Servicedatalagrets utvecklare arbetar agilt och lyssnar på användarna
Utvecklingen av Servicedatalagret är en balansgång mellan olika användarbehov och andra krav. Målet är att skapa en pålitlig, användbar och aktuell datakälla för hela Finland!
Användarna hjälper fastställa utvecklingsbehov
Vi ber regelbundet om synpunkter från våra kunder för att stöda utvecklingen. I år har vi utrett gränssnittskundernas behov genom användarenkäter som vi skickat till kundorganisationer och IT-leverantörer som erbjuder SDL-integration. Dessutom får vi ständigt utvecklingsförslag direkt från kunderna.
SDL-kärngruppen går en konstant balansgång när de analyserar kundernas behov: Vilka utvecklingsförslag främjar våra centrala mål? Medför en ny funktionalitet tillräcklig nytta i förhållande till de resurser den kräver? Ska vi utveckla användargränssnittet eller satsa på andra gränssnitt? Vi får tiotals utvecklingsförslag varje år och kan bara genomföra en liten del av dem.
Kunderna deltar i den praktiska utvecklingen
Vi engagerar kunderna med mångsidiga metoder så att vi kan gå vidare med rätta saker på ett förnuftigt sätt. Kunderna deltar i det praktiska utvecklingsarbetet genom att använda och kommentera nya funktioner. Varje månad skapar vi uppgifter för den virtuella SDL-utvecklargemenskapen och ber om kommentarer till utvecklingsinitiativ och trådmodeller. Dessutom har vi Slack-nätgemenskapen SDL-forumet där användare kan ge respons och kommentera planer.
De viktigaste förnyelserna av användargränssnittet testas och bedöms av experter på användbarhet utifrån ett slutanvändarperspektiv. I år har vi till exempel också intervjuat representanter för de organisationer som svarat på våra användarenkäter om gränssnitten.
Vad utvecklas nu i SDL?
För det första vill vi förbättra möjligheterna att utnyttja SDL-data. Utifrån användarenkäterna måste vi förenkla gränssnittens struktur och gränssnittsmetodernas användbarhet. Detta är under planering. Det har också framkommit ett behov av tillgänglighetskomponenter för mindre organisationer för att utnyttja egna data på egna webbplatser utan egen teknisk kompetens. Vi genomför som bäst användarintervjuer i anknytning till detta.
Vi vill också förbättra SDL-data ur ett kvalitets- och aktualitetsperspektiv. Därför utvecklar vi kontinuerligt SDL-användargränssnittet för att underlätta arbetet med att uppdatera uppgifter. För att säkerställa omfattningen av tillräckliga data gör vi på hösten bland annat ett försök med att hämta uppgifter om apotekens serviceställen från Apotekareförbundets register till Servicedatalagret.
Dessutom vill vi förbättra driftsäkerheten och tillförlitligheten för SDL: Allt fler organisationer utnyttjar SDL-data i sina egna tjänster, så det är av största vikt för dem att systemet med att upprätthålla och använda SDL-data fungerar tillförlitligt. Förra våren genomfördes en molnöverföring av SDL, och i slutet av året kommer utvecklingen bland annat att fokusera på logguppgifter och uppföljning av användning.
Text: Elina Huhta
Skribenten arbetar vid Suomi.fi-webbredaktionen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och som innehållsexpert i Servicedatalagrets kärngrupp
Kom med och utveckla SDL!
Servicedatalagret innehåller tjänster beskrivna ur kundens synvinkel
Servicedatalagret (SDL) används av kommuner, staten och den privata sektorn för att beskriva egna tjänster och tillhörande servicekanaler på ett kundorienterat sätt. Uppgifterna i Servicedatalagret kan utnyttjas via öppna gränssnitt. SDL utvecklas användarcentrerat och med agila metoder i ett mångprofessionellt team vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV).
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö