Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fortsätter sitt långsiktiga arbete för ett smidigt Finland under ledning av Janne Viskari
Statsrådet har i dag utnämnt Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, att fortsätta i sitt uppdrag under de följande fem åren.
– Det är mycket motiverande att fortsätta i myndighetens ledning i en situation där Finland är på första plats i EU:s digitaliseringsranking. Vår uppgift är att hålla Finland i spetsen för utvecklingen även i fortsättningen, berättar Janne Viskari.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället och erbjuder tjänster för olika livssituationer. Myndighetens verksamhet är riksomfattande och sysselsätter 1 012 personer. Myndigheten inledde sin verksamhet i början av 2020 i och med sammanslagningen av Befolkningsregistercentralen och magistraterna.
– Vi främjar digitaliseringen av hela samhället genom att erbjuda tjänster bland annat för att utveckla den digitala säkerheten och det digitala stödet. Vi utvecklar och erbjuder också Suomi.fi-tjänster som olika aktörer i samhället i stor utsträckning kan utnyttja i sin egen verksamhet, fortsätter Janne Viskari.
Nästa år är avsikten att publicera en ny Suomi.fi-tjänst som fungerar som en telefonapplikation, via vilken man kan använda ett digitalt identitetsbevis i besöks- och e-tjänster. Tjänsten kan också utvidgas till att omfatta användningen av andra tillstånds- och personuppgifter i Finland och Europa.
Digitaliseringen gör det smidigare att uträtta ärenden hos myndigheter
Digitaliseringen erbjuder också metoder för att utveckla den egna verksamheten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Myndigheten har redan utvecklat tjänster, processer, instruktioner och verksamhetssätt till att fungera riksomfattande. Till näst satsar myndigheten på att modernisera uträttande och hantering av ärenden samt serviceproduktionen. Målet är att det ska vara så smidigt som möjligt att sköta ärenden med myndigheterna oberoende av var i Finland man bor eller uträttar ärenden.
– Med hjälp av digitaliseringen kan vi också utveckla myndighetens egna tjänster i en mer omfattande riktning som också beaktar olika skeden i livet bättre. Viktiga tillämpningsområden för digitaliseringen är för oss de tjänster som är komplexa helheter som exempelvis de som tillhandahålls de anhöriga vid en närståendes död, intressebevakning samt tjänster för invandrare. Servicekedjorna överskrider ofta organisationernas gränser i alla dessa fall och är beroende på kundernas livssituation dessutom förknippat med flera olika aktörers tjänster. Genom att utnyttja digitalisering och samarbete mellan olika myndigheter och andra aktörer kan servicehelheterna göras smidigare i framtiden, berättar Janne Viskari.
Digitala tjänster används redan i stor utsträckning, men papperstvånget fördröjer myndigheternas verksamhet
Både organisationer och allmänheten sköter redan en stor del av sina ärenden via digitala kanaler. I Finland är användningen av digitala tjänster baserad på frivillighet.
– Danmarks goda erfarenheter av den allmänna elektrifieringen av ärenden och vad det eventuellt kan visa oss i Finland är viktigt att lyfta fram till diskussion i framtiden. Att behandla och avgöra ärenden endast elektroniskt ska vara möjligt för myndigheter gällande de personer som bevisligen kan uträtta ärenden elektroniskt. För närvarande har vi ett papperstvång i Finland, dvs. myndigheterna måste skicka avgöranden till kunderna i pappersform per post, även om kunden själv skulle ha uträttat ärenden i e-tjänsten om hen inte separat har gett sitt samtycke till elektronisk myndighetskommunikation, berättar Janne Viskari.
Om kunden kan uträtta ärenden digitalt ska det vara det primära sättet att uträtta ärenden, det vill Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Samtidigt skulle detta betyda satsningar på ett omfattande utbud av digitalt stöd
Generaldirektör Janne Viskari, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Mer information:
Janne Viskari
fö[email protected]
tfn 0295 536 000
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö