Suomi.fi on oivallinen tuki asiakaspalvelullenne – osaatteko jo hyödyntää kaikkia sen mahdollisuuksia?
”Jos et tiedä, mistä aloittaisit asioiden selvittämisen uudessa elämäntilanteessasi, aloita Suomi.fistä.” Epävirallinen slogan kuvaa Suomi.fi-verkkopalvelun roolia elämäntapahtumiin liittyvien ohjeiden ja palveluiden kokoajana yli organisaatiorajojen.
Suomi.fi on oivallinen tuki myös organisaatioiden asiakaspalvelulle erityisesti niissä tilanteissa, joissa asiakkaan tulee asioida usean tahon kanssa. Asiakas ei aina tiedä, mihin pitäisi ottaa yhteyttä.
Eri viranomaisten asiakaspalvelutkaan eivät aina ole varmoja, mihin palveluihin asiakas tulisi ohjata.
– Esimerkiksi läheisen kuolema on tilanne, jossa asiakas saattaa tarvita sellaista neuvontaa, jota oma organisaationne ei voi antaa. Tällaisessa tilanteessa kannattaa ohjata Suomi.fin Läheisen kuolema -oppaaseen, josta hän saa kattavasti ohjeita elämäntilanteeseensa, kuvailee johtava asiantuntija Terhi Tuokkola Digi- ja väestötietovirastosta.
Soveltuviin Suomi.fin oppaisiin kannattaa linkittää myös organisaationne verkkosivuilta. Parhaassa tapauksessa se helpottaa asiakkaittenne omatoimista asiointia ja vähentää turhia kyselyitä asiakaspalveluunne.
Tukea itsenäiseen toimimiseen uudessa elämäntilanteessa
Vuodesta 2020 lähtien Suomi.fin tietosisältöjä on kehitetty oppaiksi, joiden sisältö muokkautuu muutaman valinnan avulla käyttäjän omaan tilanteeseen soveltuvammaksi. Oppaassa monimutkaisetkin asiat esitetään selkeästi ja ymmärrettävästi.
Tavoitteena on se, että uuden elämäntilanteen kohdannut ihminen ymmärtää kokonaisuuden paremmin ja saa asiansa hoidettua sujuvasti ja käyttää tarjolla olevia palveluita.
Tunnetko Suomi.fin sisältöjä?
Erilaisiin elämäntilanteisiin ja yrityksen vaiheisiin on tuotettu nyt kymmenen opasta. Parhaillaan työn alla ovat oppaat työntekijän palkkaamiseen, työkyvyn tukemiseen sekä lapsen saamiseen.
Suomi.fin sydämessä on asiakasymmärrys
Kaikki oppaat tuotetaan Suomi.fin yhtenäisen sisältöyhteistyömallin mukaisesti. Keskeistä on poikkihallinnollinen ja moniammatillinen yhteistyö teemaan liittyvien viranomaisten, järjestöjen ja yritysten kanssa.
Lähtökohtana on aina tutkittu asiakasymmärrys. DVV:n verkkotoimittajat selvittävät aluksi, millaisia ovat teemaksi valitun elämäntilanteen kohdanneiden ihmisten tarpeet ja ongelmat.
Asiakastutkimuksen pohjalta suunnitellaan palvelupolku, oppaan tarkempi rakenne ja tietosisällöt. Tuotettua opasta myös testataan käyttäjäryhmillä ja palautetta kerätään monin tavoin.
Palvelutietovarantoon kuvatut palvelut hyvin esillä
Paitsi tietoja ja ohjeita, ihminen etsii tarjolla olevia palveluita.
Suomi.fi-palvelutietovarantoon kuvatuilla kuntien, hyvinvointialueiden, virastojen, järjestöjen ja muiden toimijoiden palvelu- ja asiointikanavien tiedoilla onkin aivan keskeinen rooli oppaissa. Tavoitteena on se, että ihminen osaa ohjeiden pohjalta omatoimisesti siirtyä hoitamaan asioitaan tarjolla oleviin palvelukanaviin.
Miten toimin, jos organisaationne palvelut eivät löydy tai tiedot ovat vääriä?
- Lähetä viesti osoitteeseen [email protected]
- Ilmoita viestissä oppaan nimi sekä niiden palveluiden ja asiointikanavien linkit Suomi.fissä, jotka pitäisi lisätä tai poistaa.
Selkeä palveluohjaus vähentää myös tarvetta selvittää asioita eri organisaatioiden asiakaspalveluista. Tästä hyötyvät kaikki osapuolet.
Suomi.fi-verkkopalvelun tietosisällöillä jo noin 5 miljoonaa lukukertaa vuonna 2023
Kun ihminen etsii tietoa omaan elämäntilanteeseensa, ovat myös hakukoneet keskeinen tietolähde. Suomi.fi-verkkopalvelun löydettävyyttä hakukoneissa on kehitetty suunnitelmallisesti.
Tulosta on tullut. Vuoteen 2022 verrattuna sivulatauksissa on kasvua peräti 59 prosenttia. Vuoden 2023 syyskuun loppuun mennessä sivulatauksia on noin 5 miljoonaa.
Suomi.fin suosituimmat oppaat ja sivut (tammi–elokuu, 2023)
- Töihin Suomeen, 294 315 sivulatausta (hakukonemarkkinointia myös Suomen ulkopuolella)
- Edunvalvonta ja edunvalvontavaltuutus, 225 079 sivulatausta
- Ero puolisosta 113 874 sivulatausta
- Läheisen kuolema, 83 193 sivulatausta (julkaisu kesäkuussa, 2023)
- Omaishoito, 76 972 sivulatausta
Myös Palvelutietovarannon sisältöjä luetaan Suomi.fissä paljon. Vuonna 2023 tammi-syyskuussa PTV-sisällöt keräsivät yhteensä 5,4 miljoonaa sivukatselua.
Tiesithän, että voit ohjata asiakkaan tarkistamaan omia tietojaan Suomi.fin Henkilötiedot-sivulla
Asiakas voi
- tarkistaa väestötietojärjestelmään tallennettuja tietojaan kuten voimassa olevan osoitteensa
- tarkistaa muuttoilmoituksensa käsittelyn tilanteen
- ilmoittaa kutsumanimensä, ammattinsa, äidinkielensä, asiointikielensä sekä lisätä ja poistaa tietojenluovutuskieltoja
- poistaa turvakiellon
- erota uskonnollisesta yhdyskunnasta.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö