Usein kysytyt kysymykset kaksivaiheisesta kirjautumisesta
VTJkysely-selainsovelluksessa käytetään kaksivaiheista kirjautumista.
Kaksivaiheinen kirjautuminen koskee ainoastaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla VTJkyselyyn kirjautuvia. Varmennekorttikirjautuminen ei ole muuttunut.
Lisätietoja ja ohjeita kaksivaiheisen kirjautumisen sivulta.
Yleiset kysymykset
Tietoturvasyistä käyttäjätunnuksen ja salasanan lisäksi kirjautuminen vaatii todentajasovelluksen kertakäyttöisen vahvistuskoodin. Kirjautumisen vahvistaminen tehdään toisella laitteella.
Todentajasovellus pitää liittää käyttäjätunnukseen VTJkyselyssä. Järjestelmä ohjaa sinut automaattisesti tekemään todentajasovellusliitoksen, jonka jälkeen kirjautuminen VTJkyselyyn vaatii vahvistuskoodin todentajasovelluksesta.
Kun kirjautuminen vaatii vahvistuskoodia, näet sen todentajasovelluksessa.
Avaa todentajasovellus, ja klikkaa tarvittaessa tiliä jonka nimi on DVV-1 TOTP-2FA. Joissain puhelimissa vahvistuskoodi näkyy heti todentajasovelluksen pääsivulla.
Olethan yhteydessä esihenkilöösi tai muuhun asiasta organisaatiossanne päättävään tahoon. Työnantaja vastaa siitä, että organisaation VTJkyselyn käyttäjät pääsevät jatkossa kirjautumaan järjestelmään. Työnantaja päättää kumpaa kirjautumistapaa organisaatiossa käytetään jatkossa vai sallitaanko molemmat kirjautumistavat.
Digi- ja väestötietovirastossa selvitetään parhaillaan muita kirjautumisvaihtoehtoja.
Suomi.fi-tunnistuksella ei ole tällä hetkellä mahdollista kirjautua VTJkyselyyn.
Et voi saada. Vahvistuskoodia varten pitää ladata todentajasovellus älypuhelimeen.
Saat uuden salasanan VTJkyselyn kirjautumissivulta tilaa uusi salasana -painikkeesta tai soittamalla asiakastuen puhelinnumeroon 020 343 433.
Todentajasovellukseen liittyvät kysymykset
Todentajasovellus on älypuhelimeen asennettava sovellus, joka lisää kirjautumisen tietoturvaa. Todentajasovellus tunnetaan myös nimellä autentikaattori.
Ohjeet todentajasovellusliitoksen tekemiseen löydät kaksivaiheisen kirjautumisen verkkosivuilta.
Voit käyttää älypuhelimessasi jo asennettuna olevaa todentajasovellusta, eli sinun ei tarvitse ladata uutta todentajasovellusta VTJkyselyyn kirjautumista varten. Todentajasovellukseen lisätään uusi tili, joka yhdistetään käyttäjätunnukseen VTJkyselyssä.
Lataa todentajasovellus älypuhelimesi sovelluskaupasta.
Varmista omasta organisaatiostasi mitä todentajasovellusta voit käyttää. Digi- ja väestötietovirasto ei viranomaisena voi suositella mitä todentajasovellusta sinun pitäisi käyttää.
Ole yhteydessä oman organisaatiosi IT-tukeen.
Jokaisella käyttäjällä pitää olla oma todentajasovellus älypuhelimessa, joka ei ole yhteiskäyttöinen.
Varmistathan että todentajasovelluksessasi on DVV-alkuinen tili. Klikkaa tiliä tarvittaessa jotta näet vahvistuskoodin. Kirjoita vahvistuskoodi sivulla olevaan kenttään. Vahvistuskoodi on voimassa 30 sekuntia. Ethän kirjoita pian vanhenevaa koodia.
Voit myös kokeilla VTJkyselyyn kirjautumista eri selaimella, tai tyhjentää käyttämäsi selaimen sivuhistorian ensin.
Et voi poistaa todentajasovellusliitosta itse, vaan sinun tulee olla yhteydessä VTJkyselyn käyttäjätukeen puhelinnumerossa 020 343 433 (24h).
Tilin poistaminen todentajasovelluksessa tai koko todentajasovelluksen poistaminen älypuhelimesta ei poista todentajasovellusliitosta.
Älypuhelimeen liittyvät kysymykset
Ole yhteydessä oman organisaatiosi IT-tukeen.
Käyttäjätunnuksesi on liitettynä älypuhelimesi todentajasovellukseen ja voit käyttää ainoastaan kyseistä älypuhelinta VTJkyselyyn kirjautumisessa.
Jos sinulla on ollut edellisessä puhelimessasi todentajasovellusliitos VTJkyselyn käyttäjätunnukseesi, tulee liitos poistaa. Et voi poistaa todentajasovellusliitosta itse, vaan sinun tulee olla yhteydessä VTJkyselyn käyttäjätukeen puhelinnumerossa 020 343 433 (24h).
Tilin poistaminen todentajasovelluksessa tai koko todentajasovelluksen poistaminen älypuhelimesta ei poista todentajasovellusliitosta.
Kirjautumisvaihtoehtona on Digi- ja väestötietoviraston myöntämä varmennekortti,
joka on työhösi tai työsuhteeseesi sidottu, eli esimerkiksi organisaatiokortti tai SOTE-ammattikortti.
Työnantaja päättää kumpaa kirjautumistapaa organisaatiossa käytetään jatkossa vai sallitaanko molemmat kirjautumistavat. Työnantaja vastaa siitä, että organisaation VTJkyselyn käyttäjät pääsevät jatkossa kirjautumaan järjestelmään.
Työnantaja määrittelee, voivatko organisaation käyttäjät käyttää henkilökohtaisia puhelimiaan.
Työnantaja päättää myös, mitä kirjautumistapaa organisaatiossa käytetään vai sallitaanko useampi kirjautumistapa.
Olethan yhteydessä oman organisaationne IT-tukeen, he määrittelevät mitä sovelluksia organisaationne laitteisiin voi ladata.
Et voi saada. Vahvistuskoodia varten pitää ladata todentajasovellus älypuhelimeen.
Tunnuslukulaitteeseen liittyvät kysymykset
Tunnuslukulaite / MFA (Multi-Factor Authentication) -laite on pieni, ulkoinen laite, jota voidaan käyttää VTJkyselyn kaksivaiheisessa kirjautumisessa. Tunnuslukulaite on vaihtoehto heille, joilla ei ole älypuhelinta tai mahdollisuutta ladata todentajasovellusta älypuhelimeensa.
Olethan yhteydessä esihenkilöösi tai muuhun asiasta organisaatiossanne päättävään tahoon.
Digi- ja väestötietovirasto ei viranomaisena voi suositella mitä tunnuslukulaitetta organisaatioiden pitäisi käyttää.
Digi- ja väestötietovirasto on testannut kahta TOTP-standardia tukevaa tunnuslukulaitetta kaksivaiheisessa kirjautumisessa VTJkyselyyn. Testatut laitteet ovat TOKEN2 Evvis QR1 ja TOKEN2 C302-i.
Noudata soveltuvin osin todentajasovelluksen liittämisen ohjeita. Liitä tunnuslukulaite käyttäjätunnukseesi VTJkyselyn Käyttäjäpalvelut-sivulla Liitä todentajasovellus -toiminnolla.
Noudata tunnuslukulaitteen valmistajan ohjeita käyttöönotossa.
Kun liitos on tehty, voit testata tunnuslukulaitteen toimivuutta kirjautumalla testisivulle Liitä todentajasovellus -kohdassa Käyttäjäpalvelut-sivulla.
VTJkyselyn käyttäjä pääsee Käyttäjäpalvelut-sivulle VTJkyselyn etusivun Käyttäjän toiminnot -alasvetovalikosta valitsemalla Liitä todentajasovellus, tai kirjautumalla suoraan Käyttäjäpalvelut-sivulle.
Noudata soveltuvin osin todentajasovelluksen liittämisen ohjeita, sekä tunnuslukulaitteen valmistajan ohjeita. Tarvittaessa ole yhteydessä oman organisaatiosi IT-tukeen.
Digi- ja väestötietovirasto ei ohjeista tai anna teknistä tukea tunnuslukulaitteen käyttöönottoon tai käyttöön.
Jos sinulla on ollut edellisessä tunnuslukulaitteessasi todentajasovellusliitos VTJkyselyn käyttäjätunnukseesi, tulee liitos poistaa. Et voi poistaa liitosta itse, vaan sinun tulee olla yhteydessä VTJkyselyn käyttäjätukeen puhelinnumerossa 020 343 433 (24h).
Tilin poistaminen tunnuslukulaitteesta ei poista todentajasovellusliitosta.
Varmennekorttiin liittyvät kysymykset
Digi- ja väestötietovirasto myöntää organisaatioiden ja yhteisöjen käyttöön tarkoitetut varmennekortit. Ole yhteydessä esihenkilöösi tai muuhun asiasta organisaatiossanne päättävään tahoon. Tutustu varmennekortteihin.
Jotta voit kirjautua VTJkyselyyn varmennekortillasi, sinun pitää tehdä manuaalinen korttiliitos VTJkyselyn Käyttäjäpalvelut-sivulla. Korttiliitoksen voi tehdä Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä varmennekortilla. Ohjevideo korttiliitoksen tekemiseen löytyy VTJkyselyn verkkosivuilta.
Ohjeen korttiliitoksen tekemiseen löydät myös VTJkyselyn Ohjeet-osiosta.
Varmennekorttikirjautumisen lisäksi ei tarvita todentajasovellusta.
Jos korttiliitoksessa tulee jokin ongelma, kokeilethan ensin korttiliitoksen tekemistä eri selaimella. Jos korttiliitos ei silti onnistu, voit olla yhteydessä vtjkysely(a)dvv.fi. Liitäthän mukaan kuvakaappauksen mahdollisesta virheilmoituksesta.
Et tarvitse todentajasovellusta. Varmennekorttikirjautuminen on myös kaksivaiheinen kirjautuminen, eikä se vaadi todentajasovellusta.
Testaa varmenteen toiminta ensin testisivulla. Jos varmenne toimii testisivun mukaan, varmista että olet noudattanut varmennekorttiliitoksen ohjeita.
Kokeile varmennekorttiliitosta myös toisella selaimella.
Jos varmennekorttisi on myönnetty vuonna 2018 ja se vanhenee vuonna 2023, suosittelemme, että olet yhteydessä esihenkilöösi ja pyydät että sinulle tilataan uusi varmennekortti jo nyt. Valitettavasti osassa kyseisen vuoden varmennekorttien varmenteista on sellainen virhe, että ne eivät toimi VTJkyselyn kirjautumisessa.
Jos ongelma ei ratkea, ole yhteydessä vtjkysely.info(at)dvv.fi
Varmennekortit ovat henkilökohtaisia, ja jos jokaisella on henkilökohtainen työasema, tulee työasemalla olla kortinlukija.
Yhteiskäyttöisillä työasemilla riittää yksi kortinlukija, kunhan jokainen kirjautuu ulos ja pitää varmennekortin mukanaan kun poistuu yhteiskäyttöiseltä työasemalta.
Vastuukäyttäjien kysymykset
Vastuukäyttäjä näkee halutessaan VTJkyselyssä jokaisen käyttäjän kohdalta, onko käyttäjä ottanut varmennekorttikirjautumisen käyttöön (eli tehnyt varmennekorttiliitoksen). Käyttäjän perustiedot-välilehdellä on kohta "Varmennekirjautuja", jossa on täppä jos käyttäjä on tehnyt varmennekorttiliitoksen.
Voit vastuukäyttäjänä myös hakea VTJkyselyn käyttäjien hallinnasta kaikki organisaationne käyttäjät, jotka käyttävät varmennekorttikirjautumista. Lisää käyttäjien hallinnassa täppä kohtaan "Varmennekirjautuja", ja klikkaa "Hae" ilman muita hakuehtoja. Saat näkyviin ne käyttäjät, joilla on käytössään varmennekorttikirjautuminen. Kun poistat täpän, ja haet ilman hakuehtoja, saat listauksen kaikista organisaationne VTJkyselyn käyttäjistä.
Ei muutu. Vastuukäyttäjä lisää kyselykäyttäjiä samalla tavalla kuin aiemminkin. Uusi käyttäjä kirjautuu ensimmäisellä kirjautumiskerralla VTJkyselyyn käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Järjestelmä ohjaa käyttäjän ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä Käyttäjäpalvelut-sivulle, jossa käyttäjä voi tehdä joko varmennekorttiliitoksen tai todentajasovellusliitoksen.
VTJkyselyn etusivulla on julkaistu tiedote asiasta. Olisi hyvä, että vastuukäyttäjät varmistaisivat, että organisaation VTJkyselyn käyttäjillä on tieto kaksivaiheisesta kirjautumisesta.