Digi- ja väestötietoviraston ensimmäisenä toimintavuonna siirryttiin kohti digitaalisia palveluita
Vuosi 2020 oli Digi- ja väestötietoviraston ensimmäinen toimintavuosi. Väestörekisterikeskus, maistraatit ja Itä-Suomen Aluehallintovirastossa toimiva maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö yhdistyivät 1.1.2020 Digi- ja väestötietovirastoksi.
Digi- ja väestötietoviraston toiminta-ajatuksena on yhteiskunnan digitalisaation edistäminen, tietojen saatavuuden turvaaminen ja palvelujen tarjoaminen asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Vaikka viraston tehtävät periytyivät yhdistyneistä virastoista, viraston toiminnan käynnistyminen edellytti merkittäviä muutoksia viraston organisaatioon, palveluiden tuottamiseen sekä toimintatapoihin. Viraston organisaatio ja palveluiden tuotanto on järjestetty valtakunnallisesti ja virasto toimii Suomessa 36 paikkakunnalla.
Virasto tarjoaa palveluita sekä henkilö- että organisaatioasiakkaille ja viraston palvelut jakautuvat neljään palveluryhmään: Notaari- ja oikeudellisiin vahvistuspalveluihin, holhoustoimen palveluihin, väestötietopalveluihin sekä digitaalisiin palveluihin.
Kohti digitaalisia palveluita ja asiankäsittelyä
Valtakunnalliset palveluprosessit käynnistyivät ja viraston palvelutuotannon toimintatavat ovat yhdenmukaisia. Siirtymä paperivaltaisesta asiankäsittelystä digitaaliseen käynnistettiin, ja työ jatkuu vielä vuosia.
Asiankäsittelyä ja palveluita digitalisoidaan palvelu kerrallaan. Vuonna 2020 keskeisiä asiakastoteutuksia olivat muun muassa nimenmuutosten haku sähköisesti, sähköinen Apostille-todistustilaus sekä huoltajan oikeuskoodien käyttöönotto väestötietojärjestelmässä.
Viraston asianhallinnan kehittämisessä merkittävimmät valmistuneet kohteet olivat holhoustoimen yleisten edunvalvojien tilintarkastuksen digitalisointi sekä väestötietojärjestelmästä tilattujen todistusten ja otteiden käsittelyn digitalisointi.
Lisäksi otettiin käyttöön uusi laskutusjärjestelmä sekä automatisoitiin joidenkin palveluiden laskutusta. Uusina sisäisinä toimintoina virastossa käynnistettiin kanteluiden käsittely sekä sisäinen tarkastus.
Digitaalisuuteen siirtymisen aikana osa viraston tarjoamista palveluista on ollut ruuhkaisia ja ratkaisujen käsittelyajat ovat joissakin palveluissa olleet normaalia pidemmät. Ruuhkaantumisen keskeisenä syynä on ollut työvaiheiden lisääntyminen, kun paperilla vireille tulevia asiakirjoja on skannattu tai siirretty virkailijatyönä sähköisiin taustajärjestelmiin. Toisaalta taustajärjestelmät ovat mahdollistaneet valtakunnalliset työjonot ja asiankäsittelyn tasaamisen valtakunnallisesti.
Asiakaspalvelun ajanvaraus pakolliseksi koronapandemian vuoksi
Koronapandemialla oli merkittävä vaikutus viraston toimintaan. Viraston käyntiasiointi siirrettiin maaliskuussa nopealla aikataululla pääsääntöisesti ajanvarauksella tarjottaviin käyntiaikoihin. Sillä minimoitiin odotusauloissa yhtä aikaa olevien henkilöiden lukumäärää.
Henkilöstö määrättiin valtioneuvoston antaman ohjeistuksen mukaisesti työskentelemään etänä työn niin salliessa. Samalla viraston antamissa päätöksissä siirryttiin käyttämään pääsääntöisesti sähköistä allekirjoitusta.
Lue lisää
Digi- ja väestötietoviraston toimintakertomus 2020
Toimintakertomus sisältää muun muassa arvion tavoitteiden toteutumisesta ja tilinpäätösanalyysin.
Pääjohtaja Janne Viskarin blogi: Muutos koettelee kansalaista ja virkamiestä
Lisätietoja
Digi- ja väestötietovirasto, pääjohtaja Janne Viskari, p. 0295 536 000 (vaihde)
- Henkilöasiakkaat
- Avioliitto ja parisuhde
- Avioliiton esteiden tutkinta
- Vihkiminen
- Avioehto
- Sukunimestä päättäminen avioituessa
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla myönnetty ero
- Aviovarallisuussuhteeseen sovellettava lainsäädäntö
- Osituskirjan rekisteröinti
- Rekisteröidyn parisuhteen muuttaminen avioliitoksi
- Avopuolisoiden yhteistalouden purkaminen
- Avio-oikeuden poistaminen
- Vihkimisoikeusrekisteristä annettavat otteet
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Vaalit ja äänioikeus
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisaloite
- Osoitepalvelu
- Kansalaisneuvonta
- Ulkomailla asuminen
- Muutto
- Nimen muuttaminen ulkomailla
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla syntyneen lapsen rekisteröinti
- Kansalaisuuden rekisteröinti
- Ilmoitus Suomen kansalaisuuden säilyttämisestä
- Ulkomailla tapahtuneen kuoleman ilmoittaminen
- Laillistamisohje
- Suomeen muutto
- Avoin data
- Lomakkeet
- Avioliitto ja parisuhde
- Organisaatioasiakkaat
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poiminta- ja analyysipalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Siirry Katso-palvelusta
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta