Usein kysyttyä
Kun pyydät meiltä itse itsellesi edunvalvojaa, sinun mielipiteesi ratkaisee, kysymmekö läheistesi mielipidettä asiaan (kuuleminen).
Kun sinulle on määrätty edunvalvoja, voit hakea edunvalvonnan lakkauttamista tekemällä meille hakemuksen yhdessä edunvalvojasi kanssa. Tutkimme, voiko edunvalvonnan lakkauttaa, ja teemme asiassa päätöksen. Lue lisää hakemuksen tekemisestä edunvalvonta päättyy -sivultamme kohdasta “edunvalvonnan tarve päättyy”.
Voit hakea meiltä
määräaikaisen edunvalvonnan muuttamista toistaiseksi voimassa olevaksi
edunvalvojan tehtävän muuttamista (esim. jos edunvalvoja on määrätty hoitamaan vain yksittäisen tehtävän mutta haluaisitkin, että hän hoitaa kaiken).
Täytä hakemus yhdessä edunvalvojasi kanssa ja hanki uusi lääkärinlausunto itsestäsi. Toimita hakemus ja lääkärinlausunto meille osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1001, 02151 Espoo.
Kuulemme sinua käsittelyn aikana. Lopuksi ratkaisemme asian tai teemme tarvittaessa hakemuksen käräjäoikeudelle, joka päättää asiasta.
Jos edunvalvoja on esteellinen tai estynyt – esimerkiksi sairauden tai pitkän poissaolon vuoksi – hoitamaan tehtäväänsä, hän tarvitsee sijaisen. Edunvalvoja voi olla esteellinen edustamaan sinua esimerkiksi kiinteistön kaupassa sen takia, että vastapuolena on hän itse tai hänen lapsensa.
Lue lisää tilanteista, jolloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen.
Kun sinulle määrätään edunvalvoja, mitätöityvät automaattisesti sellaiset antamasi Suomi.fi-valtuudet, joilla on mahdollista vaihtaa pankkitilinumero asiointipalvelussa. Näet Suomi.fistä listauksen tällaisista valtuusasioista. Muut antamasi valtuudet jäävät voimaan.