Onnellisten digitalisaatio -artikkelisarja alkaa: Voiko digitalisaatio tehdä ihmisistä onnellisempia?
Digitaalisuus on jo siinä määrin kiinteä osa arkeamme, että usein huomaamme käyttävämme jotain digipalvelua vasta kun jokin menee pieleen. Filosofi Frank Martela pohtii tuoreessa artikkelissaan sitä, voiko digitalisaatio tehdä ihmisestä aidosti onnellisemman. Juttu avaa Digi- ja väestötietoviraston tulevaisuutta ja digitalisaation mahdollisuuksia käsittelevän Onnellisten digitalisaatio -artikkelisarjan. Artikkelisarjalla Digi- ja väestötietovirasto haluaa tuoda uusia näkökulmia keskusteluun digitalisaation tulevaisuudesta.
Frank Martelan mukaan digitalisaation tulevaisuutta voi lähestyä pessimistisesti tai optimistisesti. Pessimistisessä skenaariossa digitalisaatiosta tulee käyttäjää kuormittava tekijä, josta onnellisuus on kaukana. Mutta muitakin vaihtoehtoja on. Suunnittelulla on lopputuloksen kannalta ratkaiseva rooli.
”Hyvä suunnittelu on myös digimaailmassa sen ymmärtämistä, minkälaisten tarpeiden kanssa ihmiset palvelua lähestyvät ja mikä olisi heille mielekkäin tapa ratkaista se. Asioiden digitalisoinnista ei saa muodostua estettä inhimilliselle vuorovaikutukselle”, Martela linjaa.
Asioiden tai ihmisten pakottaminen digitaaliseksi ei ole juuri koskaan toimivin ratkaisu. Onnellisuus asuu Martelan mukaan tarkoituksenmukaisuudessa ja sujuvuudessa. Siinä, että digitaalisista ratkaisuista ja palveluista tulee niin saumaton osa arkea, ettemme enää edes huomaa niitä. Kun digi hoitaa helpot ongelmat ja rutiiniasiat pois pöydältä, jää inhimillisille kohtaamisille enemmän tilaa.
Kohti sujuvampaa Suomea
Digi- ja väestötietoviraston tehtävä on edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvata tietojen saatavuutta ja tarjota palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin. Pitkän aikavälin tavoitteena on sujuvampi Suomi. Ennakkoluulotonta yhteiskunnallista pioneerityötä tehdään aktiivisesti ja avoimesti keskustellen, yhdessä kansalaisten kanssa.
”Digitalisaatio on iso yhteiskunnallinen muutosajuri ja siksi siitä on hyvä käydä keskustelua. Digitalisaatio ei tee onnelliseksi, mutta on hyvä väline sujuvampaan arkeen. Millaiset digitalisaation tulevaisuudenkuvat lisäävät luottamusta? Miten luottamusta voidaan kasvattaa? Entä miten mahdollistamme sujuvan asioinnin ja digin käytön mahdollisimman monille? Näiden puolesta teemme työtä Digi- ja väestötietovirastossa”, sanoo Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.
Lue Onnellisten digitalisaatio -artikkelisarjan ensimmäinen osa:
Miten digitalisaatio voi tehdä kansalaisista onnellisempia?
Artikkelisarjan seuraavassa osassa digitaalisesta asuntokaupasta tunnetuksi tullut yrittäjä Sami Honkonen kertoo luottamuksen rakentamisesta digitaalisessa asuntokaupassa.
Keskustele Onnellisten digitalisaatio -artikkelin herättämistä ajatuksista kanssamme Twitterissä tunnisteella #sujuvasuomi!
Lisätietoja artikkelisarjasta
Digi- ja väestötietovirasto, viestintäasiantuntija Eetu Jokela, p. 0295 535 056, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
Onnellisten digitalisaatio on Digi- ja väestötietoviraston yhdessä suomalaisten ajattelijoiden kanssa tuottama artikkelisarjan, jossa keskustellaan digitalisaatiosta ja tulevaisuudesta. Sen tavoitteena on herättää ajatuksia erilaisista mahdollisista digitaalisista tulevaisuuksista, jotta yhä useampi innostuisi yhteiskunnan kehittämisestä ja lähtisi siihen mukaan.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö