Användargränssnittet för tjänsten Fullmakter förnyas i april – läs anvisningarna
Användargränssnittet för tjänsten Fullmakter förnyas i april/ vecka xx. Förnyelsen gör det tydligare att skapa och administrera fullmakter samt att utveckla massfunktioner. Den förnyade tjänsten orsakar inga åtgärder för dem som redan tagit tjänsten i bruk.
I samband med förnyelsen har flera egenskaper som kommit fram i användbarhetstester och kundresponser skapats. ”Dessutom kommer tjänsten att få egenskaper som betjänar särskilt de professionella användarna, såsom möjligheten att hantera flera fullmakter samt sök- och sorteringsmöjligheter med olika kriterier”, berättar produktägaren Mika Havusela.
Förnyelsen kräver inga åtgärder av dem som använder fullmaktstjänsten. Man behöver inte göra några ändringar i de fullmakter som gjorts i tjänsten på grund av förnyelsen.
Startvyn blir tydligare – impulsmeddelanden om ändringar
Fullmakternas startvy har gjorts tydligare på basis av iakttagelser i användbarhetstesterna. Fullmakter som ska behandlas har grupperats till höger. Behandlingen av fullmakter underlättas också av impulsmeddelanden.
Bytet av roller blir tydligare i det nya användargränssnittet. Termen rollbyte ersätts med alternativen Uträtta ärenden för ett företag eller ett firmanamn och Uträtta ärenden för en person. Egna knappar har även skapats för att ge respektive begära fullmakt.
Sökningen har också utvecklats. Fullmakter kan sökas på namn, FO-nummer, personbeteckning men även enligt fullmaktstyp eller fullmaktens specifikation. Listan kan omordnas enligt tid eller alfabetiskt.
Vägen att skapa fullmakter förnyas – lättare att behandla fel
Vägen att skapa fullmakter har delats in i nya steg och till vissa delar har ordningen även ändrats. Fullmaktens giltighet och specifikation har skiljts åt som egna steg.
Fullmaktsärenden kan i det nya användargränssnittet ordnas alfabetiskt och enligt kategorier.
I tjänsten har även felanmälan förbättrats. Fel visas om det finns överlappningar eller andra konflikter i skapandet av fullmakter. En felanmälan ger en lista på konflikterna, föreslår en lösning och gör det möjligt att korrigera felen direkt efter felanmälan.
Massfunktionerna betjänar de professionella användarna
Ett syfte med förnyelsen har varit att underlätta de professionella användarnas arbete. I det nya användargränssnittet kan listorna omordnas enligt tid eller alfabetiskt. Dessutom kan man med sökfunktionerna söka till exempel alla anställda som har en viss fullmaktstyp eller en fullmakt enligt en viss specifikation.
I det nya användargränssnittet kan man behandla flera fullmakter samtidigt. I fortsättningen kan man exempelvis skapa, återkalla eller kopiera flera fullmakter åt gången.
Startvyn blir tydligare.

- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö