Användargränssnittet för tjänsten Fullmakter förnyas i april – läs anvisningarna
Användargränssnittet för tjänsten Fullmakter förnyas i april/ vecka xx. Förnyelsen gör det tydligare att skapa och administrera fullmakter samt att utveckla massfunktioner. Den förnyade tjänsten orsakar inga åtgärder för dem som redan tagit tjänsten i bruk.
I samband med förnyelsen har flera egenskaper som kommit fram i användbarhetstester och kundresponser skapats. ”Dessutom kommer tjänsten att få egenskaper som betjänar särskilt de professionella användarna, såsom möjligheten att hantera flera fullmakter samt sök- och sorteringsmöjligheter med olika kriterier”, berättar produktägaren Mika Havusela.
Förnyelsen kräver inga åtgärder av dem som använder fullmaktstjänsten. Man behöver inte göra några ändringar i de fullmakter som gjorts i tjänsten på grund av förnyelsen.
Startvyn blir tydligare – impulsmeddelanden om ändringar
Fullmakternas startvy har gjorts tydligare på basis av iakttagelser i användbarhetstesterna. Fullmakter som ska behandlas har grupperats till höger. Behandlingen av fullmakter underlättas också av impulsmeddelanden.
Bytet av roller blir tydligare i det nya användargränssnittet. Termen rollbyte ersätts med alternativen Uträtta ärenden för ett företag eller ett firmanamn och Uträtta ärenden för en person. Egna knappar har även skapats för att ge respektive begära fullmakt.
Sökningen har också utvecklats. Fullmakter kan sökas på namn, FO-nummer, personbeteckning men även enligt fullmaktstyp eller fullmaktens specifikation. Listan kan omordnas enligt tid eller alfabetiskt.
Vägen att skapa fullmakter förnyas – lättare att behandla fel
Vägen att skapa fullmakter har delats in i nya steg och till vissa delar har ordningen även ändrats. Fullmaktens giltighet och specifikation har skiljts åt som egna steg.
Fullmaktsärenden kan i det nya användargränssnittet ordnas alfabetiskt och enligt kategorier.
I tjänsten har även felanmälan förbättrats. Fel visas om det finns överlappningar eller andra konflikter i skapandet av fullmakter. En felanmälan ger en lista på konflikterna, föreslår en lösning och gör det möjligt att korrigera felen direkt efter felanmälan.
Massfunktionerna betjänar de professionella användarna
Ett syfte med förnyelsen har varit att underlätta de professionella användarnas arbete. I det nya användargränssnittet kan listorna omordnas enligt tid eller alfabetiskt. Dessutom kan man med sökfunktionerna söka till exempel alla anställda som har en viss fullmaktstyp eller en fullmakt enligt en viss specifikation.
I det nya användargränssnittet kan man behandla flera fullmakter samtidigt. I fortsättningen kan man exempelvis skapa, återkalla eller kopiera flera fullmakter åt gången.
Startvyn blir tydligare.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö