Yli 1 700 ihmistä on hakenut sukupuolen vahvistamista omalla selvityksellä
Sukupuolen vahvistamista on voinut hakea omalla selvityksellä 3.4.2023 alkaen. Reilun puolen vuoden aikana Digi- ja väestötietovirasto on vahvistanut yli tuhannen ihmisen sukupuolen. Hakemuksista 99 prosenttia on tehty sähköisesti.
Sukupuolen vahvistaminen tarkoittaa, että väestötietojärjestelmään merkitty sukupuoli korjataan omaa sukupuoli-identiteettiä vastaavaksi. Sukupuolen vahvistamista haetaan Digi- ja väestötietovirastolta (DVV). Siihen ei ole tarvinnut lääketieteellistä selvitystä 3.4.2023 voimaan tulleen lakiuudistuksen jälkeen.
Lakiuudistuksen jälkeen yli 1 700 ihmistä on tehnyt DVV:lle sukupuolen vahvistamishakemuksen. 64 % hakijoista on myös vahvistanut hakemuksensa, ja heidän sukupuoltaan koskeva tieto on korjattu väestötietojärjestelmään. Hakemus pitää vahvistaa kuuden kuukauden kuluessa tai se raukeaa.
Noin joka neljäs hakija on samaan aikaan hakenut myös nimenmuutosta. Sukupuolen vahvistamisen yhteydessä tehtävä ensimmäinen etunimenmuutos on maksuton, kun etunimi muutetaan vastaamaan hakijan sukupuoli-identiteettiä.
Hakemusmäärät moninkertaistuneet
Digi- ja väestötietovirastolle tehtiin hakemuksia lakiuudistuksen ensimmäisenä päivänä lähes kolme kertaa se määrä, mitä koko vuoden 2022 aikana.
”Aikaisemmin meille tuli kuukaudessa noin 20 hakemusta. Huhtikuussa, kun lakiuudistus tuli voimaan, hakemuksia tuli yli 1 000, joten hakemusten määrän nousu oli melkoinen. Nyt hakemusten määrä on kuitenkin tasoittunut noin sataan kuukaudessa, ja ne voidaan käsitellä sujuvasti”, sanoo DVV:n henkikirjoittaja Kaisa Myrsky.
Virasto pyrkii ratkaisemaan hakemukset noin kahdessa viikossa siitä, kun hakija on vahvistanut hakemuksena.
Osa ei ole vahvistanut hakemustaan
Jos hakija ei vahvista tekemäänsä hakemusta aikaisintaan kuukauden tai viimeistään kuuden kuukauden aikana sen tekemisestä, asia raukeaa eli DVV ei vahvista hakijan sukupuolta. Lokakuun aikana noin 250 hakijan hakemus on rauennut.
Pieni osa hakemuksia on rauennut myös sen takia, että hakija on perunut hakemuksensa.
Hakemuksista jopa 99 % on tehty sähköisesti
Sukupuolen vahvistamista voi hakea helpoiten sähköisesti DVV:n verkkosivuilla olevalla lomakkeella. Jopa 99 prosenttia hakijoista on asioinut sähköisesti.
”Lakimuutoksen myötä uudistimme täysin hakemusten käsittelytavan. Tavoitteenamme oli mahdollistaa sujuva, turvallinen ja nopea asiointi kaikille hakijoille. Sähköisen hakemisen myötä onnistuimme tavoitteessamme yli odotusten”, Myrsky kertoo.
Henkilötunnus muuttuu ja esimerkiksi henkilöllisyystodistus pitää uusia
Sukupuolen vahvistamisella on sekä oikeudellisia että käytännöllisiä vaikutuksia. Arkeen eniten vaikuttava muutos on, että hakijan henkilötunnus muuttuu, minkä takia hän tarvitsee muun muassa uuden henkilöllisyystodistuksen ja uudet pankkitunnukset. Hänen täytyy myös korjata uusi henkilötunnuksensa eri organisaatioille ja järjestelmiin. Lisäksi sukupuolen vahvistaminen voi vaikuttaa esimerkiksi asevelvollisuuteen.
Sukupuolen vahvistaminen pähkinänkuoressa
- Sukupuolen vahvistamista haetaan Digi- ja väestötietovirastolta. Hakemiseen ei enää tarvita lääketieteellistä selvitystä.
- Hakijan täytyy vahvistaa hakemuksensa aikaisintaan kuukauden ja viimeistään kuuden kuukauden kuluessa.
- Kun hakijan sukupuoli on vahvistettu, sukupuolta koskeva tieto korjataan väestötietojärjestelmään. Lisäksi hänen henkilötunnuksensa muuttuu, minkä takia hänen täytyy uusia muun muassa henkilöllisyystodistus ja pankkitunnukset.
- Sukupuolen vahvistaminen voi vaikuttaa myös esimerkiksi asevelvollisuuteen.
- Lisätietoa aiheesta löytyy Digi- ja väestötietoviraston sivuilta.
Sukupuolen vahvistaminen 3.4.2023 jälkeen lukuina
- Noin 1 700 ihmistä on hakenut sukupuolen vahvistamista. Yli 1 100 henkilön sukupuoli on vahvistettu.
- Ennen 3.4.2023 hakemuksia tuli noin 20 kuukaudessa. Tämän vuoden huhtikuussa niitä tuli ennätyksellisesti yli 1 000. Määrä on nyt laskenut alle sataan hakemukseen kuukaudessa.
- Noin 450 hakijaa on hakenut samalla uutta etunimeä.
- Jopa 99 prosenttia hakemuksista on tehty sähköisesti.
Lisätietoja: henkikirjoittaja Kaisa Myrsky, Digi- ja väestötietovirasto, p. 0295 537 358, [email protected]
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö