Hyppää sisältöön

Tuhansilta organisaatioilta puuttuu yhä sähköisessä asioinnissa tarvittavat Suomi.fi-valtuudet – Valtuudet saa kuntoon aiempaa helpommin ja nopeammin

Julkaisuajankohta 27.1.2022 7.30
Tiedote

Suomi.fi-valtuudet korvasi Katso-tunnistuksen viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa viime vuonna. Kuitenkin edelleen tuhansilta yrityksiltä, yhdistyksiltä ja muilta yhteisöiltä puuttuu yhä Suomi.fi-valtuudet. Suomi.fi-valtuuksiin on syksyllä kehitetty monta ominaisuutta, jotka tekevät valtuuttamisesta nyt aiempaa helpompaa.

Viimeistään kevään aikana monien yritysten, yhdistysten, metsä-, maatalous- ja kiinteistöyhtymien sekä muiden organisaatioiden tulee hankkia Suomi.fi-valtuudet voidakseen asioida esimerkiksi Verohallinnon sähköisissä palveluissa.

Valtuudet kannattaa laittaa kuntoon hyvissä ajoin ennen tärkeitä eräpäiviä, sillä muutoin sähköinen asiointi ei onnistu. 

Suurin osa organisaatioista voi valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa

Helpointa sähköinen asiointi organisaation puolesta on henkilöille, joiden edustusoikeuden Suomi.fi-valtuudet pystyy tarkistamaan kauppa-, yhdistys tai verotusyhtymärekisteristä.

Esimerkiksi yrityksen toimitusjohtaja, elinkeinonharjoittaja, yhdistyksen puheenjohtaja tai metsä-, maatalous- tai kiinteistöyhtymän vastuuhenkilö voi hoitaa asioita henkilökohtaisilla pankkitunnuksillaan, mobiilivarmenteellaan tai sähköisellä henkilökortilla. Yhdistykseltä edellytetään nimenkirjoitussääntöä, joka mahdollistaa yksinedustuksen.

Edustusoikeuden omaava henkilö voi myös kirjautua Suomi.fi-valtuuksiin ja valtuuttaa toisen henkilön tai toisen organisaation kuten tilitoimiston hoitamaan asioita puolestaan. Erillistä hakemusta ei tarvitse tällöin lähettää.

Valtuushakemuksen voi nyt allekirjoittaa hyväksymällä se vahvasti tunnistautumalla –paperihakemukselle ei tällöin tarvetta

Osa organisaatioista ei voi hoitaa valtuuttamista omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa, vaan heidän tulee tehdä valtuushakemus. Tällaisia organisaatioita ovat mm. valtion tai kunnan organisaatiot, osa yhdistyksistä, kuolinpesät, säätiöt, seurakunnat sekä ulkomaalaiset yritykset. Valtuushakemusten käsittelyaika on tällä hetkellä kahdesta kolmeen viikkoa.

Näille organisaatioiille valtuushakemuksen teko on aiempaa helpompaa, jos organisaation kaikilla nimenkirjoittajilla on sähköisen tunnistautumisen välineet. Valtuushakemuksen voi nyt allekirjoittaa suomalaisella vahvan tunnistautumisen välineellä eli verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin varmenteella. Tällöin valtuushakemusta ei tarvitse enää tulostaa ja allekirjoittaa käsin. Pois jäävät myös henkilöllisyystodistusten kopioiden lisääminen liitteeksi ja valmiin hakemuksen skannaaminen.

Jos vain osalla allekirjoittajista on mahdollisuus sähköiseen tunnistautumiseen, allekirjoitettu paperihakemus ja kopio henkilöllisyystodistuksesta vaaditaan vain henkilöiltä, joilla tunnistautumisvälineitä ei ole.

Allekirjoitetut paperihakemukset liitteineen vaaditaan edelleen esimerkiksi ulkomaalaisilta yrityksiltä.


Suomi.fi-valtuudet

  • Suomi.fi-valtuuksissa voi antaa digitaalisesti toiselle henkilölle yritykselle tai yhteisölle oikeuden puolesta-asiointiin. Se tarjoaa käyttäjille sujuvaa ja tietoturvallista itsepalvelua ajasta ja paikasta riippumatta. 
  • Valtuudet-palvelu on turvallinen ja ajantasainen. Se tarkistaa oikeuden puolesta-asiointiin valtuusrekisteristä, kaupparekisteristä, yhdistysrekisteristä tai väestötietojärjestelmästä. 
  • Valtuudet-palvelua hyödyntävät mm. Verohallinto, Kela, Tulli. Palvelu on integroitu yli 166 asiointipalveluun, joita hyödyntää noin 250 yksityisen ja julkisen sektorin palveluntarjoajaa. Näiden lisäksi palvelu on käytössä muun muassa kaikissa Suomen apteekeissa. 
  • Vuonna 2016 lanseeratussa palvelussa on luotu jo noin 29 miljoonaa valtuutta. 
  • Kuukausittain Valtuudet-palveluun tehdään yli 8 valtuustarkistusta.