Trygga den digitala dokumentprocessen med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas nya elektroniska stämpel – säkerställ dokumentets ursprung och oföränderlighet
Med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas elektroniska stämpel kan organisationen verifiera ursprunget och oföränderligheten hos de handlingar eller andra elektroniska dokument som den skickat. Den nya tjänsten som publicerades i början av februari stöder digitaliseringen av samhället genom att trygga elektroniska dokumentprocesser.
Med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas nuvarande elektroniska signatur kan undertecknaren av dokumentet säkerställas på ett juridiskt bindande och obestridligt sätt. Den elektroniska stämpeln verifierar å sin sida identiteten hos den juridiska person som producerar ett dokument eller hos den som producerat någon annan fil samt att dokumentet är oföränderligt och obestridligt.
– Elektronisk stämpling ger betydande säkerhet vid behandlingen av elektroniska dokument. Av ett elektroniskt stämplat dokument framgår på ett tillförlitligt sätt uppgifter om den organisation som skapat dokumentet. Man kan också säkerställa att ett elektroniskt stämplat dokument inte är förfalskat, berättar ledande sakkunnig Jaripekka Turtiainen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Den enda finländska elektroniska stämpeln som godkänts i alla EU- och EES-länder
För Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas elektroniska stämpelcertifikat ansöks om godkännande på högsta nivå i eIDAS-förordningen under år 2024. Den elektroniska stämpeln är därmed giltig i alla EU- och EES-länder.
När MDB:s elektroniska stämpel har godkänts i alla europeiska länder blir det smidigare för finländska organisationer att uträtta ärenden digitalt både här i landet och utomlands. Det finns redan flera tiotal tjänster för elektronisk stämpling i Europa.
– Det är fint att Finland blir en del av tryggandet av den digitala ärendehanteringen inom den europeiska familjen genom att föra ut tjänsten för elektronisk stämpling på marknaden och att just MDB fungerar som tjänsteleverantör.
Den elektroniska stämpeln är ett sätt att främja digitaliseringen av samhället genom att trygga elektroniska dokumentprocesser
Den elektroniska stämpeln kan användas för många dokument som för tillfället stämplas med en traditionell stämpel inom organisationerna. Sådana dokument är:
- Utdrag
- Intyg
- Recept
- Avtal
- Officiella svar, delgivningar och (förvaltnings)beslut
- Övriga elektroniska dokument som skapats och godkänts av ett företag eller ett samfund.
Innehållet som stämplas kan vara vilken digital data som helst. Den elektroniska stämpeln kan enkelt läggas till i de vanligaste filformaten, såsom pdf-, doc-, xml-filer eller till exempel i e-recept.
Ursprunget till dokumentet och den elektroniska stämpeln kan oberoende av system kontrolleras via MDB:s kontrolltjänst.
En organisation kan också integrera den elektroniska stämpeltjänsten i sina egna system och kontrollen kan också automatiseras.
Mer information om stämpeltjänsten och prislistan finns på adressen dvv.fi/sv/stampeltjanst.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö