Suomi.fi-viesteistä saapuvat ilmoitukset uudistuivat!
Digi- ja väestötietovirasto on uudistanut tapaa, jolla vastaanottajalle kerrotaan, että hänelle on saapunut uusi viesti Suomi.fi-viesteihin.
Ilmoitus Suomi.fi-viesteihin saapuneesta uudesta viestistä saapuu vastaanottajalle siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka hän on ilmoittanut ottaessaan Suomi.fi-viestit käyttöönsä. Jos vastaanottaja ei ole käynyt Suomi.fi-viesteissä lukemassa saapunutta viestiä, palvelu lähettää viikon kuluttua asiasta automaattisen muistutusviestin.
Jatkossa osa Suomi.fi-viesteistä on ilmoitusviestejä. Jos viesti on ilmoitusviesti, vastaanottaja ei saa enää sähköpostiinsa erillistä muistutusta lukemattomasta viestistä. Ilmoitusviestit on merkitty Suomi.fi-viesteissä Ilmoitus-merkinnällä.
”Olemme saaneet paljon palautetta siitä, että muistutus on ollut hämmentävä. Usein vastaanottaja on jo käynyt hoitamassa asian kuntoon viestin lähettäneen organisaation asiointiportaalissa, mutta unohtanut käydä kuittaamassa viestin luetuksi Suomi.fi-viesteissä. Olemme kehittäneet toiminnallisuutta saamamme palautteen perusteella ja jatkossa vastaanottajan ei tarvitse enää käydä kuittaamassa näitä ilmoitusviestejä luetuksi Suomi.fi-viesteissä”, kertoo palveluomistaja Maria Juka-Lahdenperä Digi- ja väestötietovirastosta.
Uutta ilmoitusviestiä käyttää erityisesti Verohallinto, joka ilmoittaa Suomi.fi-viestien kautta OmaVeroon saapuneesta uudesta veroasiasta, esimerkiksi verokortista tai esitäytetystä veroilmoituksesta.
Suomi.fi-viestien sähköpostiin saapuvissa ilmoituksissa ei ole koskaan linkkejä
Juka-Lahdenperä haluaa myös muistuttaa, että Suomi.fi-viestien sähköpostiin saapuvissa ilmoituksissa ei koskaan ole linkkiä, josta käyttäjä voisi siirtyä suoraan lukemaan saamansa asiakirjan.
”Tämä on ihan tietoturva-asia. Maailmalla liikkuu paljon erilaisia huijauksia ja kalasteluviestejä, joilla yritetään saada käyttäjä klikkaamaan linkkiä, joka sitten johtaakin sivulle, jolla yritetään kerätä ihmisten pankkitunnuksia tai muita henkilökohtaisia tietoja. Osa näistä huijausyrityksistä on todella aidon oloisia, joten niiden kanssa tulee olla hyvin tarkkana. Tästä syystä emme koskaan pyydä näissä sähköpostiin saapuvissa ilmoituksissa käyttäjää siirtymään linkistä toiselle sivulle, vaan saapunut viranomaisviesti pitää aina mennä erikseen lukemaan Suomi.fi-verkkopalvelusta tai Suomi.fi-mobiilisovelluksesta. Itse Viestit-palveluun saapuneissa viesteissä olevia linkkejä tai liitetiedostoja on turvallista avata.”, muistuttaa Juka-Lahdenperä.
Mikä Suomi.fi-viestit?
Suomi.fi-viestien kautta voi saada useiden eri viranomaisten lähettämän postin paperipostin sijaan sähköisessä muodossa. Kaikki viestit saapuvat Suomi.fi-verkkopalvelussa sijaitsevaan postilaatikkoon. Viestit voi lukea myös Suomi.fi-mobiilisovelluksen kautta. Palveluun tunnistaudutaan pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortissa olevalla varmenteella.
Suomi.fi-viestien avulla tärkeä posti tavoittaa sinut nopeasti ja turvallisesti kaikkialle ja saapuneet viestit pysyvät palvelussa tallessa. Suomi.fi-viestien kautta voit vastaanottaa myös arkaluonteista tietoa, jota ei saa lähettää sähköpostitse (esim. terveystiedot). Saapuneet viestit ovat vain sinun tai valtuuttamasi henkilön nähtävillä, eikä sinun tarvitse huolehtia siitä, näkeekö joku muu sinulle saapuneet viestit.
Suomi.fi-viestien käyttö on myös ekoteko, jolla voi vähentää turhaa paperinkulutusta. Palvelua käyttää tällä hetkellä noin 755 000 käyttäjää.
Lisätietoja Suomi.fi-viestien käyttäjille
Kansalaisneuvonta, https://kansalaisneuvonta.fi, p. 0295 000
Lisätietoa medialle
Digi- ja väestötietovirasto, palveluomistaja Maria Juka-Lahdenperä, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö