Suomi.fi-fullmakter utökas med flera möjligheter att uträtta ärenden för organisationer
Två nya funktioner togs i bruk i tjänsten Fullmakter under denna vecka som gör det möjligt för e-tjänster att erbjuda flera möjligheter för slutanvändare att uträtta ärenden åt någon annan.
Tjänsten Fullmakter kan nu även användas av föreningar och företag där hela styrelsen måste bekräfta en fullmakt.
Styrelsen tillsammans-fullmakt
I Fullmakter har det tidigare varit möjligt för en person att ge någon fullmakt på organisationens vägnar, om personen haft rätt att representera företaget ensam, om personen varit verkställande direktör eller om personen fått fullmaktsrätt av dem. De nya funktionerna gör det möjligt för företagets styrelse att tillsammans bekräfta fullmakten eller fullmaktsrätten på organisationens vägnar. Detta är dock endast möjligt om alla styrelsemedlemmar har en finländsk personbeteckning.
I det första skedet gäller förnyelsen aktiebolag och bostadsaktiebolag. Man strävar efter att lägga till stöd för andra bolagsformer senare under våren.
Utöver ”styrelsen tillsammans”-fullmakten blir det i mars även möjligt att bekräfta fullmakter enligt de viktigaste namnteckningsreglerna (t.ex. ”två styrelsemedlemmar tillsammans”). Mer om detta meddelas vid ett senare tillfälle.
För sin del gör dessa funktioner det även möjligt att övergå från Katso-tjänsten till Suomi.fi-fullmakter.
Föreningar med i Suomi.fi-fullmakter
I och med förnyelsen kan e-tjänster i fortsättningen erbjuda möjligheten att uträtta ärenden åt föreningar. I det första skedet blir det möjligt för föreningens ordförande, medlemmar och/eller andra med rätt att representera föreningen ensam. Man kan börja använda funktionen i e-tjänsten genom att välja respektive roller (alla eller vissa) i regelmotorn i Suomi.fi-fullmakter och ge rollerna rätt att uträtta ärenden åt föreningen i e-tjänsten.
I februari öppnas möjligheten för personer med ensamrätt till namnteckning att på föreningens vägnar ge fullmakt till andra personer eller organisationer, på samma sätt som sedan tidigare varit möjligt för företag.
Mer information
Kundtjänst för organisationer
Tlfn. 0295 53 5115 (må-fr kl. 10-15)
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö