D9-tiimin alkuvuosi on sisältänyt projekteja sisäisestä turvallisuudesta perunankasvatukseen – ja vauhti kiihtyy!
Hallitusohjelmaa toteuttava julkishallinnon toimija, kaipaako hankkeesi asiakaslähtöistä kehittämistä? Ota yhteys D9-tiimiin!
Väestörekisterikeskuksen D9-tiimi on vuoden 2019 ensimmäisen puolikkaan aikana tukenut lukuisia julkishallinnon toimijoita erilaisissa palvelumuotoilua ja asiakaslähtöisyyttä vaativissa kehitysprojekteissa.
Alkuvuoden aikana D9 on muun muassa auttanut käynnistämään omaisen kuolemaan liittyvän palvelupolun ekosysteemifoorumin ja jatkanut sisäministeriön sisäisen turvallisuuden Tuovi-portaalin käyttöönoton sparraamista alan poikkihallinnollisen yhteistyön lisäämiseksi.
Uusimpana projektinaan D9 auttaa Ruokaviraston perunankasvatukseen liittyvien lupa- ja ilmoitusprosessien uudelleenmuotoilussa. Ruokavirasto vastasi Väestörekisterin Keväthumaus-tapahtumassa esitettyyn haasteeseen, jossa etsittiin yhteiskuntamme palveluita, jotka lähtisivät toden teolla lentoon lisäämällä asiakaslähtöisyyttä ja poikkihallinnollisuutta.
- Olemme mukana hallitusohjelmaa tukevassa työskentelyssä ja samalla kehitämme konkreettisia ratkaisuja organisaatioiden tarpeeseen tarjota vaiheittain esim. asiointipalveluita. Muutosten ennakoiminenkin tehdään asiakkaiden kanssa, kertoo tiimiä johtava Sirpa Fourastié.
-Pelastusala ja turvallisuus, terveysdatan hyödyntämisen mahdollisuudet ja uudenlaiset työllisyyteen liittyvät haasteet ovat olleet tiimimme pöydällä kevään aikana, eräluvat ja viljelijöiden kokemukset taas ovat juuri sopivia taustoittaa näin kesällä. Monet hankkeet vievät siis tiimiä eri puolille Suomea hankkimaan asiakasymmärrystä.
Voisiko organisaatiosi hyötyä D9:n tarjoamasta asiakaslähtöisen kehittämisen tuesta?
D9 on julkishallinnon oma asiakaslähtöisen kehittämisen kumppani. Uuden hallitusohjelman sisällöt ja niiden toteuttaminen ovat juuri sellaisia poikkihallinnollisia haasteita, joissa kannattaa ottaa yhteyttä D9:ään.
Esimerkiksi vuoden 2018 aikana D9-tiimi tuki valtioneuvoston kansliaa uuteen hallituskauteen valmistautumisessa palvelumuotoilun menetelmin. Lue juttu D9:n ja valtioneuvoston kanslian yhteistyöstä vrk.fistä: D9-tiimiltä tukea tulevan hallituskauden haasteiden ratkaisemiseen.
-Olemme kumppaneita, kun uudistuksessa tarvitaan palvelumuotoilua, asiakaslähtöisyyttä ja strategista uudistusotetta, Fourastié toteaa.
D9 ymmärtää julkishallinnon haasteita.
-Ja siksi meihin voi olla yhteydessä jo varhaisessa vaiheessa. Yhteistyössä voimme jäsentää työskentelyä myös hankintojen tueksi, mikä parantaa usein tarjoustenkin laatua.
Kevään aikana D9 on kehittänyt työtapojaan ja sai uuden ilmeen
D9 kehittää jatkuvasti myös omaa toimintaansa. Kevään aikana tiimi on työstänyt toimintatapojaan, mallejaan ja testannut uusia digitaalisia työkaluja toimintansa tueksi.
D9 uudisti kevään aikana myös visuaalisen ilmeensä. Uusi ilme näkyy erityisesti tiimin logossa. Se koostuu yhdeksästä kuviosta, mukaan lukien numero yhdeksän ja d-kirjain, jotka muistuttavat julkisen hallinnon digitalisaation yhdeksästä perusperiaatteesta.
Uusi ilme työstettiin yhteistyössä kilpailutetun toimijan kanssa, jonka kanssa D9 pohti tiimin identiteettiä, ilmeen käyttötapauksia ja tarpeita. Tuoreen ilmeen avulla D9 on valmis uusiin haasteisiin - ota siis rohkeasti yhteyttä D9:ään, kun tarvitset apua julkishallinnon asiakaslähtöisessä kehittämisessä!
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö