Finansministeriet och Befolkningsregistercentralen: Regionala samordnandet av digitalt stöd utvidgas
Det är i och med digitaliseringsutvecklingen viktigt att förbättra medborgarnas digitala kompetens och göra det möjligt att självständigt uträtta ärenden med hjälp av digitala tjänster och att delta i samhällets olika funktioner på ett jämlikt sätt. Ansökan om statsunderstöd som inleds inom kort gör det möjligt att utvidga det regionala samordnandet av det digitala stödet till att täcka hela landet.
Det regionala samordnandet för digitalt stöd har sedan hösten 2018 testats i ett pilotprojekt i fem olika landskap. Erfarenheterna visar att de regionala skillnaderna är stora. De som behöver stöd får dessutom endast sporadiskt information om befintligt stöd.
Det är viktigt att det digitala stödet utvidgas till att täcka hela landet så att stöd finns tillgängligt på ett täckande och likvärdigt sätt. Den regionala samordnaren har som uppgift att kartlägga det regionala behovet och utbudet av digitalt stöd, att bilda ett nätverk för digitalt stöd i syfte att utveckla tillgången och utbudet av digitalt stöd tillsammans med olika regionala aktörer, att utveckla kännedomen om digitalt stöd och att kommunicera om landskapets digitala stöd till dem som behöver det.
Ansökan om statsunderstöd inleds i augusti
Utvidgandet av den regionala samordningen inleds med att ansökan om statsunderstöd utlyses. Alla landskapsförbund, inklusive Åland, erbjuds möjlighet att söka statsunderstöd för regionalt samordnande av digitalt stöd. Det har reserverats sammanlagt 2,4 miljoner euro under perioden 1.10.2019–31.10.2020 för det regionala utvecklandet av det digitala stödet. Noggrannare ansökningsanvisningar och annat material publiceras i samband med en infotillställning den 20 augusti.
Befolkningsregistercentralen samordnar det digitala stödet på riksnivå
Befolkningsregistercentralen erbjuder riksomfattande stöd för dem som ordnar det digitala stödet. Befolkningsregistercentralen hjälper landskapsförbunden med utarbetandet av projektplaner, deltar i den praktiska organiseringen, stöder det regionala samordningsarbetet och följer upp hur målen uppnås. Befolkningsregistercentralen stöder dessutom kompetensutvecklingen hos parter som erbjuder digitalt stöd och sammanställer material, till exempel informationsinnehåll och nyheter, som underlättar utvecklandet av det digitala stödet.
Befolkningsregistercentralen ordnar den 12 juni ett temainfo om digitalt stöd där man presenterar lägesbilden för det digitala stödet och resultaten från pilotprojekten.
Ytterligare information:
Sanna Juutinen, projektsamordnare, finansministeriet, tfn 02955 30506, sanna.juutinen(at)vm.fi
Minna Piirainen, projektchef, Befolkningsregistercentralen, tfn 0295 553 5280, minna.piirainen(at)vrk.fi
Beslut: Den regionala samordningen av digitalt stöd utvidgas till hela landet
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö