Fullmaktsärenden i realtid i Suomi.fi
Nu hittas alla fullmaktsärenden enkelt och i realtid på adressen https://www.suomi.fi/fullmakter/fullmaktsarenden.
Så här utnyttjar du sidan Fullmaktsärenden
Du kan begränsa fullmaktsärendena till
- person- eller företagsfullmakter, och då visas bara de fullmaktsärenden som privatpersoner eller företag och samfund kan ge fullmakter för
- en viss ärendekategori, och då visas bara fullmaktsärendena i kategorin i fråga.
Du kan söka fullmaktsärenden med sökord som kan vara
- ett ord i namnet eller beskrivningen. Sökfältet föreslår namn på fullmaktsärenden, men du kan även söka med andra ord.
- namnet eller en del i namnet på den organisation eller servicekanal som använder fullmaktsärendet.
- Genom att söka fullmaktsärendena enligt er organisations eller servicekanals namn får ni en lista som ni kan länka till i era anvisningar eller er e-tjänst. Listan uppdateras även automatiskt om det kommer fler fullmaktsärenden eller servicekanaler.
Varje fullmaktsärende har även en egen sida, så ni kan lägga till en länk till beskrivningen för ett enskilt fullmaktsärende i era anvisningar eller er e-tjänst.
Fullmaktsärendenas kopplingar till servicekanalerna i Servicedatalagret
Servicekanalerna visas i samband med fullmaktsärendena, och fullmaktsärenden kan sökas med organisationens eller servicekanalens namn ifall fullmaktsärenden som används har lagts till i tilläggsuppgifterna för kopplingen mellan servicekanalen och tjänsten i Servicedatalagret. Dessutom kan de kunder som ger eller begär en fullmakt se servicekanalerna i Suomi.fi-fullmakter.
Så här lägger ni till fullmaktsärenden i servicekanalerna:
- Kontrollera att de servicekanaler och tjänster som behövs har beskrivits i Servicedatalagret.
- Lägg till fullmaktsärendena i tilläggsuppgifterna för kopplingarna mellan tjänsterna och servicekanalerna. Anvisningar för hur man gör en koppling finns i Serviceadministrationens artikel om att visa Servicedatalagrets uppgifter i Suomi.fi-fullmakter:
Om du inte vet vem det är inom er organisation som uppdaterar SDL-uppgifterna eller om du behöver hjälp med att göra kopplingar kan du kontakta SDL-supporten: ptv-tuki(at)dvv.fi.
Mer information om att bläddra bland fullmaktsärenden fås från MDB:s kundtjänst för organisationer:
organisaatiopalvelut(at)dvv.fi, tfn 0295 53 5115 (må–fr kl. 10–15)
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö