Digituen verkoston tapaaminen Tampereella 5.9.
Digi kuuluu kaikille – samoin tuki sen käyttöön
”Digikansalaistaitojen vahvistamiseksi tarvitaan poikkileikkaavaa yhteistyötä. On tärkeää tavata kasvokkain digituen valtakunnallisia ja alueellisia toimijoita – yhteistyössä on voimaa”, kiteyttää tapahtuman tavoitteen projektipäällikkö Minna Piirainen digituen kehittämistä koordinoivasta Väestörekisterikeskuksesta.
Kun palvelut muuttuvat digitaalisiksi, digituelle on kysyntää. ”Monenlaiset ihmisryhmät tarvitsevat neuvontaa. Nuorille ja maahanmuuttajille asiointi julkishallinnon digitaalisissa palveluissa voi olla hankalaa, kun taas ikääntyneille uudet laitteet ja ohjelmat saattavat luoda ongelmia”, Piirainen kuvailee.
Tavoitteena vahvistaa digituen tarjontaa
Tampereelle saapuu laaja kattaus sekä paikallisia että valtakunnallisia digituen toimijoita. Tavoitteena on yhdistää voimat, jotta Suomeen voitaisiin rakentaa kattava ja yhdenvertainen digituen tarjonta.
”Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan yhteistyötä järjestöjen, kuntien, maakuntien, hankkeiden, tutkimuslaitosten ja valtion toimijoiden kesken”, Piirainen korostaa.
Tilaisuus tarjoaa erilaisille toimijoille mahdollisuuden keskustella, verkostoitua ja oppia muiden kokemuksista. Tilaisuuden järjestävät Väestörekisterikeskus, Tampereen kaupunki, Helsingin kaupunki sekä Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta.
Digituen eettinen ohjeistus julkaistaan viidellä kotimaisella kielellä
Väestörekisterikeskus julkistaa Tampereella myös digituen eettisen ohjeistuksen. Ohjeistus on koottu yhteen digituen järjestäjien toiveesta ja tarpeesta. Ohjeistus selkeyttää digituen saajan ja antajan vastuut ja roolit ja sekä mahdollistaa laadukkaan ja turvallisen digituen.
Ohjeistuksen tavoitteena on edistää turvallista ja laadukasta digitukea, joka toteutetaan molempien osapuolten yhteisymmärryksessä. Ohjeistus on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä digituen toimijoiden kanssa.
Digituen ohjeistus julkaistaan suomeksi ruotsiksi ja englanniksi sekä pohjois-, inarin- ja koltansaameksi.
(Digituen eettinen ohjeistus, FI)
Digituen kehittäminen laajenee valtakunnalliseksi
Ajankohtainen teema tapaamisessa on digituen kehittämisen laajentuminen valtakunnalliseksi. Tähän saakka digituen toimintamallin kehittämistä on tuettu viidellä pilottialueella.
Valtiovarainministeriö käynnisti elokuussa valtionavustusten haun maakuntaliitoille. Digituen alueelliseen kehittämiseen on varattu yhteensä 2,4 miljoonaa euroa ajalle 1.10.2019–31.10.2020. (Laajentumisesta lisätietoja tiedotteessa.)
Digituen laajentaminen valtakunnalliseksi tärkeää, jotta digitukea olisi tarjolla Suomessa kattavasti ja yhdenvertaisesti. Alueellisen koordinoijan tehtävänä on alueellisen digituen tarpeen ja tarjonnan kartoittaminen, digituen verkoston kokoaminen digituen saatavuuden ja tarjonnan kehittäminen yhdessä alueen eri toimijoiden kanssa, digituen tunnettavuuden kehittäminen ja aktiivinen viestintä alueen digituesta sitä tarvitseville.
Mitä on digituki?
Digituki on sähköisen asioinnin, palveluiden ja laitteiden käytön tukea, jonka tarkoituksena on auttaa asiakasta itsenäiseen ja turvalliseen laitteen käyttöön ja sähköiseen asiointiin. Digituen muotoja ovat lähituki, etätuki ja koulutukset.
Digituen sisältö voi vaihdella sähköisen asioinnin opastamisesta sovellusten asentamiseen ja käyttöönottoon. Jokaisen organisaation on hyvä määrittää, minkälaista digitukea se tarjoaa.
Yhteystiedot
Minna Piirainen, projektipäällikkö
Väestörekisterikeskus
050 463 8512
[email protected]
Teija Saarinen, asiantuntija
Vanhustyön keskusliitto
050 343 5955
[email protected]
Perttu Rasi, palvelupäällikkö,
Tampereen kaupunginkirjasto
040 800 4659
[email protected]
Väestörekisterikeskus toimii digituen järjestäjien valtakunnallisena tukena. Se tukee digitukea tarjoavien tahojen osaamisen kehittämistä ja kokoaa aineistoja – esimerkiksi, tietosisältöjä ja uutisia – joiden avulla digituen kehittäminen on helpompaa. Lisäksi Väestörekisterikeskus auttaa maakuntien liittoja hankesuunnitelmien tekemisessä, osallistuu haun käytännön organisointiin, tukee alueellisten koordinoijien työtä sekä seuraa tavoitteiden toteutumista. Lisätietoja vrk.fi/digituki
Tampereen kaupunginkirjastossa on pääkirjasto, 13 lähikirjastoa, kaksi kirjastoautoa, kirjaston kotipalvelut sekä kolme tietotoria. Tietotorit Hervannan, Lielahden ja Sampolan kirjastoissa tarjoavat asiakkaiden käyttöön työasemia ja opastusta niiden käytössä. Tietotorit järjestävät myös maksuttomia vasta-alkajille suunnattuja kursseja tietokoneen ja internetin perusasioista.
Vanhustyön keskusliiton (VTKL) valtakunnallinen SeniorSurf-toiminta tukee jo kuudetta vuotta digiopastuksen järjestämistä ja kehittämistä. Toiminnan tavoitteena on ikääntyneiden ihmisten hyvinvointi digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Lähin opastuspaikka itselle, läheiselle tai asiakkaalle löytyy helposti opastuspaikkakartan hakutoiminnolla: www.seniorsurf.fi
Helsingin kaupunginkanslian viestintäosaston Osallisuus- ja neuvontayksikössä toimii Digiosaamisen vahvistamisen projektiryhmä, jonka päätehtävänä on koordinoida ja kehittää Helsingin kaupungin digitukea. Projektiryhmässä on kaupunginkanslian, kirjaston, työväenopiston, asukastalojen, palvelukeskusten, nuorisotoimen sekä Helsingin vanhusneuvoston edustus. Lisäksi ryhmään kuuluvat ENTER ry:n ja Helsinki Mission edustajat, konsultteina Kaapelin Mediakeskuksen edustajat sekä Uudenmaan digituen pilotti.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö