Myndigheten som digital stödjare – det nya kompetensmärket stärker det digitala stödets roll och kvalitet i de offentliga tjänsterna
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) har tillsammans med andra myndigheter utvecklat kompetensmärket Digistödjare - Tjänsteman. Kompetensmärket förtydligar skillnaden mellan det digitala stöd som ges vid uträttande av ärenden och det allmänna digitala stödet samt stöder myndigheterna i utvecklingen av det digitala stödet.
Myndigheterna möter allt oftare situationer där klienterna behöver hjälp med att använda de digitala tjänsterna. När myndigheterna i första hand övergår till digital kommunikation är det särskilt viktigt att säkerställa att varje kund får det stöd som hen behöver för att uträtta sina ärenden och att myndigheterna kan betjäna kunderna effektivt även i digitala miljöer. Materialet som nu publicerats hjälper myndigheterna att identifiera betydelsen av det digitala stöd som erbjuds för att uträtta ärenden och erbjuder också vägkost för hur myndigheten kan ge allmänt digitalt stöd.
För vem är märket avsett?
Märket riktar sig till alla myndigheter som erbjuder sina kunder digitalt stöd eller digitala tjänster – till exempel anställda vid kommunerna, välfärdsområdena och statsförvaltningen. Märket hjälper till att identifiera personens roll som digital stödjare och utveckla de egna färdigheterna så att de motsvarar de föränderliga behoven. Med hjälp av kompetensmärket kan en enskild anställd vid myndigheten visa för sin arbetsgivare att hen behärskar grundprinciperna för att ge digitalt stöd och myndigheten kan följa upp sina anställdas kompetens utifrån antalet prestationer.
Varför lönar det sig för myndigheten som organisation att utnyttja kompetensmärket?
• Det ger möjligheter att följa utvecklingen av personalens kompetens inom digitalt stöd utifrån antalet kompetensmärkesprestationer.
• Det ger möjlighet att fästa noggrannare uppmärksamhet vid att erbjuda digitalt stöd för att utveckla det.
• Det kostar inget för organisationen att använda märket.
Varför lönar det sig för en enskild tjänsteman att avlägga kompetensmärket?
• Du identifierar din egen kompetens och utvecklar din förmåga att stöda kunderna i de digitala tjänsterna.
• Du lär dig att identifiera det digitala stödets roll i ditt arbete och tillämpa det i praktiken
• Du visar konkret din kompetens till exempel för din arbetsgivare – kompetensmärket är ett officiellt erkännande för dina färdigheter i digitalt stöd.
• Det kostar inget för en enskild tjänsteman att använda märket.
Kompetensmärket och det tillhörande materialet finns på finska, svenska och engelska. Material om kompetensmärket finns dessutom på tre samiska språk: enaresamiska, skoltsamiska och nordsamiska.
Kompetensmärket är ett enkelt och flexibelt sätt att utveckla sin egen kompetens. Nu är det rätt tillfälle att säkerställa att du är beredd att svara på de utmaningar som digitaliseringen medför!
Mer information om kompetensmärket och om hur du avlägger det hittar du på MDB:s webbplats.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö