Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande och anvisningarna har preciserats utifrån kundrespons
I februari dyker det upp förbättringar på framsidan till Suomi.fi-fullmakterna. Den viktigaste ändringen är att man genast efter inloggningen väljer i vilken roll man använder tjänsten; som privatperson eller som representant för företag, förening eller ett annat samfund.
De förnyade anvisningarna och ansökningsprocessen styr bättre olika typer av sammanslutningar och ger dem närmare råd vid registrering av fullmaktsrättigheter. Utvecklingsarbetet har gjorts i samarbete med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas och Skatteförvaltningens kundservice.
Mer skräddarsydda anvisningar gör det smidigare att fylla i ansökan
I anvisningarna för tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande har det bland annat lagts till frågor som preciserar organisationsformen, sammanslutningens situation och dess namnteckningsrätt. Med hjälp av dessa kan man ge varje sammanslutning närmare råd.
Anvisningarna och ansökan ger nu närmare råd till exempel om ett företag som försatts i sanering, likvidation eller konkurs. Många förbättringar har också gjorts i anvisningarna och ansökan för utländska företag, föreningar, beskattningssammanslutningar, intressebevakare som använt Katso-tjänsten och andra typer av sammanslutningar.
Kundservicen har fått många frågor om till exempel vem som ska underteckna ansökan eller vilka bilagor som behövs för ansökan. Den nya versionen innehåller mer detaljerade anvisningar för dessa och olika specialsituationer.
Alla organisationsformer omfattas av elektronisk fullmakt
Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande togs i bruk i juni 2020. Den gör det möjligt att på ett datasäkert sätt ge elektroniska fullmakter och uträtta ärenden på någon annans vägnar för de aktörer vars representationsrätt inte automatiskt kan utredas i något register med basuppgifter, såsom handelsregistret, föreningsregistret eller befolkningsdatasystemet.
Över 20 000 fullmaktsansökningar har behandlats i tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande. Vid årsskiftet blev tjänsten överbelastad och handläggningstiderna förlängdes. För närvarande är den genomsnittliga handläggningstiden 2–3 veckor. Om ansökan saknar bilagor eller kräver tilläggsutredningar, förlängs handläggningstiden avsevärt. Största delen av ansökningarna har gått smidigt igenom ansökningsprocessen utan tilläggsutredningar.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö