Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder distanstjänster på flera orter från och med den 1 september
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata börjar erbjuda kundservice på distans i Tavastehus, Kajana, Karleby, Kouvola och Seinäjoki från och med september. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Från och med den 1 juli 2025 har Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjudit distanstjänster i S:t Michel vid S:t Michels stads kundtjänst. Nu utvidgas distanstjänsten till ytterligare fem städer: Tavastehus, Kajana, Karleby, Kouvola och Seinäjoki. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder distanstjänster på dessa orter i Skatteförvaltningens lokaler en dag i veckan med tidsbokning.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder också kundservice på plats på sina serviceställen på samma sätt som tidigare fram till den 30 november varefter ämbetsverket övergår till att endast erbjuda kundservice på distans på dessa sex orter. Orsaken till ändringen är den regionala fördelningen av servicebehovet och statsförvaltningens besparingar.
I distanstjänstens möts kunden och kundrådgivaren via videoförbindelse
Genom att kontakta telefontjänsten kan man vid behov boka tid till distanstjänsten om kunden behöver personlig rådgivning eller handledning. I praktiken går distanstjänsten ut på att kunden kommer till servicepunkten för att få videokontakt med en expert vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Distanstjänsten är avgiftsfri och tillgänglig endast med tidsbokning. I S:t Michel kan man boka tid också på stadens kundtjänst.
Via distanstjänsten får man personlig rådgivning och handledning. Man kan inte skriva ut eller skanna blanketter eller dokument vid servicepunkten. Man kan inte heller lämna in blanketter eller dokument vid servicepunkten.
Endast ett fåtal ärenden kräver besök vid ämbetsverket
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata betjänar riksomfattande, huvudsakligen på webben eller per telefon. Endast vissa ärenden kräver att man besöker ett serviceställe. De tjänster som förutsätter ett personligt besök är vigsel, vissa notarius publicus tjänster och registrering av utlänningar. Man kan sköta sina ärenden på det serviceställe som passar kunden bäst, oavsett region. Tid ska bokas på förhand. Serviceställen är huvudsakligen öppna för dem som har bokat tid. Öppethållningstiderna för serviceställena finns på webbplatsen dvv.fi under serviceställenas webbsidor.
Ämbetsverket deltar i utvecklingen av den gemensamma distanstjänsten
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata deltar dessutom i utvecklingen av distanstjänsten tillsammans med andra myndigheter. Myndigheternas gemensamma koncept för distanstjänster testas från september 2025 till februari 2026 vid Finlandsdiskarna i Imatra, Nurmes och Borgå tillsammans med polisen, FPA och Skatteförvaltningen. Försöket på dessa tre orter är en del av projektet att reformera statens service- och lokalnät på 2020-talet.
Läs mer:
Så här uträttar du ärenden i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö