Hyppää sisältöön

Asiakastarina: Turun kaupunki: Suomi.fi-palveluväylä mahdollistaa meille ajantasaisten tietojen hakemisen tietoturvallisesti

Julkaisuajankohta 15.10.2021 10.49
Tiedote

Turun kaupunki liittyi Palveluväylään ensimmäisten joukossa vuonna 2017, kun ensimmäinen liityntäpalvelin otettiin käyttöön. Palveluväylän ansiosta esimerkiksi väestötietojärjestelmän ajantasaiset väestötiedot ovat kaupunkiorganisaation toimijoiden käytössä aina viiveettä.

Ennen kaikkea Suomi.fi-palveluväylän käyttö on helpottanut yksittäisten tietojen hakemista kansallisista tietokannoista kuten väestötietojärjestelmästä. Ennen Palveluväylään liittymistä Turun kaupungin it-palvelut hakivat päivitetyt tiedot eri tietokannoista SFTP-tietopyyntöinä kerran viikossa. Tämän vuoksi kriittisen tiedon ajantasaisuudesta ei voitu olla täysin varmoja: organisaation ulkopuolisiin tietokantoihin tehdyt muutokset saatiin kaupungin järjestelmiin aina vasta seuraavan eräajon mukana. 

Viimeisin tieto aina käytettävissä – täysin suojattuna 

Suomi.fi-palveluväylän kautta organisaation ulkopuoliset tietokannat, kuten väestötietojärjestelmä ja Virre-tietopalvelu, ovat käytettävissä koko ajan. Turun kaupungille Palveluväylä mahdollistaakin aina ajantasaiset tiedot, sillä Palveluväylän avulla kaupunkiorganisaation eri toimijat voivat tehdä tietopyynnön vaikka vain yksittäisestä tiedosta välittömästi, kun tarve ilmenee.  

Toisin sanoen viimeisin tieto on kaupunkiorganisaation käytettävissä aina ilman viivettä: esimerkiksi silloin, kun asiakkaalle ollaan lähettämässä laskua vaikkapa päivähoidon maksuista, ovat ajankohtaiset osoitetiedot väestötietojärjestelmästä heti saatavilla. 

Lisäksi Palveluväylän käyttö tiedonsiirrossa varmistaa, että tieto siirtyy yli organisaatiorajojen täysin suojattuna.

 – Suomi.fi-palveluväylä mahdollistaa meille kommunikoinnin ja datansiirron eri organisaatioiden ja järjestelmien kanssa tietoturvallisesti, tiivistää Kristian Kummel Turun kaupungin it-palveluista.

Juoheva yhteistyö tekee liittymisestä sujuvaa 

Palveluväylän käyttöönotto tehdään yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Käyttöönoton teknisen puolen voi toteuttaa usealla eri tavalla. Sen voi tehdä itse tai hankkia valmiina toteutuksena. 

– Me tarjoamme neuvoa ja tukea käyttöönottoon kaikissa eri tilanteissa, kertoo kehityspäällikkö Atte Pirttilä Digi- ja väestötietovirastosta. 

Turun kaupunki otti Palveluväylään liittymiseen tarvittavan liityntäpalvelimen käyttöön vuonna 2017. Vuonna 2020 kaupunki päätti edelleen kehittää ratkaisua lisäämällä palvelimien määrän kahteen. Järjestely varmistaa, että yhteys Palveluväylään toimii, vaikka toiseen palvelimista tulisi häiriö. 

– Yhteistyö Digi- ja väestötietoviraston kanssa toimi molemmilla kerroilla melkoisen juohevasti. Vaikka liittymisessä oli lisäksi mukana muitakin osapuolia, se sujui mukavasti, koska yhteistyö pelasi, kuvailee Kummel. Hän toimi Turun kaupungin it-palveluiden projektipäällikkönä Palveluväylän jälkimmäisessä käyttöönotossa. 

Jokaisen kunnan liittymisestä on hyötyä 

Kokemustensa pohjalta Turun kaupungin toimijat suosittelevat Suomi.fi-palveluväylän käyttöönottoa myös muille kuntaorganisaatioille, sillä tiedon ajantasaisuuteen ja tietoturvallisuuteen liittyvät riskit ovat läsnä jokaisen organisaation arjessa. 

– Kyllä, ehdottomasti kannattaisi ottaa käyttöön. Jotta hyöty olisi maksimaalinen, jokaisen kunnan tulisi olla mukana, Kummel pohtii. 


Lisätiedot 

Tutustu Palveluväylään Suomi.fi-palveluhallinnassa https://palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/palveluvayla/esittely 

Palveluväylän käyttöönotto tehdään yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Tarjoamme neuvoa ja tukea käyttöönottoon kaikissa eri tilanteissa. Yhteystietomme löydät Palveluhallinnasta: https://palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/palveluvayla/ota-yhteytta 

Asiakastarinat Tiedote - VAIN Organisaatioasiakkaat-etusivulle