Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inleder en förnyad VAHTI-verksamhet
Utvecklingsansvaret för den offentliga förvaltningens digitala säkerhet överfördes i början av 2020 till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). MDB utser en tvärsektoriell ledningsgrupp för digital säkerhet inom den offentliga förvaltningen (VAHTI) för samarbetet och koordineringen av den offentliga förvaltningens digitala säkerhet och utser en sakkunniggrupp som stöder VAHTIs verksamhet. Innan detta låg ansvaret för VAHTI-verksamheten i nästan 30 år hos finansministeriet.
Tätare samarbete och stöd för främjandet av den digitala säkerheten
VAHTI-ledningsgruppen strävar efter att förbättra den digitala säkerheten inom den offentliga förvaltningen på många sätt. Ett av huvudmålen är att främja digisäkerhetskunskapen och -kulturen.
- VAHTI koordinerar och främjar samarbetet mellan de organisationer som ansvarar för den offentliga förvaltningens serviceproduktion och säkerhet.
- VAHTI främjar och deltar i verkställandet av finansministeriets principbeslut, utvecklingsprogram och projekt med anknytning till den digitala säkerheten inom den offentliga förvaltningen.
- VAHTI producerar anvisningar och annat material som främjar den digitala säkerheten.
- VAHTI ordnar tillställningar och utbildningar om digital säkerhet.
- VAHTI erbjuder helhetsbilder och utredningar om läget för den offentliga förvaltningens digitala säkerhet och rapporterar verksamheten till intressentgrupperna.
Välkommen med i VAHTIs tväradministrativa verksamhet!
MDB skickar ut en inbjudan att delta i VAHTI-ledningsgruppens verksamhet till centrala operativa organisationer inom den offentliga förvaltningen och till säkerhetsmyndigheterna. VAHTI-ledningsgruppens ordförande är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas generaldirektör Janne Viskari och viceordförande är överdirektör Timo Salovaara.
Dessutom får alla organisationer inom den offentliga förvaltningen en begäran om att utse sakkunniga att delta i den förnyade VAHTI-expertgruppen. Även representanter för företagen kan delta i expertgruppens verksamhet. Expertgruppens uppgift är att lösa problem eller andra uppdrag inom den digitala säkerheten. För att genomföra uppdragen kan separata tidsbundet utsedda arbetsgrupper sammanställas av personerna i sakkunnignätverket.
Medlemmarna i expertgruppen får regelbundet aktuell information för att utveckla sin verksamhet och sitt kunnande och kan delta i MDB:s tillställningar om den digitala säkerheten. Expertgruppens verksamhet inleds i mars 2020.
Mer information:
VAHTIs ordförande, generaldirektör Janne Viskari, [email protected]
Generalsekreterare, ledande specialsakkunnig Kimmo Rousku, [email protected], tfn 0295 535 120
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö