Suomalaiset pysyvät digikehityksen mukana hyvin, mutta ilman digitukea emme pärjää
Suomalaiset ovat digin käyttäjinä maailman kärkeä. Tuoreen Digitaitoraportin mukaan 79 %:lla suomalaisista on hyvät digitaidot ja jopa 84 % kokee, että pysyy digitalisaatiokehityksen mukana tulevina vuosina. Yhteiskunnassamme on siis hyvä pohja rakentaa palveluja digitaalisiksi. Silti monet osaavatkin tarvitsevat tukea digin käytössä. Ratkaisevaa on se, kuinka hyvin omaa osaamistaan pystyy soveltamaan ja kehittämään.
Nämä tulokset ilmenevät 2.12.2022 julkaistusta Digitaitoraportista. Raportti rakentaa ensimmäistä kertaa kokonaiskuvan suomalaisten digitaidoista ja digitalisaatioon liittyvästä kokemuksesta. Se kokoaa yhteen digiosaamista käsitteleviä tutkimuksia ja täydentää niitä tuoreilla haastattelukyselyjen tuloksilla.
Tärkein taito on kyky oppia ja uskaltaa kokeilla
Hyvistä digitaidoista huolimatta 39 % suomalaisista tarvitsee usein tukea digin käytössä ja 14 % kokee olevansa heikompi internetin ja digitaalisten palveluiden käyttäjä kuin suomalaiset yleensä.
Yleisimmin digituki on läheisiltä saatavia neuvoja tai työssä opittavia digitaitoja. Digitaalinen maailma myös muuttuu jatkuvasti. Siksi digiosaamista täytyy ylläpitää ja täydentää.
”Digiosaavakin ihminen tarvitsee välillä tukea, etenkin jos hoidettava asia vaikuttaa ratkaisevasti omaan elämään. Digitaidot eivät ole staattinen kokonaisuus, vaan uusia asioita tulee jatkuvasti ja niitä täytyy opetella. Tärkeintä onkin rohkeus käyttää ja kokeilla uusia laitteita ja palveluja. Tarvitsemme digirohkeutta aina, kun kohtaamme uuden tai päivittyneen digipalvelun. Jatkossa digitalisoituvassa arjessa mukana pysyminen mitataankin ihmisen kyvyillä oppia uusia taitoja ja uskaltaa rohkeasti kokeilla uusia digilaitteita ja -palveluja”, sanoo Minna Piirainen Digi- ja väestötietovirastosta.
Digitalisoitunut yhteiskunta vaatii digiosaamista
Juuri valmistuneen Digitaitoraportin mukaan suomalaiset kokevat, että jokaisen odotetaan osaavan hoitaa omat asiansa digitaalisesti.
"Yhteiskunta digitalisoituu kovaa vauhtia ja vaikka tarvittaessa esimerkiksi viranomaisasioinnin voi hoitaa myös kasvokkain asioimalla, erityisesti aikuiset ja ikäihmiset kokevat, että digitaalinen tapa toimia on jo normi", erityisasiantuntija Henriikka Eloluoto Digi- ja väestötietovirastosta toteaa.
Kokemus omasta osaamista ei kuitenkaan ole ainoastaan ikäsidonnainen asia. Kouluterveyskysely osoitti, että lähes joka kymmenennellä nuorella on vaikeuksia opiskeluissa käytettävien laitteiden kanssa. Toisaalta taas on paljon ikäihmisiä, jotka ottavat mielellään käyttöön uutta teknologiaa.
Digitaitoraportti tuo esille, että todellisuudessa monella ei ole riittävästi mahdollisuuksia opetella uutta: taitojen kerryttämiseen ei anneta aikaa eikä harjoittelun aikana tapahtuvia virheitä sallita. Usein myös ympäristön asenneilmapiiri voi estää uuden oppimisen.
”Kokemus oman osaamisen riittävyydestä ja laajemminkin digirohkeus, on ihmisen, laitteiden ja ympäristön summa. Pienikin pettymys tai epäonnistuminen voi johtaa siihen, ettei ihmisellä enää ole kiinnostusta kehittää omaa osaamistaan”, tiivistää Eloluoto.
Lisätietoja
Digi- ja väestötietovirasto, johtava asiantuntija Minna Piirainen, p. 0295 535 280, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
Digi- ja väestötietovirasto, erityisasiantuntija Henriikka Eloluoto, p. 0295 535 124, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
Mikä Digitaitoraportti?
Digi- ja väestötietovirasto julkaisi ensimmäisen Digitaitoraportin joulukuussa 2022.
Raportin pohjana on 45 yhteiskunnan digitalisoitumista ja yksilöiden digiosaamista sekä digitalisaatiokokemusta käsittelevää mittaria. Raportti rakentaa kokonaiskuvan suomalaisten digitaidoista. Se kokoaa yhteen digiosaamista käsitteleviä tutkimuksia ja täydentää niitä tuoreilla haastattelukyselyjen tuloksilla. Jatkossa raportti julkaistaan vuosittain.
Digi- ja väestötietovirasto toimii digituen valtakunnallisena kehittäjänä. Vuoden 2022 aikana digituen toimintamallia on kehitetty valtiovarainministeriön digiohjelman rahoituksella. Vuosittain julkaistava Digitaitoraportti kokoaa yhteen tutkimuksia digiosaamisen tilasta Suomessa. Siitä nousevat suositukset ohjaavat digituen kehittämistä vastaamaan yhä paremmin digituen tarvitsijoiden ja digituen tarjoajien tarpeisiin.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö