa asiantuntijatuen projekteissa on ollut mukana ihmiskeskeisen kehittämisen asiantuntijoita.
Haasteiden ratkaisemiseksi koottiin projektitiimit, jotka koostuivat sekä asiantuntijatukea saaneen organisaation että sidosryhmien jäsenistä. Asiantuntijatuen projektit ovat tarjonneet organisaatioille ja verkostoille alkusysäyksen kehittämiselle ja kehittämistä ja yhteistyötä jatketaan syksyn työskentelyn pohjalta.
"Koen, että erityisesti Porvoon, Tampereen, Kotkan, Kauniaisten ja Hämeenlinnan kaupunkien asiantuntijoiden kanssa käydyt haastattelut olivat avain hyvään lopputulokseen. Ilman näiden henkilöiden panosta näin hyvää lopputulosta ei olisi syntynyt, eikä Porvoon kaupungilla näin ollen olisi valmista asiointivaltuuksien hallintamallia, joka vain odottaa käyttöönottoa", toteaa Porvoon kaupungin kehitysjohtaja Charlotta Grönqvist yhteistyön ja yhteiskehittämisen hyödyistä. Porvoon kaupunki oli yksi Asiantuntijatukea saaneista organisaatioista.
Asiantuntijatuen projektit 2022
- Lahti ja Asikkala: Asiakastiedolla vaikuttavuutta
- Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus: Asukaslähtöistä ohjeistusta asumisoikeusasumiseen
- Aluehallintovirasto: Digipalvelun käyttöaste nousuun
- Ruokavirasto: Eksyksissä ekstranetissä
- Porvoo: Suomi.fi-valtuudet hallintaan
- Kuntien yhteistyöprojekti: Kuntien digitiekartta
- Asiantuntijatuen oppien konseptointi
Tänä vuonna Asiantuntijatukea myönnettiin Porvoon kaupungin lisäksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle, Aluehallintovirastolle, Ruokavirastolle ja Lahden kaupungille. Projekteissa ratkaistiin muun muassa tiedolla johtamisen, asiointipalvelun ja digitaalisten ohjeiden hallinnan haasteita. Projektityöskentelyyn ja tulosten validointiin on osallistunut laaja sidosryhmien joukko.
Kuntien digitiekartta -työskentelyyn osallistui yli 40 kuntaa
Asiantuntijatukea on saanut myös Kuntien digitiekartta -yhteistyö, joka keräsi yli 40 kuntaa ja Kuntaliiton konkretisoimaan Suomen digitaalista kompassia kuntien näkökulmasta.
"On ollut mahtavaa seurata asiantuntijatuen projektien etenemistä ja osallistujien sitoutumista yhteistyöhön ja kehittämiseen, vaikka tahti on ollut nopea ja monille toimijoille työtavat ihan uusia. Kunnat ja kuntien tarpeet ovat tänä vuonna nousseet erityisesti esiin", kertoo ylijohtaja Pekka Rehn, Digi- ja väestötietovirastosta.
Kaikkien projektien tulokset ja opit ovat avoimesti saatavilla Asiantuntijatuen yhteisessä työtilassa.
Olemassa olevan hyödyntäminen ja omien tulosten jakaminen tärkeä osa digikehitysprojekteja
Yhteentoimivien, ihmiskeskeisten ja automatisoitujen digipalvelujen kehittäminen edellyttää sektorirajat ylittävää yhteistyötä ja tiedon jakamista. Julkisten palvelujen kehitysprosesseissa pitäisikin etsiä jatkuvasti muiden toimijoiden esimerkkejä ja selvittää onko samaa tai samankaltaista haastetta ratkaistu jo aiemmin esimerkiksi jossakin toisessa kunnassa tai virastossa.
”Olemme saaneet asiantuntijatuesta paitsi ratkaisuja toimijoiden esittämiin digihaasteisiin myös innostavia kokemuksia ja käytännössä testattuja yhteiskehittämisen oppeja. Kaikkea tätä haluamme hyödyntää myös jatkossa seuraavalla hallituskaudella, osana kansallisen Digikompassin ihmiskeskeistä toteuttamista”, arvioi ICT-johtaja Jarkko Levasma valtiovarainministeriöstä.
Jokaisen kunnan ja viraston ei kannata keksi samaa pyörää uudelleen – suunnitteilla on verkkokurssi oppien jakamisen malliin julkissektorin kehityshankkeissa
Julkisella sektorilla tulosten jakaminen on tärkeää myös veronmaksajan näkökulmasta, Jokaisen kunnan tai viraston ei kannattaisi keksiä samaa pyörää uudelleen, joten projekteja kannustettiin omien kehittämisoppien tulosten jakamiseen.
Asiantuntijatuessa on kehitetty oppien jakamisen mallia, jonka avulla kehitysprojekteissa voidaan huomioida paremmin jo olemassa olevaa tietoa ja kiinnittää entistä enemmän huomiota tulosten jakamiseen, jalostamiseen ja jatkohyödyntämiseen. Tekemisen ytimessä on ajatus siitä, että kehittämistä ei tehdä vain omalle organisaatiolle, vaan tuloksilla haetaan aina myös laajempia kansallisia hyötyjä. Kaikki asiantuntijatuessa syntyneet opit ovat avoimesti kaikille hyödynnettävissä.
Oppien jakamisen teema julkisen sektorin kehityshankkeissa nähtiin DVV:ssä ja Asiantuntijatukea rahoittavassa valtiovarainministeriössä erittäin merkittävänä ja siitä on suunnitteilla myös kaikille avoin eOppivan verkkokurssi, joka julkaistaan maaliskuun 2023 loppuun mennessä. eOppiva on valtion digitaalinen oppimisympäristö.
Asiantuntijatuki haluaa lisätä julkissektorin yhteiskehittämistä ja yhteistoimintaa
Harvaa asiaa tehdään julkisella sektorilla ensimmäistä kertaa. Asiantuntijatuki haluaa lisätä julkissektorin yhteiskehittämistä ja yhteistoimintaa, ja kannustaa kuntia ja virastoja hyödyntämään enemmän jo olemassa olevaa tietoa.
"Vuosien työ julkishallinnon muotoilutiimissä ja alan parhaiden konsulttien kanssa toimiminen on luonut pohjan mallille, jonka tuloksista ja kokemuksista kerromme avoimesti. Meillä on valmiudet tukea erilaisia toimijoita digitalisaation käynnistämissä muutoksissa ja olla strateginen kumppani”, kertoo ryhmäpäällikkö Sirpa Fourastié Digi- ja väestötietovirastosta.
Yhteystiedot
- Annette Hotari, johtava asiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, [email protected], puh. 0295 535 028
- Sirpa Fourastie, ryhmäpäällikkö, johtava asiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, [email protected], puh 0295 535 194
- Marjukka Saarijärvi, Digitalisaation edistämisen ohjelma, valtiovarainministeriö, [email protected], puh. 0295 530 208
Lisätiedot:
- Asiantuntijatuen sivu:
- Tiedote 6.6.2023: Digiohjelman asiantuntijatuen 2022 projektit on valittu
- Kuntien digitiekartta 18.10.2022: Digitiekartta kerää yli 40 kuntaa työstämään digikehittämisen keinoja ja yhteistyöverkostoa
- Asiantuntijatuen blogikirjoitukset
- Asiantuntijatuen aamukahvien opit ja webinaaritallenteet
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö