Besök på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen kräver tidsbokning
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata begränsar kundservicen på sina serviceställen för att förhindra spridningen av coronaviruset. För att uträtta ärenden på våra serviceställen boka alltid tid på förhand.
Kom inte till serviceställen om du har symtom på luftvägsinfektion eller om du är i karantän på grund av att du blivit utsatt för coronaviruset. Följ karantäninstruktionerna när du anländer från utlandet. Se instruktionerna på thl.fi.
Våra telefontjänster betjänar kl. 9-12. Också våra elektroniska tjänster betjänar normalt. Vi rekommenderar att du i första hand sköter dina ärenden med oss per telefon eller via våra elektroniska tjänster.
I webbtjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet går det att beställa flera olika intyg och dem får man genast i bruk. Namnändringsansökan kan man också göra elektroniskt i webbtjänsten Namnändring.
Så här bokar du tid till kundtjänsten
Om du inte kan sköta dina ärenden elektroniskt eller per telefon kan du boka tid till ett av våra serviceställen.
- Via webbtjänsten för tidsbeställning
- Genom att ringa till ett av våra kundtjänstnummer för att boka tid. Se alla våra servicenummer enligt ärende.
Övergången till den elektroniska tidsbeställningen förbättrar både kundernas och personalens säkerhet när de inte behöver tillbringa tid i väntrummet.
I webbtjänsten för tidsbeställnig finns endast för följande tjänster:
- Ändring av personuppgifter
- Registrering av utlänningar
- Vigsel
- Notarius publicus
Ändring av personuppgifter och prövning av hinder mot äktenskap går även att sköta elektroniskt eller per post.
I andra tjänster är tidsbokning inte möjlig, för de kräver inte besök hos myndigheten.
Ska du returnera en ansökan som gjorts i tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande?
Vår kundtjänst tar emot färdiga ansökningar och identifierar personen som lämnar in ansökan. Vi behandlar inte ansökan under kundbesöket.
Genom att bekanta dig med anvisningarna för tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande får du utifrån dina svar exakta råd om vilka bilagor som ska bifogas till ansökan och vem som ska underteckna ansökan.
Det lönar sig att bekanta sig med anvisningen, eftersom det därefter är mycket smidigare att göra en ansökan.
Se anvisningen
Gå till tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö