Digi- ja väestötietovirasto kehittää toimipiste- ja käyntiasiointiverkkoaan
Digi- ja väestötietovirasto käynnistää toimipiste- ja käyntiasiointiverkoston selvityshankkeen. Hankkeen tavoitteena on laatia suunnitelma ja ehdotus siitä, millainen viraston toimipisteiden ja käyntiasioinnin verkoston tulisi tulevaisuudessa olla. Tuleva suunnitelma pohjautuu tutkittuun asiointidataan ja sen tulee turvata palveluiden saatavuus koko maassa ja ottaa huomioon sekä työssäkäyntietäisyydet että kiristyvä taloustilanne.
”Suunnitelman tavoitteena on varmistaa, että kaikille asiakkaille taataan tasaveroinen pääsy Digi- ja väestötietoviraston palveluihin. Palvelut tulee pystyä tuottamaan mahdollisimman kustannustehokkaalla ja tulevaisuuden asiointitarpeita vastaavalla tavalla ilman, että palvelutaso heikkenee. Tässä palveluprosessien digitalisoinnilla on keskeinen rooli”, kertoo ylijohtaja Aino Jalonen Digi- ja väestötietovirastosta.
Lähtökohtana on, että virasto toimii monipaikkaisesti ja hyödyntää älyteknologiaa, joka mahdollistaa tehtävien hoitamisen mahdollisimman paikkariippumattomasti.
”Palveluja voidaan myös tuottaa uusilla tavoilla eikä niiden kaikkien tarvitse välttämättä olla sidoksissa toimipisteisiin. Osa palveluista voi olla saatavilla palvelutarpeen mukaan myös esim. tiettyinä viikonpäivinä tai palvelu voi kiertää paikkakunnalta toiselle esim. palvelubussin muodossa. Suunnitelmassa huomioidaan myös työntekijöiden työssäkäyntialueet, jolloin kenenkään työmatkat eivät pitene kohtuuttomasti”, kertoo ylijohtaja Jalonen.
Työ alkaa kartoitusvaiheella ja ensimmäiset ehdotukset toimipiste- ja käyntiasiointiverkoston järjestämisestä ovat käsiteltävänä syksyllä 2020.
Lisätietoja
Digi- ja väestötietovirasto, ylijohtaja Aino Jalonen, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö