Hyppää sisältöön

Suomi.fi-palveluväylä ratkaisisi tietoturvallisen tiedonhallinnan haasteita myös yksityisen sektorin toimijoille

Julkaisuajankohta 20.11.2020 6.14
Tiedote

Digi- ja väestötietovirasto muistuttaa, että Suomi.fi-palveluväylä tarjoaisi ratkaisun yksityisten toimijoiden tietoturva- ja rekisterinylläpitopaineisiin. Palvelun kautta kulkee jo päivittäin satojen tuhansien suomalaisten viranomaistietoja eri julkisten organisaatioiden välillä, mutta Palveluväylän voivat ottaa käyttöön myös yksityiset organisaatiot. Palveluväylän käyttö on ilmaista.

Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurron jälkeen on keskusteltu paljon rekisteritietojen turvallisesta hyödyntämisestä ja säilytyksestä. Ratkaisun ongelmaan tarjoaisi Suomi.fi-palveluväylä. Vuonna 2015 avattu Palveluväylä tarjoaa vakioidun tavan tarkistaa ja siirtää tietoja tietojärjestelmien välillä ja vähentää tarvetta ylläpitää itse laajoja omia rekistereitä. Palvelu on myös yksityisen sektorin toimijoiden käytettävissä.

Käytännössä Palveluväylän käyttöönotto tarkoittaa sitä, että palveluita Palveluväylään tarjoavat ja niitä sen kautta käyttävät organisaatiot on todennettu käyttöönoton yhteydessä viranomaisen toimesta. Näin organisaatiot voivat tuoda käytettäviksi ja saada käyttöönsä esimerkiksi useita potilastietoja, ajoneuvorekisteriä tai ammattioikeuksia koskevia tietoja turvallisessa ja luotettavassa tiedonsiirtokanavassa.

”Tietojärjestelmien yhteensopivuus ja ajantasainen tietoturva haastavat organisaatioita jatkuvasti ja lisäävät sitä kautta järjestelmien kustannuksia. Palveluväylän käyttöönotto toisi lukuisille organisaatioille selkeyttä tietojen hallintaan sekä kustannustehokkaan ja turvallisen tavan tarkistaa tarvittavat tiedot viranomaiselta”, kertoo Palveluväylän kehityspäällikkö Atte Pirttilä Digi- ja väestötietovirastosta.

Lakisääteisiä tehtäviä hoitavat organisaatiot ovat velvoitettuja palvelun käyttöön. Valtion hallintoviranomaiset ja virastot, laitokset ja liikelaitokset sekä kunnalliset viranomaiset hyödyntävät siis Palveluväylää tiedon siirtämiseen. Tällä hetkellä palvelua käyttää noin 150 organisaatiota. Palvelun käyttöä voitaisiin kuitenkin laajentaa erityisesti yksityisellä sektorilla.

”Yksityisellä puolella mielikuva julkisen sektorin palvelusta on edelleen kankea ja kallis. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Palvelu on toteutettu uusimmalla teknologialla, mikä takaa luotettavan, reaaliaikaisen tiedonkulun järjestelmien välillä. Palveluväylän käyttö on lisäksi asiakasorganisaatioille ilmaista. Jokainen taho vastaa vain omista integraatio- ja ylläpitokuluistaan”, Pirttilä jatkaa.

Erityisesti palvelusta voisivat hyötyä sote- ja vakuutusala, jossa tarve esimerkiksi asiakkaan potilastietojen, henkilötiedon tai huoltajuussuhteen varmistamiseen on jatkuva. Myös syntymä- ja kuolinilmoitusten päivittyminen eri rekistereihin voi kestää jopa päiviä, mutta Palveluväylän kautta tiedot päivittyvät samanaikaisesti kaikkialle. Kun tietojärjestelmät integroidaan hyödyntämään standardin mukaista Palveluväylää voi syntyvien kustannussäästöjen määrä olla vuositasolla huomattava.

Suomi.fi-palveluväylä perustuu alun perin Virossa kehitettyyn X-Road-tiedonvälitysalustaan ja se otettiin käyttöön vuonna 2015. Suomi ja Viro vastaavat kehitystyöstä yhdessä ja Suomessa sen kansallisesta toimintavarmuudesta, kehitystyön laadun varmistuksesta sekä asiakasneuvonnasta vastaa Digi- ja Väestötietovirasto.

Lisätietoja

Digi- ja väestötietovirasto, Kehityspäällikkö Atte Pirttilä
p. 0295 535 285, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi

Lue myös: Atte Pirttilän blogi "Suomi.fi-palveluväylän uudistus sujuvoittaa tiedonjakoa – taustalla kansainvälistä kehitystyötä ja yhteistä ongelmanratkaisua"