Sibbo kommun och Skatteförvaltningen testar digitala tjänster med hjälp av fiktiva användargrupper – Testmaterialtjänsten innehåller testdata som motsvarar en medelstor stad i Finland
Testmaterialtjänsten är en tjänst som ämbetsverken utvecklat tillsammans och som erbjuder högklassigt och säkert testmaterial som stöd för att utveckla digitala tjänster. Testmaterialtjänsten som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder mångsidigt testmaterial för såväl den offentliga förvaltningens som den privata sektorns digitala tjänster.
Testmaterialtjänsten erbjuder högklassigt och säkert testmaterial
Finland digitaliseras i rask takt och såväl den offentliga förvaltningen som den privata sektorn måste utveckla sina digitala tjänster kontinuerligt. Testmaterialtjänsten som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder ett mångsidigt utbud av testdata som motsvarar befolkningen, företagsverksamheten och lokalerna i en stad i Finland.
Testmaterialtjänsten är en simulering av samhället med dess personer, fastigheter och företag samt förhållandena mellan dem.
Sibbo kommun använde Testmaterialtjänsten för att testa olika situationer
I Sibbo kommun har testmaterialtjänsten visat sig vara ett värdefullt verktyg. I Sibbo testades Testmaterialtjänsten för första gången när Suomi.fi-fullmakterna började användas i kommunens ärendetjänst.
– Testmaterialtjänsten hjälpte oss att säkerställa att Sibbos digitala tjänster fungerar korrekt för alla användargrupper. I tjänsten finns så mångsidigt med olika entiteter, det vill säga personer, fastigheter och byggnader med olika händelser att man kan bygga upp mycket olika testkombinationer av dem, berättar Heli Särkikoski, ICT-utvecklingschef i Sibbo kommun, och fortsätter:
– Med olika testkombinationer kan vi effektivt testa situationer, t.ex. vad som händer när en vårdnadshavare söker en skolplats. Då säkerställer vi att uppgifterna om den minderåriga styrs till rätt plats. Likaså kan vi säkerställa att synligheten av barnets uppgifter begränsas som sig bör om tjänsten har en giltig spärrmarkering.
Myndigheterna samarbetar för att utveckla Testmaterialtjänsten
Janne Suortti är ägare av produkten för kvalitetssäkring vid Skatteförvaltningens produkthanteringsenhet. Skatteförvaltningen har ända från början tillsammans med andra ämbetsverk varit med i utvecklandet av Testmaterialtjänsten. Utöver Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata deltar Patent- och registerstyrelsen samt Lantmäteriverket i utvecklandet av tjänsten.
– Målet med alliansen som de olika ämbetsverken bildat har varit att underlätta testningen av digitala tjänster och minska den tid och de pengar som går åt till testningen.
Suortti anser dock att det mest värdefulla är att öka samarbetet mellan aktörerna inom alliansen:
– Testmaterialtjänsten har gett upphov till samarbete mellan de olika ämbetsverken. Naturligtvis har alla ämbetsverk egna utvecklingsobjekt och utvecklingsbehov, men ju mer aktörerna kommunicerar sinsemellan, desto bättre. På så sätt undviker man situationer där hjulet måste uppfinnas på nytt.
I Testmaterialtjänsten kan man också utnyttja enskilda testpersoner
Skatteförvaltningen har använt tjänsten i testhelheter för identifiering och fullmakter. Suortti rekommenderar tjänsten särskilt för organisationer som har många anslutningar och behov av mångsidiga testdata.
Särkikoski påpekar att Testmaterialtjänsten bra kan utnyttjas även för enskilda testpersoner.
– Testmaterialet innebär inte nödvändigtvis en massiv cvc-dump med 500 000 entiteter. Vi kan lika gärna välja en enskild testperson och simulera vad hen gör i en digital tjänst.
Suortti berättar att antalet användare av tjänsten ökar och uppmuntrar allt fler
att börja använda den:
– Tjänsten har haft många användare och antalet ökar hela tiden. Vi har fått positiv respons särskilt av sjukhus. Det lönar sig att se vilka möjligheter Testmaterialet erbjuder, dvs. bekanta dig bara fördomsfritt med det!
Tilläggsuppgifter
För inloggning får man användarnamnen från den organisation vars testmaterial man vill använda:
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata: [email protected], tfn. 0295 53 5115 (må-fr kl. 10-15)
- Patent- och registerstyrelsen: [email protected]
- Lantmäteriverket: [email protected]
- Materialkatalogen finns på adressen testiaineisto.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö