Hyppää sisältöön

Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen 

Kun henkilö ei pysty hoitamaan asioitaan itse esimerkiksi sairauden tai vammautumisen takia, on etsittävä ratkaisu, miten hänen asioitaan hoidetaan hänen puolestaan. Läheinen voi hoitaa toisen asioita esimerkiksi Suomi.fi-valtuuksien avulla tai edunvalvontavaltakirjalla. Esittelemme ensin näitä eri tapoja eli edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja hoitaa toisen asioita. Edunvalvojaa voi hakea vain, jos muut vaihtoehdot eivät riitä.  

Millaisia vaihtoehtoja on läheisen asioiden hoitoon?  

Lähiomainen tai muu luotettava henkilö voi tukea taloudellisten asioiden hoitamisessa esimerkiksi silloin, kun henkilön fyysinen toimintakyky on heikentynyt, mutta hän ymmärtää asioiden merkityksen. Läheinen voi hoitaa sellaisia asioita, joita henkilö ei itse pysty rajoitteidensa takia hoitamaan. Henkilö saattaa esimerkiksi ymmärtää laskujen maksamisen merkityksen, allekirjoittaa satunnaiset, ei automaattisesti maksetut laskut ja laittaa ne maksupalvelukuoreen. Läheinen voi sitten viedä kuoren postilaatikkoon. 

Tämän lisäksi läheinen tai muu luotettava henkilö voi  

  • hakea etuutta, kuten eläkettä, jos hakija ei pysty hakemaan etuutta itse tai huolehtimaan siihen liittyvistä oikeuksistaan 

  • antaa hoitosuostumuksen potilaalle, joka ei sitä pysty itse antamaan 

  • osallistua sosiaalihuollon asiakkaan palvelujen suunnitteluun silloin, kun asiakas ei pysty siihen itse tai ymmärrä ehdotettuja vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia.

Uutta: Edunvalvonnan asiointipalvelussa voit tehdä omaisuusluettelon ja päätöstilin sekä hakea lupia sähköisesti.

Edunvalvonnan asiointipalvelu

Edunvalvoja tai valtuutettu, oletko lähettämässä meille tililomakkeen?

Voit toimittaa vuositilin liitteineen verkkolomakkeen kautta. Katso ohje

Huomaa lisäksi

Mitä jos edelliset vaihtoehdot eivät riitä? 

Edelliset vaihtoehdot eivät välttämättä riitä, jos 

  • heikentynyt terveys, ymmärrys tai tapaturma rajoittaa tai estää omien asioiden hoitamista tai valtuuttamista 

  • arjessa ei ole läheistä tukijana ja auttajana 

  • henkilö on itse poissa eikä pysty valvomaan etujaan. 

Jos tuen tarpeessa oleva henkilö on tehnyt aiemmin edunvalvontavaltuutuksen, valtuutetun täytyy hakea valtuutuksensa vahvistamista meiltä tällöin, kun henkilö ei enää pysty itse hoitamaan asioitaan.  

Jos edunvalvontavaltuutusta ei ole tehty, henkilölle voidaan määrätä edunvalvoja, joka hoitaa hänen asioitaan. Edunvalvoja määrätään vain silloin, jos henkilö ei pysty terveydellisen syyn takia hoitamaan itse asioitaan eivätkä ne tule millään muulla tavalla hoidetuiksi. Lue lisää edunvalvonnasta ja edunvalvojan tehtävistä. 

Käsittelyajat

Holhoustoimen lupa-asiat

  • 1,5–3 kuukautta

Edunvalvojan määräämiset 

  • 5–6 kuukautta

  • Jos asiassa tehdään hakemus käräjäoikeuteen, on käsittelyaika pidempi.

Holhoustoimen vuositilit

  • 5–7 kuukautta

  • Vuoden 2022 vuositilien tarkastus on osaltamme vielä kesken. Älä siis huolestu, vaikka et olisi saanut tarkastettua tiliä vielä takaisin – saat sen heti, kun olemme tarkastaneet sen. Pahoittelemme viivästystä.

    Huomioithan, että vuoden 2023 vuositili pitää tehdä ajallaan eli viimeistään 31.3.2024, vaikka et olisi vielä saanut takaisin aiemman vuoden tarkastettua tiliä. Voit toimittaa vuositilin ja sen liitteet helpoiten verkkolomakkeella.

Edunvalvontavaltuutuksen vahvistaminen 

  • 2–3 kuukautta

Holhoustoimen lomakkeet

Löydät kaikki holhoustoimeen ja edunvalvontaan liittyvät lomakkeet lomakesivultamme. 

Siirry lomakkeisiin

Tarvitsetko apua?

Puhelinpalvelu:  suomeksi 0295 536 256 ja ruotsiksi 0295 536 305.

Palveluajat: ma–pe 9–15.

Chat-palvelumme on käytössä näillä sivuilla arkisin kello 9–15.

 

 

Suomen väkiluku 5 646 585