Trygga organisationens digitala dokumentprocessen med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas nya elektroniska stämpel
Med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas elektroniska stämpel kan din organisationen verifiera ursprunget och oföränderligheten hos de handlingar eller andra elektroniska dokument som den skickat.
Den elektroniska stämpeln stödjer digitaliseringen av samhället genom att säkra organisationens elektroniska dokumentprocesser. Din organisation kan testa användningen av den elektroniska stämpeltjänsten genom att ta kontakt med oss: [email protected].
Mer information på vår webbsida
Mer information om stämpeltjänsten, anvisningar och prislistan finns på addressen dvv.fi/sv/stampeltjanst. Du kan också ta direkt kontakt med certifikattjänster: [email protected].
Säkerställ dokumentets ursprung och oföränderlighet
Den elektroniska stämpeln verifierar å sin sida identiteten hos den juridiska person som producerar ett dokument eller hos den som producerat någon annan fil samt att dokumentet är oföränderligt och obestridligt.
Med hjälp av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas granskningstjänst kan en annan organisation kontrollera, om ett dokument eller en fil har ändrats efter den har stämplats.
Den enda finländska elektroniska stämpeln som godkänts i alla EU- och EES-länder
För Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas elektroniska stämpelcertifikat ansöks om godkännande på högsta nivå i eIDAS-förordningen. Den högsta nivån förväntas uppnås under år 2025. Den elektroniska stämpeln är därmed giltig i alla EU- och EES-länder.
Den godkända elektroniska stämpeln gör det smidigare för finländska organisationer att uträtta ärenden digitalt både här i landet och utomlands. Alla EU-länder måste acceptera en elektronisk stämpel som är av godkänd nivå.
Vad kan en elektronisk stämpel användas till?
Den elektroniska stämpeln kan användas för många dokument som för tillfället stämplas med en traditionell stämpel inom organisationerna. Sådana dokument är till exempel:
- Utdrag
- Intyg
- Tillstånd
- Recept
- Avtal
- Officiella svar, delgivningar och (förvaltnings)beslut
- Övriga elektroniska dokument som skapats och godkänts av ett företag eller ett samfund.
- Övriga elektroniska dokument vars förfalskning skulle kunna skada organisationen.
Innehållet som stämplas kan vara vilken digital data som helst. Den elektroniska stämpeln kan enkelt läggas till i de vanligaste filformaten, såsom pdf-, doc-, xml-filer eller till exempel i e-recept.
Processer relaterade till elektronisk stämpling kan automatiseras
Den elektroniska stämpeln kan granskas oberoende av systemet i MDB:s granskningstjänst. Organisationen kan integrera den elektroniska stämpeltjänsten i sina egna system. Den kan också automatisera processer i samband med elektronisk stämpling, till exempel granskning av den elektroniska stämpeln.
Blev du intresserad av tjänsten? – Ta kontakt med oss!
Mer information om stämpeltjänsten, anvisningar och prislistan finns på adressen dvv.fi/sv/stampeltjanst. Du kan också ta direkt kontakt med certifikattjänster: [email protected].
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö