Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande och anvisningarna har preciserats utifrån kundrespons
I februari dyker det upp förbättringar på framsidan till Suomi.fi-fullmakterna. Den viktigaste ändringen är att man genast efter inloggningen väljer i vilken roll man använder tjänsten; som privatperson eller som representant för företag, förening eller ett annat samfund.
De förnyade anvisningarna och ansökningsprocessen styr bättre olika typer av sammanslutningar och ger dem närmare råd vid registrering av fullmaktsrättigheter. Utvecklingsarbetet har gjorts i samarbete med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas och Skatteförvaltningens kundservice.
Mer skräddarsydda anvisningar gör det smidigare att fylla i ansökan
I anvisningarna för tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande har det bland annat lagts till frågor som preciserar organisationsformen, sammanslutningens situation och dess namnteckningsrätt. Med hjälp av dessa kan man ge varje sammanslutning närmare råd.
Anvisningarna och ansökan ger nu närmare råd till exempel om ett företag som försatts i sanering, likvidation eller konkurs. Många förbättringar har också gjorts i anvisningarna och ansökan för utländska företag, föreningar, beskattningssammanslutningar, intressebevakare som använt Katso-tjänsten och andra typer av sammanslutningar.
Kundservicen har fått många frågor om till exempel vem som ska underteckna ansökan eller vilka bilagor som behövs för ansökan. Den nya versionen innehåller mer detaljerade anvisningar för dessa och olika specialsituationer.
Alla organisationsformer omfattas av elektronisk fullmakt
Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande togs i bruk i juni 2020. Den gör det möjligt att på ett datasäkert sätt ge elektroniska fullmakter och uträtta ärenden på någon annans vägnar för de aktörer vars representationsrätt inte automatiskt kan utredas i något register med basuppgifter, såsom handelsregistret, föreningsregistret eller befolkningsdatasystemet.
Över 20 000 fullmaktsansökningar har behandlats i tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande. Vid årsskiftet blev tjänsten överbelastad och handläggningstiderna förlängdes. För närvarande är den genomsnittliga handläggningstiden 2–3 veckor. Om ansökan saknar bilagor eller kräver tilläggsutredningar, förlängs handläggningstiden avsevärt. Största delen av ansökningarna har gått smidigt igenom ansökningsprocessen utan tilläggsutredningar.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö