Finansministeriet och Befolkningsregistercentralen:
Ansökan om statsunderstöd för regionalt samordnande av digitalt stöd inleddes
Det är på grund av digitaliseringsutvecklingen viktigt att människors digitala färdigheter stärks. Digitala färdigheter möjliggör självständig ärendehantering i digitala servicemiljöer och likvärdigt deltagande i olika samhälleliga funktioner. Ansökan om statsunderstöd som inleddes idag gör det möjligt att utvidga det regionala samordnandet av det digitala stödet till att täcka hela landet.
Det regionala samordnandet av det digitala stödet har tidigare testats inom fem olika regioner: i Lappland, i Österbotten, i Norra Karelen, i Norra Österbotten samt i Nyland. Alla landskapsförbund, inklusive Åland, erbjuds nu möjlighet att söka statsunderstöd för regionalt samordnande av digitalt stöd. Den regionala samordnaren har som uppgift att kartlägga det regionala behovet och utbudet av digitalt stöd, att bilda ett nätverk för digitalt stöd i syfte att utveckla tillgången och utbudet av digitalt stöd tillsammans med olika regionala aktörer, att utveckla kännedomen om digitalt stöd och att kommunicera om landskapets digitala stöd till dem som behöver det.
Det har reserverats sammanlagt 2,4 miljoner euro under perioden 1.10.2019–31.10.2020 för det regionala utvecklandet av det digitala stödet. Understödsbeloppet kan uppgå till högst 70 % av de godtagbara kostnaderna.
Ansökan inleddes idag den 20 augusti och den pågår ända till den 15 oktober kl. 16.15. Noggrannare ansökningsanvisningar har redan tidigare tillställts landskapsförbunden direkt.
Befolkningsregistercentralen samordnar det digitala stödet på riksnivå
Befolkningsregistercentralen agerar riksomfattande stöd för dem som ordnar digitalt stöd. Befolkningsregistercentralen hjälper landskapsförbunden i att utarbeta projektplaner, deltar i den praktiska organiseringen, stöder det regionala samordningsarbetet och följer upp hur målen uppnås. Befolkningsregistercentralen erbjuder dessutom verktyg åt parter som ordnar och tillhandahåller digitalt stöd, sammanställer material åt dem samt stöder kompetensutvecklingen hos parter som tillhandahåller digitalt stöd.
Närmare information:
Sanna Juutinen, projektsamordnare, finansministeriet, tfn 02955 30506, sanna.juutinen(at)vm.fi
Minna Piirainen, projektchef, Befolkningsregistercentralen, tfn 0295 553 5280, minna.piirainen(at)vrk.fi
Läs mer:
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö