Ulkomailla tapahtunut kuolema 

Jos läheisesi menehtyy ulkomailla, ilmoita siitä meille tällä sivulla annettujen ohjeiden mukaisesti. Tallennamme tiedon väestötietojärjestelmään ja lähetämme sen jälkeen siitä sinulle otteen. 

Ruotsissa asuvat Suomen kansalaiset 

Ruotsin viranomaiset lähettävät automaattisesti tiedon kuolemasta Suomeen, kun kuollut on Suomen kansalainen. Jos henkilö on ollut sekä Suomen että Ruotsin kansalainen, Ruotsi pitää häntä ainoastaan omana kansalaisenaan eikä ilmoita tietoa kuolemasta eteenpäin. Kaksoiskansalaisen omaisen täytyy siis huolehtia ilmoituksen tekemisestä. 

Toimi näin

1. Täytä alla oleva lomake.       

Ilmoitus ulkomailla tapahtuneesta kuolemasta

2. Selvitä, pitääkö alkuperäinen kuolintodistus laillistaa tai käännättää.     

Lue lisää asiakirjojen laillistamisesta

3. Toimita meille asiakirjat joko palvelupaikassa asioimalla, Suomen edustuston kautta tai postittamalla ne osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 26, FI-68601 Pietarsaari. Skannattuja asiakirjoja ei voida hyväksyä.     

Katso tarkemmat ohjeet asiakirjojen toimittamisesta.

Tarvittavat asiakirjat: 

  • täyttämäsi lomake ulkomailla tapahtuneesta kuolemasta     
  • ulkomaan viranomaisen antama tarpeen mukaan laillistettu kuolintodistus tai väestörekisteriote, josta kuolintieto ilmenee (asiakirja täytyy toimittaa alkuperäisenä tai oikeaksi todistettuna jäljennöksenä) 
  • tarvittaessa todistuksen tarpeen mukaan laillistettu käännös, alkuperäisenä tai oikeaksi todistettuna jäljennöksenä. 

4. Tiedustelut ja sähköpostiviestit eivät nopeuta ilmoituksen käsittelyä. Otamme sinuun yhteyttä, jos tarvitsemme lisäselvityksiä. Saat meiltä vahvistuksen, kun kuolintieto on tallennettu. Tarkista, että tiedot on merkitty oikein. Jos emme jostain syystä merkitse väestötietojärjestelmään ilmoittamaasi tietoa, saat siitä päätöksen. Päätöksen liitteenä on ohje oikaisuvaatimuksen tekemiseen. 

HUOM! Asiat käsitellään saapumisjärjestyksessä. Emme valitettavasti voi kiirehtiä yksittäisen asian käsittelyä kuin erittäin poikkeuksellisesti ja hyvin painavasta syystä. Esimerkiksi pankkitilin avaaminen ei ole riittävä peruste kiirehtimiselle.

Hinta

Maksuton

Etkö löytänyt vastausta sivuiltamme?

Yhteystietomme

Sähköposti

Älä tiedustele käsittelyaikaa sähköpostin välityksellä, sillä se ruuhkauttaa palveluamme. Käsittelemme hakemukset niiden saapumisjärjestyksessä. HUOM! Emme vastaa tällä hetkellä käsittelyaikatiedusteluihin.

Käytä sähköpostin lähettämiseen Digi- ja väestötietoviraston turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected]

Lähetä sähköposti turvapostina

Puhelin

Ethän tiedustele käsittelyaikaa puhelimitse, sillä se ruuhkauttaa palveluamme. Käsittelemme hakemukset niiden saapumisjärjestyksessä.

Puhelinpalveluaika arkisin kello 9–12

Palvelunumero 0295 536 320

Palvelupaikat 

Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkojen osoitteet