Befolkningsregistercentralens organisation förnyas 1.1.2017
Befolkningsregistercentralen (BRC) tar sin organisationsreform i bruk i början av år 2017. Syftet med reformen är att stötta implementeringen av BRC:s nya strategi.
Befolkningsregistercentralens gällande strategi har uppgjorts för åren 2016–2020. Där ligger fokus särskilt på kunder, digitalisering och mod. I strategin har man definierat BRC:s verksamhetsidé, värderingar och vision samt de strategiska målen och tillvägagångssätten som används för att försöka nå målen. Strategins huvudsakliga mål beskrivs ur fyra perspektiv: kunder, effekt på samhället, verksamhet och processer samt personal och kompetens.
BRC:s verksamhets leds av överdirektör Lea Krohns som har enhetscheferna och ledningsgruppen till hjälp. Enheterna delas in i verksamhetsområden som gruppcheferna ansvarar för.
Den nya organisationens enheter är: Förvaltning och gemensamma tjänster, Befolkningsdatatjänster, Digitala tjänster och ICT-tjänster.
Enheten Förvaltning och gemensamma tjänster ansvarar för att styra verksamheten och ekonomin, för personal- och kontorstjänster, för kommunikation och för stöd i kundarbetet.
Enheten Befolkningsdatatjänster ansvarar för administrationstjänster för befolkningsdatasystemet, för informationstjänster och för tjänsteutveckling.
Enheten Digitala tjänster ansvarar för att driva igenom programmet för den nationella servicearkitekturen. De ansvarar också för kundtjänst för elektroniska tjänster, administration av tjänster och innehåll samt tjänsteutveckling av de digitala tjänsterna.
Enheten ICT-tjänster ansvarar för produktutveckling, tjänsteproduktionen inom befolkningsdatasystemet, de digitala tjänsterna samt infrastrukturtjänsterna.
Kontaktinformation till enhetschefer och kontaktpersoner hittas på Befolkningsregistercentralens webbplats på adressen www.vrk.fi under punkten Information om BRC.
Befolkningsregistercentralen (BRC) är tillsammans med magistraterna ansvarig för registerföringen inom befolkningsdatasystemet. Befolkningsregistercentralen upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, uppgifterna i detta och uppgifternas kvalitet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. BRC tillhandahåller befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster, sköter uppgifter i samband med val och genomför tillsammans med finansministeriet den nationella servicearkitekturen.
Mer information:
Kommunikations- och marknadsföringschef Pirjo Koivunen, [email protected], tfn 0295 535 353.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö