Asiakastarina: Turun kaupunki: Suomi.fi-palveluväylä mahdollistaa meille ajantasaisten tietojen hakemisen tietoturvallisesti
Turun kaupunki liittyi Palveluväylään ensimmäisten joukossa vuonna 2017, kun ensimmäinen liityntäpalvelin otettiin käyttöön. Palveluväylän ansiosta esimerkiksi väestötietojärjestelmän ajantasaiset väestötiedot ovat kaupunkiorganisaation toimijoiden käytössä aina viiveettä.
Ennen kaikkea Suomi.fi-palveluväylän käyttö on helpottanut yksittäisten tietojen hakemista kansallisista tietokannoista kuten väestötietojärjestelmästä. Ennen Palveluväylään liittymistä Turun kaupungin it-palvelut hakivat päivitetyt tiedot eri tietokannoista SFTP-tietopyyntöinä kerran viikossa. Tämän vuoksi kriittisen tiedon ajantasaisuudesta ei voitu olla täysin varmoja: organisaation ulkopuolisiin tietokantoihin tehdyt muutokset saatiin kaupungin järjestelmiin aina vasta seuraavan eräajon mukana.
Viimeisin tieto aina käytettävissä – täysin suojattuna
Suomi.fi-palveluväylän kautta organisaation ulkopuoliset tietokannat, kuten väestötietojärjestelmä ja Virre-tietopalvelu, ovat käytettävissä koko ajan. Turun kaupungille Palveluväylä mahdollistaakin aina ajantasaiset tiedot, sillä Palveluväylän avulla kaupunkiorganisaation eri toimijat voivat tehdä tietopyynnön vaikka vain yksittäisestä tiedosta välittömästi, kun tarve ilmenee.
Toisin sanoen viimeisin tieto on kaupunkiorganisaation käytettävissä aina ilman viivettä: esimerkiksi silloin, kun asiakkaalle ollaan lähettämässä laskua vaikkapa päivähoidon maksuista, ovat ajankohtaiset osoitetiedot väestötietojärjestelmästä heti saatavilla.
Lisäksi Palveluväylän käyttö tiedonsiirrossa varmistaa, että tieto siirtyy yli organisaatiorajojen täysin suojattuna.
– Suomi.fi-palveluväylä mahdollistaa meille kommunikoinnin ja datansiirron eri organisaatioiden ja järjestelmien kanssa tietoturvallisesti, tiivistää Kristian Kummel Turun kaupungin it-palveluista.
Juoheva yhteistyö tekee liittymisestä sujuvaa
Palveluväylän käyttöönotto tehdään yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Käyttöönoton teknisen puolen voi toteuttaa usealla eri tavalla. Sen voi tehdä itse tai hankkia valmiina toteutuksena.
– Me tarjoamme neuvoa ja tukea käyttöönottoon kaikissa eri tilanteissa, kertoo kehityspäällikkö Atte Pirttilä Digi- ja väestötietovirastosta.
Turun kaupunki otti Palveluväylään liittymiseen tarvittavan liityntäpalvelimen käyttöön vuonna 2017. Vuonna 2020 kaupunki päätti edelleen kehittää ratkaisua lisäämällä palvelimien määrän kahteen. Järjestely varmistaa, että yhteys Palveluväylään toimii, vaikka toiseen palvelimista tulisi häiriö.
– Yhteistyö Digi- ja väestötietoviraston kanssa toimi molemmilla kerroilla melkoisen juohevasti. Vaikka liittymisessä oli lisäksi mukana muitakin osapuolia, se sujui mukavasti, koska yhteistyö pelasi, kuvailee Kummel. Hän toimi Turun kaupungin it-palveluiden projektipäällikkönä Palveluväylän jälkimmäisessä käyttöönotossa.
Jokaisen kunnan liittymisestä on hyötyä
Kokemustensa pohjalta Turun kaupungin toimijat suosittelevat Suomi.fi-palveluväylän käyttöönottoa myös muille kuntaorganisaatioille, sillä tiedon ajantasaisuuteen ja tietoturvallisuuteen liittyvät riskit ovat läsnä jokaisen organisaation arjessa.
– Kyllä, ehdottomasti kannattaisi ottaa käyttöön. Jotta hyöty olisi maksimaalinen, jokaisen kunnan tulisi olla mukana, Kummel pohtii.
Lisätiedot
Tutustu Palveluväylään Suomi.fi-palveluhallinnassa https://palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/palveluvayla/esittely
Palveluväylän käyttöönotto tehdään yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Tarjoamme neuvoa ja tukea käyttöönottoon kaikissa eri tilanteissa. Yhteystietomme löydät Palveluhallinnasta: https://palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/palveluvayla/ota-yhteytta
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Siirry Katso-palvelusta
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Tietoa virastosta