Käyttäjäryhmät ovat tärkeä osa digitalisaation strategista toimeenpanoa
Digi- ja väestötietovirastossa on jatkettu panostuksia asiakastyöhön. Keväällä 2021 erityisenä painopisteenä on ollut käyttäjäryhmien toiminnan aloittaminen. Digi- ja väestötietovirasto segmentoi organisaatioasiakkuuksiaan vuonna 2020. Siinä segmenttien muodostumisen pääkriteereiksi valittiin palvelujen vaikuttavuus ja käyttöönottoaste. Strategisena tavoitteena on kohdistaa asiakastyötä virastoihin, joilla on suurin vaikuttavuus digitalisaation levittämisessä valtakunnallisesti.
Käyttäjäryhmissä painotetaan yhteisiä ratkaisuja ja niistä saatavia hyötyjä osana Suomi.fi-palveluita. Painoarvoa on annettu erityisesti Suomi.fi-viesteille ja -valtuuksille. Osallistujien avulla jaetaan myös kokemuksia, oppeja ja ratkaisuja poikkihallinnollisesti käyttäjäryhmäläisten kesken. Nyt meneillään olevan vuosineljänneksen aikana on tehty ennakkokysely käyttäjäryhmätoimintaan valituille organisaatioille ja henkilöille. Kyselyn tuloksien pohjalta Digi- ja väestötietovirastossa on laadittu työsuunnitelma.
”Ensimmäisessä vaiheessa valtiohallinnon organisaatioiden kanssa on pidetty ensimmäinen käyttäjäryhmätyöpaja. Lomien jälkeen palaamme käyttäjäryhmätyön äärelle kvartaalitapaamisten muodossa. Niissä aiheena on asiakaskokemuksen johtaminen, teknologiavalinnat sekä palvelujen kehityksen tiekarttakeskustelu. Syksyllä aloitamme segmenttikohtaisen käyttäjäryhmän kuntasektorin toimijoiden. Digi- ja väestötietoviraston palvelukehityksessä keskeistä on asiakastarpeiden ymmärtäminen. Digitaalisten palvelujen konseptoinnissa tarvittavien tämänhetkisen tai tulevaisuuden ratkaisujen taustalla on virastojen ja niiden loppuasiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen. Näiden kautta Digi- ja väestötietovirasto vie strategisia toimenpiteitä käytäntöön”, johtaja Mikko Mattinen toteaa.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö