Ulkomailla muuttunut nimi

Jos etu- ja/tai sukunimesi on muuttunut ulkomailla, ilmoita siitä meille tällä sivulla annettujen ohjeiden mukaisesti. Tallennamme nimenmuutoksen Suomen väestötietojärjestelmään. Näin henkilötietosi pysyvät ajan tasalla ja asiointi Suomen viranomaisten kanssa on helpompaa. Jos olet Suomen kansalainen, sinulla on velvollisuus ilmoittaa tieto nimenmuutoksestasi väestötietojärjestelmään.  

Voit todistaa ulkomailla muuttuneen nimesi esittämällä meille ulkomaan viranomaisen myöntämän asiakirjan nimenmuutoksesta tai passisi, josta uusi nimi ilmenee. Passista voi vaihtoehtoisesti myös esittää vahvistetun kopion.  

Jos sukunimesi on muuttunut ulkomailla solmitun avioliiton yhteydessä, voimme tallentaa uuden nimesi väestötietojärjestelmään. Sukunimenmuutoksesi täytyy käydä ilmi vihkitodistuksesta tai henkilöllisyystodistuksesta. Lue tarkempia ohjeita ulkomailla solmitun avioliiton sekä sen yhteydessä muuttuneen nimen ilmoittamisesta. 

Toimi näin

1. Täytä alla oleva lomake.       

Rekisteritietojen korjaus/lisäys 

2. Jos todistat ulkomailla muuttuneen nimesi ulkomaan viranomaisen myöntämällä asiakirjalla, selvitä, pitääkö sinun laillistaa tai käännättää asiakirja.    

Lue lisää asiakirjojen laillistamisesta

3. Toimita meille asiakirjat joko palvelupaikassa asioimalla, Suomen edustuston kautta tai postittamalla ne osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 26, FI-68601 Pietarsaari. Skannattuja asiakirjoja ei voida hyväksyä.     

Katso tarkemmat ohjeet asiakirjojen toimittamisesta.

Tarvittavat asiakirjat: 

  • Täytetty lomake rekisteritietojen korjauksesta    
  • ulkomaan viranomaisen myöntämä tarpeen mukaan laillistettu asiakirja, alkuperäisenä tai oikeaksi todistettuna jäljennöksenä, vahvistettu (ja laillistettu) kopio passistasi tai passi. (Huom. ethän lähetä passia postissa.) 
  • tarvittaessa asiakirjan tarpeen mukaan laillistettu käännös, alkuperäisenä tai oikeaksi todistettuna jäljennöksenä. 

4. Tiedustelut ja sähköpostiviestit eivät nopeuta ilmoituksen käsittelyä. Otamme sinuun yhteyttä, jos tarvitsemme lisäselvityksiä. Saat meiltä vahvistuksen, kun uusi nimesi on tallennettu. Tarkista, että tietosi on merkitty oikein. Jos emme jostain syystä merkitse väestötietojärjestelmään ilmoittamaasi tietoa, saat siitä päätöksen. Päätöksen liitteenä on ohje oikaisuvaatimuksen tekemiseen. 

HUOM! Asiat käsitellään saapumisjärjestyksessä. Emme valitettavasti voi kiirehtiä yksittäisen asian käsittelyä kuin erittäin poikkeuksellisesti ja hyvin painavasta syystä. Esimerkiksi pankkitilin avaaminen ei ole riittävä peruste kiirehtimiselle.

Hinta

Maksuton

Etkö löytänyt vastausta sivuiltamme?

Yhteystietomme

Sähköposti

Älä tiedustele käsittelyaikaa sähköpostin välityksellä, sillä se ruuhkauttaa palveluamme. Käsittelemme hakemukset niiden saapumisjärjestyksessä. HUOM! Emme vastaa tällä hetkellä käsittelyaikatiedusteluihin. Löydät keskimääräiset käsittelyajat sivuiltamme.

Käytä sähköpostin lähettämiseen Digi- ja väestötietoviraston turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected]

Lähetä sähköposti turvapostina

Puhelin

Ethän tiedustele käsittelyaikaa puhelimitse, sillä se ruuhkauttaa palveluamme. Käsittelemme hakemukset niiden saapumisjärjestyksessä. Löydät keskimääräiset käsittelyajat sivuiltamme.

Puhelinpalveluaika arkisin kello 9–12

Palvelunumero 0295 536 320

Palvelupaikat 

Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkojen osoitteet